Gå til innhold
  • Bli medlem

Brølende hjort midt på natta ?


Anbefalte innlegg

Jeg var ute å campet på Skapertjern i Kjekstadmarka i natt. Der var det for så vidt festivaltilstander med høylytte ungdommer og bål på hver odde rundt vannet.
Jeg sov i hengekøye et lite stykke vekk fra vannet og våknet rundt kl 2 på natta av noe helt sinnsyk brøling. Kan ikke ha vært en gal person for lyden var alt for høy. Fuglene hadde gitt seg med å kvitre, det var ikke ett pip og musikken og ungdommene hadde gitt seg så det var helt musestille. Bortsett fra et travende brølende beist i mørket, den var sikkert 50 meter unna hengekøya og travet litt frem og tilbake og brølte i alle retninger. Holdt på i sikkert 1-2 timer med dette. Kan ikke forstå at det kunne vært noe annet enn en hjort. Av og til travet den og brølte samtidig slik at brølingen ble påvirket av travingen. ÆÆÆÆH ØØØH ØØØH ÆÆÆH.

Det hørtes veldig likt ut som den her mellom 0:43 - 0:46. Den skrek utelukkende slik: https://youtu.be/YHXKLM0d-lc?t=43


Noen som har opplevd lignende ?

Endret av Pinealforest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevd dette her øst for Oslo også, men om høsten. Hjorten gir sikkert lyd fra seg ellers i året også?, men det er som sagt på høsten jeg har hørt den. Gir skikkelig villmarksfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (4 timer siden):

Opplevd dette her øst for Oslo også, men om høsten. Hjorten gir sikkert lyd fra seg ellers i året også?, men det er som sagt på høsten jeg har hørt den. Gir skikkelig villmarksfølelse.

Ja det var ganske spennende. Jeg lå i hvertfall helt musestille i soveposen og håpet at den ikke skulle komme nærmere 😋 Det var veldig mye folk rundt det vannet og det dyret hørtes ganske forstyrra ut. Lurer på hva den drev med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en god del rådyr som pleier å beite enten I hagen min eller på åkrene rundt huset. De lager en lyd som ligner den på videoen veldig ofte. Tipper lyden i tillegg til brunst kan være varsling om fare eller bare for å samle flokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Så da var det en rådyrbukk du hørte. :) Så tråden din i går kveld, men hadde ikke tid til å kommentere og du virket så sikker. Men det er veldig lite hjort i vårt område (Lier, Røyken, Hurum), selv om de finnes. Viltnemdene nektet også lenge på, at det fantes hjort her området. Men da en hjort ble drept av en bil på E18 (utenfor Liertoppen kjøpesenter) for ca. 25 år siden, måtte de innse at hjorten var her. Det er nok mer vanlig med rådyr og elg i Kjekkstadmarka. Er nok ingen ekspert her, men få kjenner lydene deres. Kallesignalene til råa og rådyrkalvene, høres omtrent ut som fuglelyder, med tynne pip. Bokken har et stort register, men i brunst høres markeringslyder (for både rå og konkurrenter), til skremmelyder med grove brøl for konkurrenter. Har lokket litt på rådyr og for moro har jeg svart på brølene til en brunstig bukk. De responderer med nye brøl og kommer rykkevis fremover, så med nye brøl, da de tror det er en konkurrent, helt til de forstår de er lurt. Kommer de nære nok så en ser dem, er de ganske aggressive.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kurisitet kan jeg nevne at jeg en natt ble vekket av noen rå skrik/ulyder av dyrelåt jeg overhode ikke kjente igjen.
Jeg stakk ut i barbeint i bare boxer og gikk mot lyden.
Da jeg var et par tre meter unna så jeg at det var en grevling som tok sats og hoppet med forbena ned mot noe som var på bakken.
Da grevlingen ble obs på meg stakk den sin kos. Jeg gikk helt bort til stedet da lyden ikke opphørte med en gang. 
Det viste seg at den hadde angrepet et pinnsvin. Forbausende mye lyd i liten krabart.
Dessverre var ikke livet til å redde for den lille, den var dessverre alt for skamfert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Jeg er vokst opp med mye hjort i nærheten og vi kunne høre dem ved huset, når det var stille om kvelden, men selvfølgelig også se og høre dem i skogen. Hjort høres ut nærmest som MEGA raping. Men altid bare om høsten omkring oktober. Resten av året er de ganske fredsommelige. De har noen små varsels kvakk i flokken og til kalvene nærmest HE-HE. likner litt på elgens lokkekall.

Råbukker kan være meget territoriale og tåler ikke andre råbukker. På hytta forrige sommer hørte jeg noe som liknet på esel (man hører dem sydpå i Hellas og Tyrkia mm.) Esler høres ut som noe der langsomt blir myrdet! Men det var altså en råbukk, som jaget en annen bukk bort fra engen. De var begge helt gærne og enset hverken meg eller hundene ved gjerdet. Vi var alle litt måpende tilskuere. De 2 huskyer, som ellers gjerne jager alt, så helt forbauset ut.

Du hørte sikkert rådyr, som var misfornøyd med alle de bråkete skogsgjester. Sammenlikne med videoen fra Rold Skog i Jylland. Det høres ikke helt ulikt ut til revens galping i februar/mars. 

Elgen

Endret av elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dette opplevde vi for 2 dager siden. På en ubebodd øy i Tjøme. I skymringen hørte vi voldsomme brøl. Vi gikk ut og forsøkte å finne dyret som fortsatte i brøle. Eterhvert så jeg et brunt dyr med 4 bein, størrelse på et stort rådyr eller noe annet. Vanskelig å se i skumringen, på litt avstand med mye trær imellom. Dyret travde frem og tilbake langs er gjerde, mens vi teltet på den andre siden. Jeg kunne tenke meg at vår side av gjerdet var mer attraktiv med betemark og tilgang til ferskvann. Kanskje brølte den derfor? 

Jeg har letet og letet på nettet etter brølende hjort i april. Men etterhvert landet jeg i denne tråden. Fint at svaret ligger her. Rådyr, det var uforventet, da jeg assosierer dem med noe mindre stort og ganske stille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På denne årstiden vil jeg tippe på rådyr. Men harer, både når hannner slås i parringtiden (nå??) og dødskrik når reven er ved å ta de kan gi et gruoppvekkende skrik, så du tror at det er naboen.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok rådyr ja. Opplevd dette mange ganger, også under jakt og ellers på året. Treffer du på en nokså voksent rådyrbukk, kan det av og til høres ut som storvokst bjørn. Hjorten brøler den og, for å varsle, men ikke på samme måte som Rådyret. Det spesielle med rådyret er at den kan stå på å brøle i flere minutter før den forsvinner, mens hjorten flykter ofte samtidig og kan springe langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.