Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna


møllerjo

Anbefalte innlegg

Annonse

Ravneskar versjon 2.0? Jeg har versjon 1.0 og 1 1/2, samt Riingstind.
Ravneskar var veldig forut for sin tid. det første tunnelteltet med to innganger/fortelt. Designet av Tomas Carlström, sydd av Norrøna. Fortsatt et av de mest praktiske og uværs-stabile fjellteltene som er laget. Mine er fra 70-tallet, men fungerer perfekt den dag i dag. Dog har jeg byttet ut de tunge glassfiberstengene med aluminium.

PS: Se å få ordnet de krøllete stormmattene! Du kan ikke presentere et Ravneskar på den måten! :-)

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ligget nedpakket i bortimot20 år, så det er nok derfor det er litt krøllete🤗.  Skal få stå oppe litt nå, så så jeg får ordnet duk, å sydd på noen nye strikker til innerteltet. Stengene på dette er alu👍 Litt bøyd en seksjon på midt stangen, men var med reserve, så den blir også tipp topp👍  Har nok flere overnattinger i seg dette🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteutgaven av Ravneskar (med blått innertelt) ble levert med glassfiberstenger, tror ikke det fantes lette og tynne aluminiumsstenger da. Jeg skrev til Norrøna og lurte på om de kunne skaffe alustenger, og fikk tilsendt et sett kostnadsfritt :-)Vet du hvor gammelt ditt telt er? Jeg tipper det er produsert i slutten av 80-tallet eller deromkring.

En annen forskjell er at første versjon hadde bare en plugg i spissen av hvert fortelt, og glidelåsen gikk midt i forteltet. Praktisk, synes jeg. Og innerteltet var ikke festet med strikk, det var på en finurlig måte sydd sammen med ytterteltet slik at det aldri ble kontakt mellom ytter- og innertelt, samtidig som det var god lufting i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna kjørte på med mye teltreklamer en stund i eldre Villmarksliv-utgaver. Spesielt 70 og tidlig 80-tall. Etterhvert ble det færre og færre av de. Helsport, Bergans og etterhvert også Hilleberg tok over annonseplassene. Hilleberg kom med sin første bittelille annonse i en 1988-utgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var akkurat kva eg drømte om i mange år. Då eg endeleg tok meg råd til eige telt, hadde Norrøna slutta med telt, og eg måtte sjå meg om etter andre alternativ.

Eg var veldig usikker på kvaliteten då eg bestillte telt frå ein ukjent svensk teltprodusent. Men det var det teltet som likna mest på Norrøna sine telt. Kvaliteten var bra den, og den svenske produsenten har vorte godt kjent i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skal bare... said:

Dette var akkurat kva eg drømte om i mange år. Då eg endeleg tok meg råd til eige telt, hadde Norrøna slutta med telt, og eg måtte sjå meg om etter andre alternativ.

Det ryktes at Norrøna vurderer å produsere telt igjen. I så fall blir det spennende å se hva de kommer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (25 minutter siden):

Det ryktes at Norrøna vurderer å produsere telt igjen. I så fall blir det spennende å se hva de kommer med.

Spennende å følge med på om de får det til. Mange om det markedet nå. 

Mulig det er en avsporing, men alltid når jeg ser gamle Norrønaprodukter med den gamle Norrøna logoen, så har jeg inntrykk av at det er kvalitet. Uansett hva det er nesten, og artig å se dette teltet. Ligner litt på noen av dagens tunnelltelt med "rett vegg"

Jeg tror at spesialisering innen ett felt er veien å gå. F.eks. Hilleberg, som jeg har inntrykk av forsøker å perfeksjonere sine telt. Om Norrøna klarer noe lignende er de på vei med noe. Bergans hadde jo sitt legendariske Cho-Oyo, og det er fortsatt muligheter for å få design som er enda mer optimale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Kjell Iver said:

Spennende å følge med på om de får det til. Mange om det markedet nå.

Ja, jeg tror det er et vanskelig marked. Jeg vil anta at Norrøna kommer med flere modeller, og forhåpentligvis i øvre kvalitetsklasse.

Her er et spesielt Ravneskar, det har førsteversjons utvendig design, men gult innertelt, og stormmatter kun på forteltene. Mulig det er en prototype før de kom med versjon 2.

Ravneskar_ab.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Kjell Iver said:

Men kun utgang i en ende?

Ja, den andre enden er kun inngang :-) . Neida, like stort fortelt i begge ender, og innertelt med rette vegger. Det var vel en av de store nyhetene med Ravneskar, det første tunnelteltet med to innganger og to fortelt. Bildet mitt viser ikke det - og jeg beklager også at duken ikke er strammet opp, som sagt skal ikke et Ravneskar presenteres på den måten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 minutter siden):

Ja, den andre enden er kun inngang :-) . Neida, like stort fortelt i begge ender, og innertelt med rette vegger. Det var vel en av de store nyhetene med Ravneskar, det første tunnelteltet med to innganger og to fortelt. Bildet mitt viser ikke det - og jeg beklager også at duken ikke er strammet opp, som sagt skal ikke et Ravneskar presenteres på den måten :-)

Innovativt! Jeg bestilte meg nytt telt selv rett før påske (Nallo), og ungene har ligget i det nå i helgen. Siden jeg er på jobb selv har jeg ikke fått finstudert det, men ett av ankepunktene jeg hadde vet om det er jo den manglende utgangen i den andre enden. Vekten er vel betydelig på det Norrønateltet.

image.png

For øvrig forskjell fra nord til sør - mye grønnere hos deg ser jeg--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Kjell Iver said:

image.pngFor øvrig forskjell fra nord til sør - mye grønnere hos deg ser jeg--

Haha, det kan jeglove deg det ikke er!! Bildet av teltet er tatt i fjor. Slik som dette ser det ut her - bildet er tatt for 2 uker siden, det har tint litt siden da, men ikke mye.

