Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye bør man legge i det?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sykkel lenger, men vurderer å skaffe meg elsykkel. Ser for meg at det kan gi en del nye muligheter, hvis jeg kan sykle inn en skogsvei og så starte turen til fots derfra. Har sett ganske mange slike steder på kart, der den transportetappen blir så pass lang til fots at jeg dropper det. Men hvis jeg skal kjøpe en sånn elsykkel så blir den altså ikke brukt sånn til hverdags til og fra jobb og sånn men når det passer for tur. Så å bruke flere titusen er ikke så aktuelt. Men jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe noe som er så drit at når den har stått ute en sommer så er den rusta ihjel, heller.

Hvor mye må jeg regne med å legge i en elsykkel minst, for å få en som er ok? Og hva er det man bør være obs på, som man kan tabbe seg ut på ved kjøp når man ikke har peiling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort fortalt får du en helt grei elsykkel for 10.000.-, fra Biltema, en god elsykkel for rundt 20.000.-, og en skikkelig wow-sykkel for 30.000.- pluss.

Det viktigste er bremsene - med en fart på 25km/t må du ha gode, hydrauliske bremser. Du må kjøpe den fra et sted som du kan reklamere til og som gir deg god hjelp og service. Om det er krankmontert eller bakmontert motor kan være viktig avhengig av bruken din.  Det er uansett en god idé å oppbevare den innendørs eller under tak når du ikke bruker den.  Hvis du skal bruke den mye, og spesielt i terreng, lønner det seg helt klart å kjøpe  kvalitet først som sist.

Som med alt annet, du får det du betaler for :-)

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trillefunksjon som gjør at du får hjelp av motoren når du triller sykkelen i for eksempel motbakker."

Er ikke cluet med elsykkel nettopp at man skal for eksempel slippe å trille opp bakker? Nå ble jeg skeptisk til hele greiene. Tydeligvis noen sykler man finner det praktisk å trille opp bakkene da - hva er det man må se på for å finne ut om det er en sånn eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har et bra stykke gangvei til hytta, det er for ulendt og myrete til at han kan sitte på elsykkelen (til over 30.000.-) dit, han må trille den store deler av veien. Og siden elsykler gjerne veier dobbelt så mye som en vanlig sykkel, setter han utrolig stor pris på trillefunksjonen. Det ville blitt en slit uten.

Alle elsykler takler motbakker godt, i varierende grad, litt avhengig av gir og motor. Men det kan tappe batteriet fortere enn du ønsker.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir ikke overrasket hvis det viser seg at til mitt behov blir det alt for dyrt i forhold til nytten. Oppoverbakker er viktig, for det er det ofte på skogsveier, mye hele den ene veien. Jeg bør vel kanskje sjekke ut om jeg kjenner noen som har, så jeg kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsveier blir neppe noe problem, men det krever nok en mer robust sykkel enn de billigste. Han samme kameraten jeg har nevnt over sykler gjerne i lysløypa (skiløype i kupert skogsterreng) om sommeren, da er det bare en smal sti og knapt nok det. Men hans sykkel (en Haibike) er laget for å tåle det. Han sykler problemfritt opp alle motbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt erfaring med elsykkel etter hvert etter å ha brukt min nesten daglig i rundt to år. Jeg bruker den først og fremst som alternativ til bil i hverdagen, men også til mosjon og rekreasjon. Mange jeg møter på rundt omkring har en litt feil oppfatning av hva en elsykkel er - de tror det er en slags moped man bare suser avgårde på i høy fart men man sitter slapper av. 😊 Men det er altså en helt vanlig sykkel der man får litt assistanse fra elmotoren i motbakker og i motvind. Motoren slår seg automatisk av ved 25 km/t, så når man kruser i vanlig sykkelfart i rundt 28-35 km/t får man ingen assistanse fra motoren

Hvis bakkene blir for bratte og underlaget for sleipt og gjørmete vil man på et punkt miste grepet på bakhjulet. Hvis man må leie sykkelen opp bakken kan det være greit med ‘trillefunksjon’ da sykkelen er litt tyngre pga. batteriet og motoren. (Jeg har ikke sånn ‘trillefunksjon’ på min sykkel og klarer meg fint.)

