Gå til innhold
  • Bli medlem

Tesil som varmespreder


ubernoob

Anbefalte innlegg

Noen som bruker en tesil som varmespreder i teltet? Erfaring?

Jeg fikk min i posten nå som er litt større enn vanlig. Blir spennende å teste ut i teltet, men det er betydelig kaldere over flammene, så jeg håper den gir mer strålevarme. Satte på kjettingene som fulgte med så den ikke skal rulle av i teltet. Da holder den seg ihvertfall på primusplaten.
I tillegg er det fint med en sil for å fjerne barnåler fra snøen.

Diameter på 7 og 9 cm. Den minste tror jeg kommer litt tett på?

https://a.aliexpress.com/_dYK8Aho

 

20200415_161600.jpg

20200415_161635.jpg

20200415_161705.jpg

20200415_162646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende. 
Dette er noe jeg har ligget i teltet og fundert en del på. 

På vinterturer liker jeg jo å fyre primus for varmen sin del. I det teltet jeg bruker når jeg er på tur alene er det ganske lite, og lavt, fortelt som betyr att teltduken over primusen blir veldig varm. 
Noe som sprer varmen bedre hadde vert topp. 

Kjør noen tester og kom med erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at ved bruk av en slik løsning går mere av energien over til strålevarme? Dvs at varmebølgene stråler ut fra tesilen gjennom luft, for så å avgi effekten sin når de treffer noe, og varme opp dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karfil skrev (1 time siden):

Er det slik at ved bruk av en slik løsning går mere av energien over til strålevarme? Dvs at varmebølgene stråler ut fra tesilen gjennom luft, for så å avgi effekten sin når de treffer noe, og varme opp dette...?

Ja, en flamme fra en primus er nok mer å sammenligne med en konveksjonsovn, mens et sånt gitter blir en ståleovn. I praksis tror jeg nok du har mye begge deler samtidig med akkurat denne løsningen. Du får både oppvarming av luft som stiger opp, og srålevarme fra gitteret. Ulempen med en konveksjonsovn er at varmen stiger opp. Varmt oppe ved taket og kaldt nede ved gulvet i teltet (med mindre man har ei vifte da som sirkulerer varmlufta ned igjen). Fyrer man med gass burde man med andre ord sove i ei hengekøye oppunder taket i teltet. En stråleovn varmer opp overflater dit den stråler. Tesilen vil vel sende varme til store deler av teltet, både høyt og lavt. Hvor mye varme den klarer å sende avgårde er en annen sak.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (12 timer siden):

Vær obs på mer ufullstendig forbrenning, særlig med den lille silen som står tett på brennerhodet. Dette kan gi økt kullos i teltet.

Jeg tviler på at den tesilen vil avkjøle flammen i noen særlig grad. Den er jo rødglødende. Bunnen av en kjele full av isvann derimot. Slik jeg har forstått forbrenningen av hydrokarboner, så vil det først dannes CO fra C og O, deretter - og derfor lengre ut i "flammetungene" siden gassen har fart utover - dannes CO2 fra CO og O. Avkjøles dette siste området av flammen vil dannelsen av CO2 bremses, og mye CO forblir CO. (et tips er derfor å øke avstanden til kjelen hvis man er redd for at det skal dannes CO)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett. Må innrømme at jeg ikke tenkte så langt i fysikken rundt dette. Min tanke var at det økte faren for ufullstendig forbrenning. Det at tesilen er rødglødende er vel nettopp et resultat av at den avkjøler flammene?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Det at tesilen er rødglødende er vel nettopp et resultat av at den avkjøler flammene?  

Nja, jo mindre rødglødende tesilen er, jo mer avkjøles flammen, og motsatt, jo mer rødglødende tesilen er, jo mindre avkjøles flammen. Så i den grad det avgis CO, så er det antakelig mest helt i starten, og så mindre og mindre etter hvert som te-silen blir varmere og varmere.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd var det en som testet det. Lurer på om det var den uendelige lange primustråden. Der klarte han ikke å registrere noe endring i CO. Teorien er at den vil fungere som en etterbrenner, men jeg vet ikke. Greit å være på vakt uansett. Skal testes i telt imorgen kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel forskning viser at den er svært effektiv! Med primusen i forteltet kjenner jeg at ansiktet blir godt og varmt når jeg ligger med en avstand på ca 50 cm. Uten silen kjenner jeg ingen ting. Det at den også kan sile rusk fra snøen gjør at denne blir med på turer framover.

Edit: største ulempen er at man har en delvis/helt løs, rødglødende gjenstand man må passe på, noe som øker risikoen for at noe går galt i teltet.

 

Endret av ubernoob
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (På 15.4.2020 den 19.28):

Ingen dum ide! Meld gjerne tilbake om de tåler det. Min bekymring her er at metallet i tesilene ikke tåler varmen og at de raskt blir «sprø» og faller fra hverandre eller blir totalt deformert 😁

Kjettingen ble for varm og ble ødelagt. Tesilen holder fortsatt, men tør ikke å trykke hardt på den i tilfelle du har rett.

Endret av ubernoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.