IMG_20200405_124842.jpg

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Kjell Iver said:

Innovativt! Jeg bestilte meg nytt telt selv rett før påske (Nallo), og ungene har ligget i det nå i helgen. Siden jeg er på jobb selv har jeg ikke fått finstudert det, men ett av ankepunktene jeg hadde vet om det er jo den manglende utgangen i den andre enden. Vekten er vel betydelig på det Norrønateltet.

Ravneskar veier nokså nøyaktig 3 kg med aluminiumsstenger.
To innganger er så praktisk at for meg er det et krav, bortsett fra på små solotelt.. Det jeg ikke liker med Nallo og andre lignende telt er at innerteltet skrår så mye, det gir en dårlig romfølelse. Men det sparer jo vekt, så klart.

Det er forøvrig første gang jeg ser den nye grønnfargen til  Hilleberg, er den så mørk?

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Bjørn J skrev (På 19.4.2020 den 14.10):

Ravneskar veier nokså nøyaktig 3 kg med aluminiumsstenger.

Det la tydelegvis på seg med åra.

Her i frå 1990-91-katalogen, Veil. pris var forresten kr 4750

norrona-1990-91.jpg.a41adc79221004ba97c1e7f2604c85d9.jpg

 

Nordhauk skrev (På 19.4.2020 den 0.55):

Norrøna kjørte på med mye teltreklamer en stund i eldre Villmarksliv-utgaver. Spesielt 70 og tidlig 80-tall. Etterhvert ble det færre og færre av de. Helsport, Bergans og etterhvert også Hilleberg tok over annonseplassene. Hilleberg kom med sin første bittelille annonse i en 1988-utgave. 

No når eg leita etter Norrøna-katalogen, kom eg faktis over Hillebergkatalogen for 1988 også. Keron og Nammatj (med og utan GT) er så godt som uendra.

Endret av Skal bare...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skal bare... said:

Det la tydelegvis på seg med åra.

Her i frå 1990-91-katalogen, Veil. pris var forresten kr 4750

norrona-1990-91.jpg.a41adc79221004ba97c1e7f2604c85d9.jpg

Husk at jeg veide mitt med aluminiumsstenger. De originale glassfiberstengene er mye tyngre. Og jeg ser at det er store endringer i forhold til førsteutgaven jeg har. Bl.a. at på denne nyere modellen er innerteltet festet med borrelås, og kan tas av. På mitt er innerteltet sydd fast i ytterduken på en fiffig måte som likevel sikrer veldig god lufting mellom dem. Inngangspartiene og ytterventilene er også endret.
Jeg tror jeg betalte kr 1200.- for mitt, det var mye penger den gangen.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vanskeleg for å tru at 90-91-stengene er over 1kg tyngre enn aluminiumstengene dine.

I 88-katalogen til Hilleberg, er det oppgjeve vekt for Keron 3 med både glasfiberstenger og aluminiumstenger. Vektforskjellen er 0,2kg. Det er sjølvsagt mogleg at du har valgt lettare stenger enn Hilleberg brukte i 1988.

Vektforskjellen på nylon- og bumull/polyester-innertelt i Keron var 0,5kg. Dette er også eit telt som har lagt på seg eindel sidan 88, sjølv om grunnforma og kunstruksjonen er den same. Dagens Keron har omlag same vekt som 1988-Keron med glassfiberstenger og bomull/polyester-innertelt. Det er mogleg Hilleberg har vorte meir leg på vekta, men eg trur også dagens Keron har tyngre ytterduk, tyngre stenger (enn 1988-aluminiumstengene) og tyngre pluggar. Det er i alle fall kva som har vorte tyngre på Nammatj sidan eg kjøpte mitt sist på 90-talet.

Sjølv om mange trådar her inne gjev inntrykk av at alt turutstyr var så svintungt for få tiår sida, så var det ikkje nødvendigvis det. Tunelltelt var tross alt eit dyrare og tyngre alternativ enn datidas meir vanlege mønetelt med 2 loddrette stenger, ein konstruksjon som er på full fart attende pga lav vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron er vel på 3 utgave nå. Keron 3 utgaven har vel kommet i 150x210(frem til 1995) . Så 160x210(1996-2003) og dagens som er 160x220 cm i innerteltet . Uten at det burde ha så mye å si på vekta

Kul tråd , og håper virkelig Norrøna kommer på banen med ett telt som gjør det lett å velge Norskt neste gang jeg skal ha nytt telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.