Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke kartstørrelse bruker du mest?


Tittei

Anbefalte innlegg

Annonse
Tittei skrev (1 minutt siden):

Ja, mente så klart målestokk 😅

Målestokk er også et vidt begrep også. Det er veldig stor forskjell på de 1:50 000 kartene vi har i Norge etter hvilken leverandør man velger. Så det er ingen god fasit. De 1:100 000 karyene som Sverige benytter ikke er så dumme. Man klarer seg med de detaljene som er på 1:100 000 som oftest.

Jeg syns faktisk 1:75 000 er mest optimalt. F.eks. spesialkart over Lomsdal Visten som får med hele nasjonalparken i ett kart, og passe detaljer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår, har ikke veldig mye greie på dette. Bare tenkte på det da jeg så Monsen programmene fea påsken. Der spurte han hvilken målestokk han likte best. Det ble nevnt både 25 og 50. Tenker mest på skogen, mulig fjellet trenger noe annet. Bare tenkte høre litt deres tanker om hvilke målestokk dere bruker, evt til hva (altså fjell, skog evt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår, har ikke veldig mye greie på dette. Bare tenkte på det da jeg så Monsen programmene fea påsken. Der spurte han hvilken målestokk han likte best. Det ble nevnt både 25 og 50. Tenker mest på skogen, mulig fjellet trenger noe annet. Bare tenkte høre litt deres tanker om hvilke målestokk dere bruker, evt til hva (altså fjell, skog evt) 

Tror nok det mest vanlige er 1:50 000 i Norge ja. Har ikke erfaring med skauvandring, så der er det kanskje behov for større målestokk. I orientering bruker de mye større målestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kart er  i hovedsak 1:50.000. Har noen få 1:100.000 men de er stort sett til grovplanlegging av ruter hvor jeg supplerer med GPS.
For Finnskogen samt Hedemarksvidda (mye skog i begge tilfeller) ha jeg 5-6 kart i 1:25.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "vanlig turgåing" (finne stiene, retningen hvis man går stilaust, lengre tur med telt på ryggen, osv) synes jeg 1:50 000 er akkurat passe. Fin nok målestokk til å finne veien, grov nok til at kartet ikke blir uhåndterlig stort.

Hvis jeg trenger å se små terrengdetaljer, for eksempel hvis jeg skal finne en vei i ulendt terreng, se på kartet hvor det er mulig å ta seg fram, så foretrekker jeg en større målestokk, 1:30 000/1:25 000 (eller enda finere for fin-navigering/"turorientering"). Ekvidistansen (kote-avstanden, den vertikale avstanden mellom høydekurvene) kan være avgjørende for bruken av kartet, for jo finere den er, jo enklere er det å vurdere brattheten i terrenget og finere detaljer kommer også med. 1:50 000 har som regel 20 meter koteavstand, det vil si at et stup på 19,5 m ikke vil komme fram så lett. Finere kart kan ha 10 m eller bedre (orienteringskart ned i 1 m) ekvidistanse.

På norgeskart.no kan du studere hva ekvidistansen har å si. Ved å zoome inn og ut vil ekvidistansen endre seg.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.