Gå til innhold
  • Bli medlem

Håper fremdeles på en vårskitur.. Finse


Brennern

Anbefalte innlegg

Håper fremdeles på en liten vårskitur fra Finse ila mai / juni, hvorlenge utover våren pleier man å kunne labbe rundt oppå der? 

Noen som har gått på fjellski opp til Sankt Pål? Er det en enkel og grei tur uten de store faremomentene hvis man utelukker værmessige utfordringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke med Finse, men Indre Sogn med og nasjonalparkene her (Jostedalsbreen, Breheimen og Vest Jotunheimen) har i normale år snø til skiturer til Juli, og der er gode forhold i høyfjellet i år!

Så om ikke vi no får rekord varm/våt vår, tipper jeg snøen holder lengre end myndighetenes påbud om å ikke reise uten for egen bu- og arbeidsregion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 minutt siden):

Det er nok langt meir avhengig av været i mai og juni, enn av snømengdene no.

Det er riktig, men selv under den rekordvarme våren i 2018 kryssa vi Hardangervidda på ski og var på Finse 29 mai. Dette året var det mye snø i lavlandet og under normalt i fjellet. Jeg tviler på at det er noe problem å gjøre det samme i år med de mengdene snø det er rapportert om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2018-våren var veldig varm, og skiføret forsvann også tidleg. Det var ikkje skiføre langt utover i juni det året. I følge biletedatabasen min, avslutta eg skisesongen 10. juni, og det er ca 3 veker tidlegare enn normalt.

Eg veit ikkje kvar du har det frå at det var under normalt med snø i fjellet, for slik eg hugsa det, vart det rekna som mykje snø i fjellet, og tidleg i mai, var det fortsatt mange som meinte at det var så mykje snø, at det ville bli veldig sein vår, men slik vart det altså ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (30 minutter siden):

Ja, 2018-våren var veldig varm, og skiføret forsvann også tidleg. Det var ikkje skiføre langt utover i juni det året. I følge biletedatabasen min, avslutta eg skisesongen 10. juni, og det er ca 3 veker tidlegare enn normalt.

Eg veit ikkje kvar du har det frå at det var under normalt med snø i fjellet, for slik eg hugsa det, vart det rekna som mykje snø i fjellet, og tidleg i mai, var det fortsatt mange som meinte at det var så mykje snø, at det ville bli veldig sein vår, men slik vart det altså ikkje.

Jeg satt og fulgte med på senorge når jeg planla Norge på langs, i tillegg sa de fleste vi snakka med at det var mindre snø enn normalt i fjellet. 

Uansett var det mindre snø enn i år, og selv med den varmen som var i 2018 gikk folk på ski til uti juni. Med andre ord er det nok stor sannsynlighet for at man kan gå på ski i mai/juni som ts spør om og sannsynligvis enda nærmere sommeren også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2018 hadde bra med snø, godt over normalen i sørnorge.

https://varsom.no/nytt/snorapporter-fra-nve/snorapport-per-18-januar-full-jubel-mer-sno-enn-normalt-i-store-deler-av-sor-norge/

Men snøen kom og været var på en «unormal» vinnretning, og var ikke fordelt i terrenget som vanlig. Det kom og bra med snø opp til påske, men den «seine snø» smelter pg raskt i forhold til snø som har kommet lengre i omvanlingyprosessene. Jeg husker vi tenkte at skisesongen ikke kom til å slutte før neste begynner, men etter påske gikk det plutselig veldig fort! Her sluttet skisesongen før end det som er vanlig, en måtte bære skiene opp til 1300-1400m. For meg slutter sesongen når ikke jeg kan gå med ski fra bilen, og her kan den ivrige som regel det etter «normal vinteren» så langt som til Juli.

I år har vi litt samme situasjon, det meste av snøen unner 1000-1200m kom seint, vinteren har været preget av mye nedbør men med mildvær, og regn høgt til fjells flere ganger heile vinteren. Men trur så godt som alt nedbøren i vinter har kommet som snødd over 1400m, og det KAN bli siksesongen som aldri slutter. Men som jeg skrev over, så er vi helt avhengig av at det ikke blir en varm/våt vår g sommer da.

Årets vintermålinger av NVE viste rekord mengder i forhold til snødybden, men det er først no til våren dei måler densiteten og vanninnhold i snøen, og det er dette som avgjør hvor fort han forsvinner. Eg krysser fingre og håper ikke vi treng pakke vækk skiene i år 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.