Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker du en så stor sekk til? - utskilt fra Ny Bergans Alpinist


Anbefalte innlegg

Annonse
Erik Haaland skrev (1 minutt siden):

Av nyfikenhet - hva bruker man en sekk på 130l og som veier 3.6kg til? 

Seks par soveposer og liggeunderlag, en sekk ved, en Wiglo 6-10 og mat til seks .... 

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland skrev (17 minutter siden):

Av nyfikenhet - hva bruker man en sekk på 130l og som veier 3.6kg til? 

Godt spørsmål. Vi hadde for en tid siden en lettpakker tråd. Det kunne vært interessant å høre fra den delen av turgjengen som definitivt ikke er lettpakkere. Sikkert noe å lære her også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland skrev (53 minutter siden):

Av nyfikenhet - hva bruker man en sekk på 130l og som veier 3.6kg til? 

Skilte dette ut som et eget emne.

Jeg bruker å bære telt, 4 soverposer, 4 liggeunderlag og mat for 4, så behovet for denne typen sekk er høyst tilstede. Vekten på 3.6 kg er jo forholdsvis lav.

Så på monsen i går og han hadde bært 55 kg på enkelte av sine turer Rimelug ekstremt, men klart et behov - kan jo bruke ekstra plass til noen pils. jeg syns for øvrig at de store og tunge sekkene ofte har en bærekomfort som gjør at vekten ikke føles så tung som den er..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 130, men 110. Brukes på vinterturer når jeg har dobbel sovepose og mye klær og reinsdyrskinn. Jeg er veldig frysen, så kjører på med ulike varmebevarende ting i sekken. De veier ikke nødvendigvis så mye, men det blir litt volum på det, og det er bare enklere enn å presse det opp i 80-litern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130 liters sekker brukes vel også gjerne endel av jegere som skal frakte med vilt osv. Samt hvis man skal ha med barn på tur og lage en camp uten at det er så veldig mye trasking. Altså litt mere spisset og smalt behov vil jeg si.

Det er vel veldig få personer som bruker disse sekkene til lange turer med mye vandring da de stort sett blir litt for voldsomme og bære i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Kjell Iver said:

. jeg syns for øvrig at de store og tunge sekkene ofte har en bærekomfort som gjør at vekten ikke føles så tung som den er..

Veldig godt poeng. Jeg foretrekker en stor sekk selv om jeg ikke bærer på langt nær så tungt nå som jeg gjorde i ungdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (27 minutter siden):

kan jo bruke ekstra plass til noen pils.

Jeg har gått over til å ha med konsentrert alkohol i from av Aquavit for å få ned vekt og volum. ;)

Spøk til side.. Etter en tur alene med mine to barn for 4 år siden hvor liggeunderlag, soveposer og telt kom på mellom 15 og 16 kg, allt i eller utenpå min sekk, så ble jeg brått litt mer vektbevist og ikke minst fokusert på volum på utstyr man har med. Mye går utpå sekken også, trenger ikke nøvendigvis få allt ned i sekken, men jeg får litt fnatt av å ha for mye utenpå sekken.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drar på kort kosetur på vinteren fyller jeg fort en sånn sekk. Da betyr ikke vekta noe. Midt i mars gikk jeg for eksempel hjemmefra med 33 kg på ryggen. Da skulle jeg bare sove ute noen få kilometer fra dørstokken. Siden jeg gikk hjemmefra like før solnedgang og skulle tilbake til lunsj trengte jeg bare å ta med middag og frokost, men når du skal ha med telt, liggeunderlag, reinskinn, sovepose, øks, sag, mat, kaffe, øl, cognac, hodelykt, tisseflasker, ullgenser, kaffekjele, kokeapparat, votter, mobiltelefon, batteribank, duntøfler for soveposen, kilt over soveposen og jeg vet ikke hva, så blir 120 liter (som sekken min er) fylt til randen, og litt til... tar alt oppi da, ingenting utenpå. Jeg bruker den stort sett bare til kortere turer på en til to netter der jeg ikke skal gå langt. Det er så utrolig fint å av og til å bare kunne hive oppi uten å tenke særlig over om og hva du skal bruke det til. Spesielt fin til kanotur.

Nei, den er visst 130 L ser jeg på reklamen. (har en enda større vanntett sekk fra Ortlieb, men den er det en stund siden jeg har brukt, ikke spesielt god å bære, men fin til lengre kanoturer)

;-D))

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland skrev (1 time siden):

Av nyfikenhet - hva bruker man en sekk på 130l og som veier 3.6kg til? 

