Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med fiskeutstyr


JEK

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt tips og råd fra folket her angående innkjøp av fiskestang, et emne jeg overhodet ikke kan noe om. Er i hovedsak på utkikk etter en stang og snelle jeg kan ta med meg på telttur til ferskvann i skog og fjell. Ikke fluefiske. Er ikke ute etter the "latest and greatest" men noe enkelt, holdbart og lett til en OK pris (hva nå enn det er). Et tingene jeg lurer på er f.eks om jeg bør kjøpe sett, eller stang, snelle og snøre for seg? Anbefalinger, råd og tips taes i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om pris, men det er nå en gang slik at du får det du betaler for også når det gjelder fiskeutstyr. Se på dette: https://www.skittfiske.no/shimano/190770/speedmaster-bx-8-3-14g-ultegra-1000fb-haspelstang-og-snelle

Shimano er alltid et trygt valg. Dette er stang og snelle perfekt til lett fiske i skogs- og fjellvann. Tredelt stang gjør det enklere å transportere den. Et kvalitetssett som du har i mange år. Du trenger snøre i tillegg, du kan velge mellom vanlig monofilament (godt gammeldags nylonsnøre) og multifilament (type Fireline som er den mest kjente, men det finnes flere), som er flettet av supertynne tråder. Til lett ferskvannsfiske foretrekker jeg helt klart sistnevnte fordi du kan bruke veldig tynn sene (ca 0,15 mm vil passe bra) og dermed kaste langt med lette sluker.

Du finner drøssevis med billigere sett, fra noen hundrelapper, og det kan godt hende du vil synes det er helt OK. Men min mening er nå at du bør kjøpe kvalitet først som sist, fordi det lønner seg i lengden, og ikke minst miljømessig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, JEK said:

Fantastisk, Bjørn. Dette er akkurat hva jeg var ute etter. Tusen takk for hjelpen!

Bare hyggelig. Hvis du ikke er vant med multifilament snøre, har jeg et tips eller to: Når du skal spole snøret på snella, er det smart å surre noen runder med vanlig elektrikertape i bunnen på snellespolen først så den ikke blir så glatt. Da blir det lettere å spole på snøret. Noen legger noen meter med vanlig nylonsnøre i bunnen av samme grunn. Så legger du multisnøret oppå det. Viktig: Snøret skal spoles på snella i samme retning som det ligger på spolen, ellers blir du plaget med snøretvinn. De aller fleste sneller spoler snøret på med klokka, det vil da si at snøret skal spoles av med klokka. Vanligvis skal etikketten på spolen vende mot deg når du spoler på snøret.
Husk også at multisnøre er mye glattere enn nylonsene, så du bør bruke andre knuter for å feste sluken. Du finner masse tips på nettet, og det ligger ofte tegninger av knuter med slukpakken eller i esken med snøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter så absolutt det Bjørn J sier her, kjøp kvalitet med en gang, så har du utstyret lenge og mer glede av å bruke det. Har selv shimano stang og snelle, virkelig noe av det beste man får til en relativt ok pris.
To gode tips til kan være å alltid bruke stangtube/rør når du transporterer den. Knekte 2 lawson stenger før jeg lærte. I tillegg kan fireline være utsatt for friksjon og skade på snøret, lettere enn nylon. det kan derfor være smart å knyte seg en fortom på en meter eller to, av nylon. Men for all del fireline holder lenge på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Jonas Sørensen said:

 I tillegg kan fireline være utsatt for friksjon og skade på snøret, lettere enn nylon. det kan derfor være smart å knyte seg en fortom på en meter eller to, av nylon. Men for all del fireline holder lenge på egenhånd.

God idé. Et alternativ er rett og slett å kutte av en meter eller så av og til siden det er nær sluken den største slitasjen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kommentarer fra siden her: 

Til det utstyret ville jeg ikke gått over 0,12 Fireline. Det er mer enn sterkt nok og gir lenger kast. 

Jeg bruker alltid nylonfortom på multisnøre. Tykkelsen tilpasses fisket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips i tråden her. Har nesten tilsvarende oppsett som Bjørn viser til her. Stanga er så god at når jeg kom over et supert tilbud i høst kjøpte jeg ei reservestang😊

Jeg har en annen og eldre modell av denne snella. Her fulgte det med to spoler. Jeg har valgt å ha fireline krystall på begge. Men det er et godt alternativ å ha vanlig nylon på ekstraspolen hvis man fisker mye med mark (på bunn) og i elv med mye steiner. 

iom at Lawson ble nevnt. Etter en del utfordringer med stangbrudd for en av de firedelte modellene deres så ville jeg styrt unna dette merket. Sånn sett er nok speedmaster et bedre valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei! I stedet for å starte ny tråd så hijacker jeg denne. Håper det er i orden.

 

Nå er lenken Bjørn postet over her død, men jeg har lest side opp og side ned for å finne ut hvilken stang jeg skal gå for. Hadde aldri sett for meg at det var så mange variabler å ta hensyn til bare for å fiske litt. :P 

Jeg skal primært stå på et stupebrett på hytta og fiske torsk, sei, lyr og hva enn som biter på. Samtidig har jeg noen ambisjoner om å gå litt turer og kanskje få fiska litt i fjellet etter hvert - men det er i så fall bare en bonus. Jeg ønsker å kjøpe en stang som kan kaste et lite stykke, og ikke knekker hvis det kommer en god torsk på kroken. Hadde i utgangspunktet sett for meg en teleskopstang, men har forstått på dere mer erfarne at det er haspel som gjelder for min bruk. Budsjettet er på max 1000 kroner. 

Noen vil kanskje skyte kaffe ut nesa når de ser at jeg linker til Biltema, men det er altså der nivået (og ambisjonene) ligger. Her er det jeg har funnet frem til foreløpig:

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesett/fiskesett-haspel-eksklusiv-2000034891

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskestenger/haspelstang-24-t-carbon-2000040039   Her må jeg kjøpe snelle til i så fall - har noen noe å anbefale?

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskestenger/fiskesett-haspel-adventure-2000034970

https://www.skittfiske.no/shimano/217584/shimano-combo-fx-allround-fx2500-plus-fx-xt-spinning-240m-10-30g

https://www.xxl.no/abu-garcia-abu-trout-tele-combo-7-fiskesett/p/1161540_1_style

https://www.xxl.no/solvkroken-solvkroken-kombo-sjofiske-9/p/1123276_1_style

 

Som dere ser er to av de jeg har lenka til allikevel teleskop. Er det så ille som noen skal ha det til? Og er 10 fot med 10-30g best for meg? Hva tenker dere som har peiling om utvalget? Noen som skiller seg ut til min bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.