Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til gode, vanntette, mellomhøye tursko med godt grep?


Olamann

Anbefalte innlegg

Hei der folkens!

Turskoparken inneholder i dag ett par Salomon XA Pro 3D (uten GTX) og ett par Scarpa Rebel Lite GTX. Salomon-skoene funker fint til å gå på sti i tørt vær, men er ubrukelige på våt stein og når det regner, mens Scarpa-skoene er storveis fint i variert fjellterreng i all slags vær, men er for stive til å brukes på skogsturer

Nå trenger jeg et par sko som fungerer i i typisk skogsterreng på Østlandet også når det er vått og/eller bratt. Bruksområde er turer i både flatt og bratt terreng på 1-3 timer og generelt friluftsliv.

Ønsker meg sko som er 

  • Lette
  • Vanntette
  • Har godt grep
  • Puster greit
  • Såler med fleks nok til at de også er komfortable på f.eks grusvei.

Noen som har gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg tror du vil slite med å finne en sko til bruken du skisserer som spesielt er vanntett.

Det jeg endte opp med for alle dagsturene jeg går (1-5t) er rett og slett lave terreng løpesko uten GTX. De gir en passe solid såle men som allikevel er myk og behagelig. Problemet med rusk og rask nedi skoen løste jeg med små lave ankel gamasjer. Er det vått så blir jeg våt på bena men det plager meg ikke så mye på dagsturer da jeg stort sett er i aktiv bevegelse hele tiden og blir aldri kald på bena.

Det finnes et relativt bra utvalg av terrengløpesko så du bør greit finne noen som passer til dine føtter. Uten GTX er de ofte relativt billige også. Det er et poeng for min del da jeg sliter lett ut et par slike sko i løpet av en sommer sesong. 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (50 minutter siden):

Hei! Jeg tror du vil slite med å finne en sko til bruken du skisserer som spesielt er vanntett.

Det jeg endte opp med for alle dagsturene jeg går (1-5t) er rett og slett lave terreng løpesko uten GTX. De gir en passe solid såle men som allikevel er myk og behagelig. Problemet med rusk og rask nedi skoen løste jeg med små lave ankel gamasjer. Er det vått så blir jeg våt på bena men det plager meg ikke så mye på dagsturer da jeg stort sett er i aktiv bevegelse hele tiden og blir aldri kald på bena.

Det finnes et relativt bra utvalg av terrengløpesko så du bør greit finne noen som passer til dine føtter. Uten GTX er de ofte relativt billige også. Det er et poeng for min del da jeg sliter lett ut et par slike sko i løpet av en sommer sesong. 

Jeg har allerede et par slike sko (Salomon XA Pro 3D). De gjør jobben godt i de aller fleste tilfeller, men er ikke akkurat briljante på sleipt føre og i bratt terreng på sti. De skoene jeg ønsker meg her er ikke tiltenkt myrvassing, elvekryssing eller steinur, men kan forhåpentligvis holde meg noenlunde tørr i regnvær og i sølepytter, gi godt feste på stein og røtter, samt ankelstøtte i brattere terreng. 

Edit: Med lett mener jeg ikke nødvendigvis "fjærlette", men lettest mulig uten å gå for mye på bekostning av de andre kriteriene.

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER mine Crispi Mylla mid gtx. De er lette, fullstendig vanntette, og har suverent grep med Vibram såler. Er på mitt tredje par nå på ca 15 år. Bruker dem minst fem dager i uken i vått og bratt vestlandsterreng. Sålen blir slitt etter noen år, men det slitte paret mitt er faktisk helt vanntette ennå, og brukes når jeg ikke trenger sugekopp-veigrepet som de nye fortsatt har. 

Men dette er altså vandresko, ikke terrengløpesko/stoffsko. Jeg har gått mine runder med diverse sånne også, Salomon og La Sportiva. Membranen får hull etter noen få gangers bruk, og selv om butikken alltid har erstattet med nye så er det ingen god følelse å reklamere på nesten nye sko gang på gang. Så da ender man med å ha stående for mange terrengsko som ikke er vanntette når det jeg egentlig vil er å være tørr på beina. Ingen av dem har det samme grepet som Crispi-skoene heller. 

Så jeg bruker dem, jeg. Er så glad i dem at jeg nesten har dem på soverommet om natten. 

Edit. Og ja, sålen er fleksibel nok til å spasere søndagstur på grusvei med komfort!

Endret av amk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser poenget. Litt usikker på hva du mener med dårlig feste. Terrengløpesko har etter min erfaring veldig godt feste. Jeg bruker mine på skogstier på østlandsområdet.

