Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda: Halne, Skaupsjøen, Tinnhylen, etc.


kbruaz

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe et 1-ukers fiskekort som dekker dette området, trolig i juli (ser selvsagt an snøforhold, da jeg vet det er mye snø i år). Skal ta med hund og telt, og bruke en ukes tid (eller litt mer) på å gå en rundtur. Jeg ser det går bomvei fra Tråstølen til Tynnhylen, men hvordan er det å parkere ved Halne og gå til fots sørover mot Stigstuv? Jeg ser at den nordvestligste delen av Skaupsjøen er innenfor området som dekkes av fiskekortet. Det betyr kanskje at jeg har lov til å fiske i denne delen av Skaupsjøen? Fra Stigstuv har jeg tenkt meg videre sørvestover mot Tinnhylen, Nordmannslågen og området sørvest for denne. Jeg skjønner at både Tinnhylen og Nordmannslågen har mye trafikk, men mtp. at sistnevnte er såpass stort, er det vel plenty av fine teltplasser rundt dette vannet, kanskje? (Og en del fine fiskevann i området rundt også, så klart.) 

En tanke jeg lekte med var å kjøpe et litt dyrere fiskekort for et større område, krysse vidda og gå helt til Odda (hvis det er mulig?), og ta buss derfra og tilbake til bilen. Men mtp. koronasituasjonen er det vel usikkert om det går busser der i sommer (jeg vet ikke om det kjører busser på strekningen ellers heller), og dessuten er det vel mange busselskap som ikke godtar hunder. (Det er forøvrig snakk om en border collie.) En annen sak er at jeg muligens måtte foretatt noen krevende elvekryssinger på en så lang tur? ((Hunden har btw litt vannskrekk.) Edit: Jeg får legge til at hun er redd for busser også, men jeg hadde sikkert klart å tvinge henne ombord på en buss, i verste fall.) 

Jeg så på "Monsen minutt for minutt" at ørekyte er blitt et økende problem på Hardangerviddas østligste del, men det er vel ennå ikke blitt noe stort problem i området som dekkes av dette fiskekortet? 

Jeg har ikke låst meg helt til Hardangervidda heller. Lekte med tanken på Rondane, primært for å gå toppturer, men der er vel fiskemulighetene langt mer begrensede, og de høyeste toppene er steinete og etter sigende litt for krevende selv for fjellvante hunder som har erfaring med å gå i ur. Derfor heller jeg for øyeblikket mest mot Hardangervidda, selv om kjøreturen for mitt vedkommende blir lengre enn om jeg hadde dratt til Rondane. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin plan med Hardangervidda. Jeg ville heller valgt å parkere ved Tinnhølen og ta en rundtur derfra i området. Evt. krysse vidda fra Tinnhølen til Lofthus/Kinsarvik og buss tilbake igjen. Det er broer over elvene følger du T-stiene på vidda. Man får kjøpt fiskekort for mye av vestvidda (Ullensvang/Eidfjord/Røldal/Ulvik).

Du trenger ikke tenke på ørekyta. Den har lite å si for dette området.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsv skrev (3 minutter siden):

Hvis du parkerer utenfor Halne fjellstue må du nok betale døgnavgift. 

Frykter det blir vanskelig å finne parkeringsplass ved Tinnhylen i sommer grunnet stort trykk.

 

Jeg betalte 80kr døgnet utenfor Halne for noen år siden. Det er i drøyeste laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! :)Jeg har heldigvis fortsatt god tid til å tenke meg om og legge planer, så ingenting er spikret ennå. Hvordan er forresten Eidfjordvannene nord for RV7? Har dere erfaring med fiske i dem? På inatur.no står det at det er gode og varierte fiskemuligheter både nord og sør for riksveien. Og jeg ser det ligger ganske mange vann mot nord også. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (15 timer siden):


Fins det parkeringsplasser langs bomveien? Lommer/møteplasser hvor det er lov å stå parkert? 
 

Ja, det er mange lommer fra Tråstølen og nedover mot Tinnhølen hvor du kan parkere. Har sett flere som tilogmed står der med campingvogn 😛

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan er forresten folks erfaringer med å bruke ultralette telt på Hardangervidda sommerstid? 