Som nevnt ovenfor bør du opp på en veiledende pris på rundt 25000,- for å få en god elsykkel. Da får du krankmontert jevn og stillegående motor, lavt plassert batteri, hydrauliske skivebremser, en ‘grei’ dempegaffel, et ‘greit’ girsystem/girkassetter og gode hjul/dekk som tåler belastningen. Disse syklene får du vanligvis til rundt 20000,- eller kanskje enda rimeligere på kampanje/salg. Velger du en sykkel til veil. 35000,- får du vanligvis et større batteri, mer avansert og robust girsystem og en justerbar gassdempegaffel. 

Det er batteriet som utgjør den største kostnaden her, så behandle det pent! Vær også forsiktig under giring da det er fort gjort å bøye tenner, spesielt på maks motoreffekt. 


Som andre også har nevnt: handle av en lokal sportsbutikk med peiling på sykler. Du vil trenge bistand til justering av bremser og gir, samt service på kjede og kassetter. 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (41 minutter siden):

Jeg har fått litt erfaring med elsykkel etter hvert etter å ha brukt min nesten daglig i rundt to år. Jeg bruker den først og fremst som alternativ til bil i hverdagen, men også til mosjon og rekreasjon.

Hvis det skulle være av interesse: Min sykkel er en Winora Yucatan 8 med Yamaha 70Nm motor og 400Wh batteri. Under normale forhold har jeg rundt 50km rekkevidde på standard effekt. Framkommeligheten er god, også på litt smågjørmete skogsbilveier. 
 

Jeg ga 21000,- for denne, og for meg har det vært en god investering da den langt på vei erstatter bil. Sykkelen har vært driftsikker og batteriet holder seg godt. Bakre kassett har blitt oppgradert til en litt kraftigere modell kostnadsfritt på garanti. 

37ADF079-6276-4115-8299-EC86BE9DA590.thumb.jpeg.2a438e42cb6cc4f3058ba0cde7a7fae6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er normale forhold? Hvilke forhold er det som vil kutte ned på rekkevidden?

Fins det noe slags trekk til sånne forresten, for oss som ikke har noe innested å sette den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Hva er normale forhold? Hvilke forhold er det som vil kutte ned på rekkevidden?

Normale forhold for meg er vel plussgrader og landevei med normal stigning/fall. Det som kan redusere rekkevidden (batterikapasiteten) er kulde og lange, bratte oppoverbakker. 

Hvis man bytter fra normal til ECO-modus har man teoretisk rekkevidde på rundt 170km. Så langt har jeg aldri sykla. 😊

På en annen side: Hvis man bare tråkker selv har man jo ubegrenset rekkevidde. 😄

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Miamaria said:

Fins det noe slags trekk til sånne forresten, for oss som ikke har noe innested å sette den?

Ser ikke bort fra at sykkelbutikker har trekk til sykkel, men du kan også kjøpe en tynn presenning som du surrer rundt sykkelen. Viktig at du har litt lufting her og der så det ikke blir så tett, da ruster den fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Fins det noe slags trekk til sånne forresten, for oss som ikke har noe innested å sette den?

Jeg tror du får sykkeltrekk hos de fleste sykkelbutikker, fra en hundrelapp og oppover.

Men: Ta alltid med batteriet innendørs, og oppbevar det og lad det i romtemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker. Jeg bør nok absolutt prøve en sånn doning før jeg bruker noe som helst penger på det skjønner jeg. Her er det en del greier å være obs på ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (14 timer siden):

Her er det en del greier å være obs på ja.

Men samtidig er det veldig enkelt - det er bare å sette seg på og tråkke i vei. Og kjøper du en sykkel av god kvalitet som f. eks. en Winora/Haibike til 20000+ fra en forhandler du stoler på, har du veldig lite og bekymre deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært i sykkelbransjen i 11 år nå har jeg fått med meg en del ting. Har vært med på hele den store bølgen av elsykler, som enda ikke har begynt å flate ut. Det er 3 motor merker som skiller deg ut fra de andre. Det er Bosch, Yamaha og Shimano. (+ specialized sin egen, men det blir en an pris). Disse motorene er langt mer driftsikre enn alle andre merker. Alle merkene er gode på service og reklamasjon om feil skal inntreffe. Det som ofte skjer på rimelige modeller som f.eks Biltema, er at motorene ryker. Det de gjør da er bare å bytte de og vips har du samme problem igjen. 
 

Flere har nevnt 20-25 tusen og oppover for en god elsykkel og det er jeg helt enig i. 
 