Jeg slet ut 2 par inov8 xclaw 275 i fjor. De koster bare omlag 700-800 kr parret.
0AAD55E0-A1D2-4A99-AFC8-38AC9E98A2FE.jpeg.7fbe79049214b319316b570ca4aa0572.jpeg

Men klart de er ikke vanntette eller har ankelstøtte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget til @Tor-Erik-L-77 om terrengløpesko. Jeg har alltid gått med fjellstøvler, men har mer eller mindre gått over til å bruke terrengløpesko til skogsturer, med mindre jeg vet helt sikkert det kommer til å være veldig bløtt. Savner egentlig ikke ankelstøtte heller.

Jeg har en klar favoritt, det er Salomon Wings Pro 3, den sitter godt på foten min, har tilstrekkelig demping og det aller viktigste: Den har et formidabelt grep. Det være seg på stein, vått svaberg eller røtter, og også på snøen som kan ligge igjen i skogen nå. Den har ikke noe "aggresivt" mønster som mange sko, men god gummiblanding og mønsteret på hælen gjør at den kjennes trygg også bratt nedover. Har ikke noe membran, tåler litt fuktighet opp på sidene, men går du rett over myra blir du våt. God slitestyrke på sålen.

Har også Spedcross 4 (CS) med membran, den er noen ganger for varm. Er det mye stein så slites sålen fort, "på papiret" har den samme gummiblanding som Wings, men det er stor forskjell på grepet på stein og røtter, kan være at kontaktflaten blir mindre pga knastene.

For å bøte på slitestyrken på Spedcross kjøpt jeg Spedtrak, de er også gode og har mye mer slitesterk såle enn Speedcross, men jeg innså at de turene jeg går har mer innslag av stein og røtter, og er mye brattere enn typisk flat skogsbunn. De kjenntes litt glattere på røtter/stein når det er litt fuktig enn Speedcross.

Jeg begynnte med Speedcross 4CS (pris ca 900), så Speedtrak (600) og så til sist Wings Pro 3 (600). Jeg vil si det er relativt bratt der jeg går mest, en 10km tur har mer enn 500 høydemeter stigning, tusler ikke heller, bruker rett under 2t. Det viktigste for meg da er at jeg ikke føler at jeg trenger å roe ned for å unngå å skli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite, ja det omtrent samme bruken som meg. Stort sett mye ulendt terreng på skogsstier og nesten alltid 300-600 høydemetere på de fleste av dagsturene mine også, stort sett ganske aktivt tempo tillegg.

Det spørs jo hvor mye man trasker men jeg fant ut at føttene og anklene mine hadde det mye bedre når jeg gikk over til lave og mykere sko. Det gjør et stort utslag når man i snitt roter rundt i terrenget opptil 2-3 mil i uka.

For andre typer turer som ikke er effektive dagsturer gjelder andre type skotøy selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par med Mammut Saentis "Low". Tror dette er de beste skoene jeg har brukt på tur. Lette og med GoreTex. Fantastisk gripeevne på de fleste forhold. Jeg har den siste tiden faktisk brukt mer disse enn fjellstøvlene mine fra Salomon. De har jo ikke ankelstøtte noe som kanskje er greit spesielt mtp. å gå med tung sekk. Men jeg har foreløpig ikke savnet det.
Skulle ikke forundre meg om Mammut også har en versjon som også gir ankelstøtte.

 

3030-03410-00189_main2_155587.jpg

Edit: Mammut Mercury III Mid GORE-TEX® har mer ankelstøtte. Edit2: Betsillte meg de nå når jeg så de på tilbud :-)
 

Sitat

Mammut Mercury Mid 3 generasjon av flaggskipet av lette fjellsko for herrer. Fantastisk passform og MemoFoam innermateriale rundt ankel, over vristen og i hele innersålen bidrar til at de nesten ikke trenger å bli gått inn. Føles ut som joggesko. Myk Vibram-såle med svært godt grep.

 

 

3030-03160-00427_main2_147228.jpg

Endret av Lyckeboden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyckeboden skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte meg et par med Mammut Saentis "Low". Tror dette er de beste skoene jeg har brukt på tur. Lette og med GoreTex. Fantastisk gripeevne på de fleste forhold. Jeg har den siste tiden faktisk brukt mer disse enn fjellstøvlene mine fra Salomon. De har jo ikke ankelstøtte noe som kanskje er greit spesielt mtp. å gå med tung sekk. Men jeg har foreløpig ikke savnet det.
Skulle ikke forundre meg om Mammut også har en versjon som også gir ankelstøtte.