Jeg lurer på hva slags telt jeg skal ta med, og vurderer å anskaffe meg et Helsport Sarek Superlight 2+ Camp, som er veldig lett (og dermed ikke vindstabilt nok?), og som samtidig har romslig fortelt, noe som er et must for meg. (Må ha plass både til hund og stor ryggsekk i forteltet.) Også viktig at det er plass til to personer i teltet, siden samboeren min skal være med på noen turer iblant. 

Ser jo at været i år er spesielt, det ligger ennå over fire meter snø flere steder på vidda, og det er mange minusgrader om nettene. Jeg har et ekstremtelt fra før (HeliumDome 3), men det er litt for tungt og stort å drasse på om sommeren, synes jeg. Særlig når jeg har tenkt å gå noen ganske lange dagsetapper. Ellers har jeg et ultralett billigtelt (som jeg har erfart er for dårlig i sterk vind på høyfjellet) og det tyngre billigteltet Bergans Trysil 3, som jeg bare har slått opp på plenen her foreløpig. Mulig dette sistnevnte er mer vindstabilt og solid enn Sarek Superlight? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlight-telt fra Helsport skal fint tåle en høyfjellsommer i Norge. Jeg har ingen betenkeligheter med det selv. Ekstra barduner tar jeg alltid med, og dette har jeg hatt bruk for på Hardangervidda til mitt Reinsfjell SL 2-telt. Jeg har opplevd litt vind på vidda. Jeg vurderer en ny tur på Hardangervidda i sommer kanskje, med dette teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (7 timer siden):

Superlight-telt fra Helsport skal fint tåle en høyfjellsommer i Norge. Jeg har ingen betenkeligheter med det selv. Ekstra barduner tar jeg alltid med, og dette har jeg hatt bruk for på Hardangervidda til mitt Reinsfjell SL 2-telt. Jeg har opplevd litt vind på vidda. Jeg vurderer en ny tur på Hardangervidda i sommer kanskje, med dette teltet.


Takk for svaret! Jeg har bestilt et Sarek nå da det var på tilbud hos XXL, og skal selvsagt teste det grundig på kortere tur i lavere strøk før jeg eventuelt tar det med på vidda. Men det ser ut til at det blir med på sommertur til Hardangervidda, ja, med ekstra barduner og repair kit, just in case. Kan vel være greit med lett telt når man skal gå langt, og trolig blir det bare meg og hunden på denne turen, siden samboeren min skal jobbe mesteparten av sommeren. Plass til stor ryggsekk, sko, hund (20 kg+) og matlaging i forteltet er uansett et must for meg, så jeg har en dragning mot tunneltelt, selv om de kanskje ikke har den mest vindstabile konstruksjonen. 

Endret av uendelig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig så jeg et par halvgamle NRK-reportasjer fra Hardangervidda. Den ene er fra Halnefjorden, hvor det ble klagd over for mye fisk. Og grunneieren som intervjues er visst positiv til at det brukes oter, på tross av formelt oterforbud. Den andre omhandler vårfiske i elva Sleipa. Det snakkes om hvor mye bedre alt var før i tiden, da spreke ungdommer orket å gå langt for å fiske. Men stedsnavnet Sleipa nevnes ikke, og jeg fant det ut selv ved å se nøye på kartet og flyfotografier. Etterpå fikk jeg bekreftet mistanken da jeg googlet litt, og leste noen poster på herværende forum. Paradoksalt nok, på tross av at reporteren og intervjuobjektene lot til å ønske flere fiskere inn til området, så ble altså stedsnavnet utelatt. 

Så vidt jeg kan se er det fortsatt forbud mot oterfiske på hele vidda? Og fiske i Sleipa er vel forbudt for alle andre enn grunneierne, fiskekort eller ei? (Det er ihvertfall slik jeg tolker merkingen på kartet.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (56 minutter siden):

Det er vel nok en gang på sin plass å reklamere for Tore Qvenild: " Fiskeguide for Hardangervidda". Han viser på en fin måte at fisket har variert, og at det der med "alt var bedre før"...er en myte.


