Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko til vanskelig fot. Hjeeeelp!


Vea

Anbefalte innlegg

Har gått noen år uten å bruke fjellski, men har de siste åra kjørt en del randonee. Da jeg prøvde på meg fjellskiskoene etter at de ikke var brukt på mange år, gikk det opp for meg at jeg tidligere har gått med altfor romslige sko. (Dette kan jo også forklare hvorfor det var så drit å få til den telemarkssvingen i sin tid...) Etter å ha jobbet meg gjennom 4-5 par av alpinstøvler, innser jeg at jeg har en problemfot når det gjelder å få godt hælgrep. Foten min er lang og smal og lav over vrista. Den har lang stortå og og en utstikkende kul på siden av foten. 

Jeg har nå innsett at jeg er interessert i å skaffe et par litt brede fjellski med mulighet for både gå-over-vidda-med-pulk-turer og lettere toppturer med lengre anmasjer i flatt terreng (Med mulighet for et par telemarksvinger på vei ned om jeg nå får gjort et nytt forsøk på å lære meg dette). Jeg har gjort noen forsøk på å teste sko i butikk, og har sett på modeller fra Alfa (helt håpløst brede og romslige) Alpina (bedre enn alfa, men fortsatt for romslige) og Crispi (enda ett hakk bedre, men også i drøyeste laget romsige.) I tillegg sitter jeg og vurderer en svært lett Arcteryx rando-sko uten tunge og ekstremt godt gå-utslag. Den store fordelen med en plastsko er at den kan formes stort sett slik du vil ha den. Ulempen er at det er stivt og.. ja... plastikk. 

Og da kommer utfordringen: Hvor skal jeg gå i ski-og skoverden?

Finnes det noen skomerker eller modeller som kunne passe min vanskelige fot?

Er det noen som har erfaring med å montere en rando-binding på vanlige brede fjellski (f.eks Åsnes Ingstad)  og kombinere dette med en lett rando-sko?  Hva er pro/cons med en tec-binding kontra en BC/75 mm binding? Og rando-sko med stort gå-utslag kontra fjelskisko, eksempelvis Crispi svartisen?

Og er det noen som har erfaringer med å bruke den nye serien av Åsnes-ski (Rabb 68, Nosi 72) som fjellski i flatt terreng? 

Hjelp meg å bli litt klokere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.