Kjøp en med 500 batteri eller mer, så kommer du frem og tilbake dit du skal. Oppover bakker eller ikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (34 minutter siden):

Flere har nevnt 20-25 tusen og oppover for en god elsykkel og det er jeg helt enig i. Kjøp en med 500 batteri eller mer, så kommer du frem og tilbake dit du skal. Oppover bakker eller ikke :) 

Jeg gjør nok det den dagen jeg flytter, så sykkelen vil kunne bli brukt til hverdags. Når det kun er snakk om turbruk innimellom, så blir det litt overkill. Men det er greit å vite, så kan jeg heller vurdere andre ting så lenge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (42 minutter siden):

Hvis du kan vente til høsten så kan du nok komme over gode tilbud. Jeg kjøpte el-sykkel som var nedsatt fra 34000,- til 19000,-

Hoi for en flaks! Men det er litt det jeg tenker, at det er lurt å finne ut hva det er jeg skal ha en gang, sånn at jeg kan slå til hvis det dukker opp noe veldig bra tilbud. Det står på ingen måte om liv, men jeg husker det var en del ganger både i fjor og året før der jeg satt og kikket på kart og tenkte at hadde jeg hatt sykkel, så hadde det der vært et fint sted å ta en tur.  :) Så nå tenkte jeg å finne ut av dette med elsykkel, og sitte klar. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt el-sykkel i 2 år, og all lokal til og fra kjøring når det ikke er for kaldt eller bustete på veiene er på sykkelen. Lillehammer er mye bratte bakker, og da er det deilig å cruise til og fra uten å bli gjennomsvett. Kjøpte på høsttilbud en Haibike som virker å være veldig gjennomførte saker, jeg valgte "pedlersykkel type" med skjermer, bagasje og lys, men kan fint bruke den på grusveier og bra stier om man ønsker det. ps: med litt justering på skjermene for bedre plass går også piggdekk fint.

Veil.pris 32000, høsttilbud 23000. https://prisguiden.no/produkt/haibike-sduro-trekking-6-0-herre-321215

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Univega elsykkel som jeg bruker til akkurat det Miamaria etterlyser. Her hvor jeg bor, er skogsbilveiene opp mot snaufjellet bratte, og ofte med sterke innslag av store steiner og glatte sva. Jeg sykler med sekken på ryggen, men størsteparten av oppakningen i sykkelvesker. Denne vektfordelingen synes jeg gir bedre fremkommelighet.  Krankmotor er også bra. På tross av at jeg ferdes på skogs("bil")vei, må jeg ganske ofte av sykkelen (bratt, store steiner, glatt). Da er trillefunksjonen nærmest uunnværlig, sykkelen er tung. Solid konstruksjon og gode skivebremser er et must. Ellers er jeg enig med Bjørn J i hans første innlegg.

Vil ellers si at elsykkelen har utvidet min aksjonsradius for dagsturer dramatisk. Jeg er veldig glad i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (15 timer siden):

Det er 3 motor merker som skiller deg ut fra de andre. Det er Bosch, Yamaha og Shimano. (+ specialized sin egen, men det blir en an pris). Disse motorene er langt mer driftsikre enn alle andre merker. Alle merkene er gode på service og reklamasjon om feil skal inntreffe. Det som ofte skjer på rimelige modeller som f.eks Biltema, er at motorene ryker. Det de gjør da er bare å bytte de og vips har du samme problem igjen. 
 

Jeg er anskaffelsefasen av felles el-sykkel til omtrent samme bruk og har undersøkt saken noe. Jeg har den fordel, at min sønn er faglært sykkelmekaniker fra Danmark, hvor det er en egen fagutdanning svarende til bilmekaniker - og han arbeider daglig med sykler/elsykler. 

Han bekrefter prisnivå på ca. 20.000 kr på tilbud og kanskje 25.000 kr ordinær pris. Og de gjengse motorer, hvor det er mulig å få reservedeler/service er ganske riktig Bosch, Shimano, Yamaha. (-  Kinesiske Bafang går an.) 

Her i Norge med bratte turer bør trekkraften nok være med et drejningsmoment på over (60?) 70 Nm (Newtonmeter). I hvert fall hvis man er av min størrelse. Dvs. man skal opp i Bosch CX serien med 75 Nm. Her er det greit å få 2020 modellen som veier 1 kg mindre, men viktigere også er meget lettere å trå, hvis batteriet er flatt. 

Shimano steps bør man opp i 6100 serien (60 Nm), MTB 7000 serien (60Nm) Mtb 8000 serien (70 Nm). 