Altså: Reportasjen jeg henviste til hevdet ikke at fisket var bedre før. Men at folk etter sigende var mye sprekere før, og at det derfor angivelig krydde av folk ved Sleipa når vårfisket der var igang. I vår tid er det visst bare noen få mennesker som orker å gå dit om våren, om man skal tro NRK. (Og hvor "dit" er, ble altså ikke engang nevnt, pussig nok.) Reportasjen inneholdt minst ett paradoks, og etterlot meg med noen spørsmål jeg håper å få besvart. Det samme gjelder den andre reportasjen jeg snakket om. Kan godt grave frem noen linker, om ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å grave frem noen linker, for de som har hatt interesse av dette tidligere har nok allerede funnet nettopp de. Man kan ta båt fra Halne til sørenden av Halnefjorden fra rundt 1. juli tror jeg. Derfra kort avstand til både Skaupa og Sleipa. Du når nok ikke vårfisket akkurat som vist i de nevnte programmer, da må du ta beina fatt sjøl langs Halnefjorden. I år så kan det bli på snøføre i såfall, ser jeg snøkartet rett akkurat nå.

Jeg har ikke selv vært i området, sør for Halnefjorden, men tenkt tanken, og da kanskje en rundtur med nevnte båt sør til Skaupaoset og derfra tilbake mot Halne Fjellstove. En langhelg eller en ukes tid hadde vært passe til en slik liten rundtur. Flere fine småvann å besøke på vestsiden av Halnefjorden ser jeg som må være mulig å fiske i.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Men hvordan er det med fiskekort i Sleipa og resten av området der nå i 2020? Og hva med oterfiske? Så vidt jeg kan se er det ikke lov? 

Det jeg reagerte på i programmene var at det ikke fantes samsvar mellom det som ble sagt og lovene/reglene som angivelig gjaldt allerede da. Programlederen henviste til oterforbud også den gang. (Intervjuobjektet sa at folk likevel kunne fiske med oter i Halnefjorden, om de ville.) 

Jeg har naturligvis fått med meg at det er mange private vann på østvidda, og at det hovedsakelig bare er lov til å fiske i rennende vann der. Men gjelder det alt rennende vann på hele østvidda? 

Btw: Hvor følger du med på snødybdene? 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senorge.no og webkamera kort unna viser snøforhold i området.

Man skal aldri stole på å få den hele og fulle sannhet via TV eller youtube ;) Ikke stol på programledere som kanskje ikke har satt seg helt inn i de lokale forholdene og reglene som gjelder. De er journalister, ikke nødvendigvis ihuga sportsfiskere med lokalkunnskap.

Sjekk inatur.no om fiskekort og fiskeredskap som er tillatt i område. Ring Halne Fjellstove om rutebåt og evt. tillatt oterfiske i Halnefjorden m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt amerikansk UL kuppeltelt der. Dog mye dint vær de dagene. Så det ble ikke noe vindvær men ene ettermiddagen kom det noen runder med torden over 3,5 times de som skapte en del vind, hagl og regn. Mye det blåste vet jeg ikke men det rykker litt teltet og det får litt annen form i de verste kastene men det kllarte seg fint. Var aldri bekymret. Var mer bevegelse i kompis Ringstind i vanlig versjon men det er mest pga en stangbue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
uendelig skrev (39 minutter siden):

Hvor får man kjøpt fiskekort som dekker f.eks. Bersavikvatnet m/omegn? Området dekkes ikke av noen av kortene som selges på inatur.no, såvidt jeg ser. 

Dette kortet dekker store områder der, inkl vannet du nevner:
https://www.inatur.no/fiske/5923c57ee4b06e074030744c/ullensvangkortet-orretfiske-pa-hardangervidda-vest

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (10 timer siden):


Takk! Jeg lette visst for dårlig. Hyggelig pris på fiskekortet også. Og området er sikkert vesentlig mindre besøkt enn området rundt Tinnhylen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (4 timer siden):

Takk! Jeg lette visst for dårlig. Hyggelig pris på fiskekortet også.

Ja var ikke dum pris det der, så fin pris at det nesten er gøy å kjøpe! :)

Vet ikke hvordan du søkte, men jeg bruker som regel kartet på iNatur for å lete opp fiskekort, så jeg åpnet bare kartet, fant vannet og trykket på fiskekortene som dukker opp i området.
Det hender at jeg også sjekker "Norgeskortet" til Statskog, siden det dekker flere steder og små områder over hele landet, uten at det er noe fiskekort markert på kartet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On 4/16/2020 at 11:18 AM, Bjarne H.S. said:

Jeg betalte 80kr døgnet utenfor Halne for noen år siden. Det er i drøyeste laget.

Veien som går forbi Halne er en offentlig vei og du har fullstendig lov til å parkere i veikanten rett utenfor parkeringsplassen uten å betale en krone.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.