Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR WhisperLite Universal


Måsan

Anbefalte innlegg

Fersk på dette inspirerende forumet her, drister meg likevel uttpå.

Har nylig anskaffet en MSR WhisperLite Universal og har i den forbindelse to spørsmål jeg lurer om noen der ute kan hjelpe meg med.

  1. På toppen av min brenner sitter det en umbrako-skrue. Hvordan få løs den med det medfølgende verktøyet? Ser av bilder på «nettet» at bl. a. stjerneskrue er benyttet. Har jo umbrako-nøkler, men hvorfor benyttes ikke en «vanlig» skrue som kan brukes med MSR-verktøyet? 
  2. Ved bruk av renset bensin (Primus) danner det seg sorte flak med sot under brennerhodet som ender opp med å løsne og «flakse» rundt. Er det bare sånn det er med denne brenneren, eller kan det være at det er fordi den er ny, eller er det bensinen til Primus? Erfaringer her?

Bær over med meg hvis spørmålene er tematisert tidligere. Sende gjerne link :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Den unbrakoskruen pleier man ikke å løsne/stramme. Det å løsne denne er ikke en del av vedlikeholdsprogrammet for den brenneren. Hvordan vedlikeholde finner du på MSR sin Youtube-kanal.

2. Ja helt normalt. Bensin soter ved forvarming. Kan unngås ved å forvarme med feks rødsprit eller bioetanol. 

Edit: Glemte link som du etterspurte: 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Snorrel!

  1. Ok, mao. ikke noe umiddelbar frykt for at «lamellene» på toppen må renses/tas av da...
  2. Har fyrt litt med MSR XGK og Optimus Polaris også. Ikke noe opplevelse av at sot-problemet har vært et tema (så flakvis). Synes jo litt av oppsiden med bensinbrenner er jo den enkle forvarmingen, nettopp med bensinen. Vel, er vel som ellers i livet, man får ikke alt. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten 100 ml flaske med smal tut som jeg har rødsprit med mtp forvarmingen til min WL. Slipper sotinga, og jeg opplever det heller ikke som spesielt slitsomt.. I begynnelsen brukte jeg også bensinen til forvarming, men kutta det ut etterhvert. Fint å ha tilnærma ren brenner når man kommer hjem.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.