Jeg fyller den med 130 liter utstyr, telt, mat, klær osv slik at jeg og ungene får med oss det vi trenger på tur. Utenpå sekken er det i tillegg stroppet fast underlag av celleplast. Så bærer ungene sin egen sovepose og underlag + pute og kosebamse. På turer med ungene er det på grunn av korte avstander ett fett for meg om totalvekta på sekken er 25 eller 35 kg. 

Endret av SnorreL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper noen stasjonsvogn når de stort sett kjører alene i bilen?

Storsekken min er et arbeidsverktøy som skal tåle mye. Noen ganger materialer til hytta, andre ganger packraft og annet stasj, andre ganger igjen jakt- og fiskeutstyr for ei uke, sammen med lavvo og mat..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel så enkelt at har man bruk for stor sekk så kjøper man det?

Sjølv har eg sekker på 100L, 75L, 50L, og mindre volum på sekker. Bortsett frå dei to største som er ulik volum av samme sekk, så skiller sekkane seg også ut fra løsninger retta mot ulike bruksområde (fottur/vandring, skisekk, klatresekk, osv.). Samme sekk kan sjølvsagt brukas til mykje forskjellig, men eg har valgt å ha fleire sekker då slitasjen på sekken har vært merkbar med min bruk når ein sekk brukes til allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsekken min er på 120 liter og brukes når volumet av det jeg har med krever stor sekk. Har ingen barn å dra med meg, men mat for 1 uke til 2 tar plass, fiskeutstyr når en har med flue og haspel tar plass, packraft tar plass, fotoutstyr tar også plass når en tar med kameraet som tar best bilder. Også er sekken god å bære når vekta passerer 30 kg som den alltid gjør på sommerens langturer. 

Så for min del så har jeg så stor sekk for å få plass til alt som skal være i sekken på langtur eventuelt kortere kosetur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dra på årlige turer på ca 2 uker uten mulighet til etterforsyninger med min datter. Utstyret/klær tar ikke særlig mer plass enn for kortere turer, men det blir mye mat og det blir tungt.Ungen bærer litt, jeg bærer mye, og sekken er veid et stykke over 40kg før avreise. Resten av året trenger jeg som regel ikke den ekstra plassen, men jeg har brukt den sekken en del pga komfort sammenlignet med andre sekker jeg har. Må også tillegge at jeg har ødelagt to Norrøna Recon pack. Begge røyk i sveisen i ryggen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfort tar plass, spesielt når det 4x comfort. Med andre ord. Brukes primært når man har med hele familien på tur.

Tror faktisk jeg ikke har brukt den sekken på turer uten barn. Kanskje en glamping tur med kompiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 15.4.2020 den 20.27):

Jeg pleier å pakke i to IKEA poser når jeg drar på tur med ungene, i tillegg til sekken.

Bamseunderlag og barnesoveposer i IKEA posene. Går greit nok det også, men klart en storsekk sikkert er bedre. Når man skal langt.

Til helgens overnattingstur for meg og De to ungene ser det slik ut:

36491D7B-734E-4D40-BC86-8A8ACDC99959.thumb.jpeg.563df26cd21f291315a2ae2abe90328e.jpeg
eller slik ut:

BF607D37-70B2-47FE-93E7-DCA9100B5387.thumb.jpeg.fc6a45aa8ede87a4de12e05362d3c942.jpeg
 

ett bamse til hvert barn, oppblåsbart til meg i sekken, ett lite underlag til bruk ute og i fortelt, og ett Marmot Vapor 4p telt på siden.

jeg er usikker på om en 130 liters sekk hadde vert noe bedre. De store kolliene er ganske volumiøse, men veier ikke så mye. Ville kanskje fått teltet nedi, men ikke det andre.

I øs pøs regn, ville jeg nok tatt en søppelsekk på liggeunderlagene.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 110ltr viking, på ukesturer med mat, telt, sovepose, fiskeutstyr blir sekken 30-35kg. På småturer 1-3timer bryr jeg meg ikke så hårdt va den veier. 25-40kg med familien, kone og to barn kan sekken bli tung. 55 kg på 4t var brutalt.
Viking som kun er en kortere utgave av alpine er en fantastisk sekk å bære, minus at den knirker. Tyngste jeg har bært i den 68kg. Selv da var den behagelig på ryggen, bare tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.