Yamaha bør være PW-ST = 70Nm, PW-X2 =80Nm  (PW-TE = 60 Nm)

Bafang M400 = 80Nm,  M420 = 80Nm, M500 = 95 Nm

MEN dreiningsmomentet blir sikkert ikke målt likt. Det bør være over en lenger belasting og ikke bare et blaff med fullt batteri. De nevnte serøse fabrikanter har grafer over dette godt gjemt på hjemmesider. Så det er vanskelig å gjennomskue.

Helt enig i at batteriet bør være på 500 Watt. Og aller viktigste spørsmålet: Kan jeg få et nytt batteri om 5 år, når det gamle er kaputt? Kan jeg få reparert det elektroniske styringssystem eller nytt?

Krankmotor er bra: blir som sterke bein på pedalene og gir derfor bittelite mer slitasje på kjede og geartannhjul. Bare lite. Navmotor bak går an, men gjør dekkbytte og punkteringer noe mer besværlige.  Motor i fornav har jeg prøvd. Da skal det ikke ligge løst grus i svingene! Så forsvinner forhjulet, hvis man tråkker bare det minste. Alle el-sykler her i Norge selges med utvendig Derralleur gear. Det er bra, men krever noe vedlikehold og kjedebytte. Endelig skal bremser være veldimensionerte og bra. 

Endelig skal sykkelen passe til personen, så den ikke er for "lang" og sittestilling OK. Mye kan reguleres, men mange sykler selges med meget avkortet styrstamme, som forutsetter "agressiv" kjørestilling. Sporty skal det være, men det slitsom, hvis man vil kjøre langtur. (jeg har faktisk bygget 2 touringsykler i tidens løp: 1 ble stjålet, 1 solgte jeg).

Hvis sykkelhandleren virkelig ville tilpasse sykkelen ordentlig, venter man med å skjære styrstammen til inntil man har funnet ut , hvor oppreist kunden skal sitte vha av ulike avstandsringer, styr og frempind. Så kutter man av og skrur sammen. Dette tar ikke lang tid.

Elgen

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, elgen said:

Helt enig i at batteriet bør være på 500 Watt. Og aller viktigste spørsmålet: Kan jeg få et nytt batteri om 5 år, når det gamle er kaputt? Kan jeg få reparert det elektroniske styringssystem eller nytt?

 

Dette kan kanskje misforstås - du mener selvsagt 500 Wh - altså watt-timer. (Motorens effekt er noe annet - maks lovlig effekt på elsykkelmotorer er 250W). Hvis man ganger batteriets spenning (oftest 36V) med batterites kapasitet, f.eks. 10Ah, får man effekten i Wh.

Her er en grei oversikt over elsykkel og tekniske begreper: https://www.xxl.no/tips/sykkel/teknisk-om-elsykkel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, elgen said:

Og de gjengse motorer, hvor det er mulig å få reservedeler/service er ganske riktig Bosch, Shimano, Yamaha. (-  Kinesiske Bafang går an.)

 

De nyere motorer fra Bafang er slett ikke dårlige - kanskje ikke samme robuste konstruksjon som De Tre Store, men de er blitt mye bedre de siste par årene. Til  lettere bruk, som by- og landeveisykkel, holder de i massevis. Jeg tror de fleste Biltemasyklene bruker Bafang, og det er ikke motoren som er det svake punktet på dem. Kanskje heller den generelle mekaniske kvaliteten, i hvert fall på de billigste.

Bafang har produsert sykkelmotorer siden 2003, og skal nå starte opp en fabrikk i Polen til det europeiske markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre år siden kjøpte jeg et (250W lovlig) ombyggingssett fra Bafang, slik at jeg konverterte min hybridsykkel til EL for under 6000,- Nå koster vel settene 8-9000 med et skikkelig batteri. Plug-and-play. Det tar 3-4 timer å montere, og man må kunne skru av krank og gjøre enkel mekk.  Har brukt den masse både til jobbpendling og på markaturer (vanlig grusvei). På tur i Marka har jeg ofte tralle bak med sekk og utstyr. Det oppleves bedre enn å lasse ned sykkelen med mye vekt. Har også dradd kanoen med den. Baugen på sykkeltralla, og hekken på den vanlige kanotralla. Motor er gull når man skal dra litt tunge ting. Nå gjør jeg stadig oftere dagligvarehandel også på sykkelen, enten med sykkelvesker eller med tralla.

Minuset med disse motorene er at det er littegrann motstand i dem når de er tomme for strøm. Da blir det tungt å tråkke, men det gjelder mange elsykler. Når man tester elsykkel må man alltid huske å teste også uten strøm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.