 

3030-03410-00189_main2_155587.jpg

Edit: Mammut Mercury III Mid GORE-TEX® har mer ankelstøtte. Edit2: Betsillte meg de nå når jeg så de på tilbud :-)
 

 

 

3030-03160-00427_main2_147228.jpg

De virker fristende. Noen andre som eventuelt har erfaringer med disse skoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke så dumme ut de mammut skoa. At det føles nesten ut som en joggesko betviler jeg. De veier omtrent det dobbelte og har garantert en mye stivere såle 😊 Men for en sko i det segmentet så syntes jeg de ser bra ut med tanke på vekt og matriale. Skal du ha GTX i en slik sko så er en god beskyttelse av membranen med nubuck eller lær helt sentralt. Hvis ikke så punkterer du bare membranen etter kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bruker Alfa Kvist til slikt. Vært veldig fornøyd med de. Brukte Salomon Sky Wings før men de er for glatte så,fort det er litt fukt. Ellers er de støvler jeg har hatt med best grep på vått et par fra Viking med deres UGC såle. Bruker og terrengløpesko noe. Har Inov sko som er avbildrt i tidligere post. Gode sko men de også kun kunne hatt litt bedre grep på vått Skal jeg løpe npr det er fuktig bruker jeg VJ Irock2 som sitter spiker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er veldig negativ til er GTX sko som har mye tøy eller lufte systemer nede rett over sålen. Etter mange år med mye aktiv gåing og innkjøp av diverse forskjellige dyre halvhøye GTX sko i tøy som etter kort tid får hull i membranen grunnet kvist og kvast jeg stadig sparker borti så har jeg bannlyst den slags. Produsentene kan si så mye de vil men jeg gidder ikke lenger å kaste penger etter sånne modeller :) 

Mulig mitt bruk av sånne sko var litt mer ekstremt en vanlig slik at levetiden ble ekstra kort da. Jeg brukte dem mye på stier og skogsterreng. Det tåler de overhodet ikke. Men fungerer sikkert bedre å lenger om man bare bruker de på fjellet uten masse vegetasjon.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipse om sealskinz sokker, holder deg varm selv om man blir fuktig etc. Utvider bruksomr til "vanlige joggesko". Men anbefales ikke brukt i lærsko etc, det blir for klamt og ubehagelig🙃

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (4 timer siden):

Så ikke så dumme ut de mammut skoa. At det føles nesten ut som en joggesko betviler jeg. De veier omtrent det dobbelte og har garantert en mye stivere såle 😊 Men for en sko i det segmentet så syntes jeg de ser bra ut med tanke på vekt og matriale. Skal du ha GTX i en slik sko så er en god beskyttelse av membranen med nubuck eller lær helt sentralt. Hvis ikke så punkterer du bare membranen etter kort tid.

Hadde et par Gramont fjellstøvler i lær med Gore Tex. De holdt meg tørre i mange, mange år. Betviler også at Mammut-skoa er som joggesko, men synes de virker som om de svarer greit på det jeg er ute etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hildis skrev (2 minutter siden):

Kan tipse om sealskinz sokker, holder deg varm selv om man blir fuktig etc. Utvider bruksomr til "vanlige joggesko". Men anbefales ikke brukt i lærsko etc, det blir for klamt og ubehagelig🙃

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (7 timer siden):

Hadde et par Gramont fjellstøvler i lær med Gore Tex. De holdt meg tørre i mange, mange år. Betviler også at Mammut-skoa er som joggesko, men synes de virker som om de svarer greit på det jeg er ute etter. 

Kan legge til at jeg som normalt bruker størrelse 43, måtte opp i 44 2/3 i disse Mammut Saentis «Low». Bestillte dermed samme størrelse i de høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyckeboden skrev (1 time siden):

Kan legge til at jeg som normalt bruker størrelse 43, måtte opp i 44 2/3 i disse Mammut Saentis «Low». Bestillte dermed samme størrelse i de høye.

Takk for tips. Mulig de blir for små for meg da. Bruker 47 til vanlig. 48 i Salomon og Adidas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (På 15.4.2020 den 10.48):

Nå trenger jeg et par sko som fungerer i i typisk skogsterreng på Østlandet også når det er vått og/eller bratt. Bruksområde er turer i både flatt og bratt terreng på 1-3 timer og generelt friluftsliv.

Du har fått mange gode anbefalinger her.

Jeg har valgt å ikke gå for så lette sko som mange andre her gjør, da jeg opplever at "for myke" sko fort blir uttråkka slitt i såle og demping.

Selv bruker jeg TNF Verto Plasma (havner i kategorien anmarsjsko) som lave tursko når det er tørt og eller jeg skal ta en rask tur. Har f,eks. bært sekk på nærmere 30 kg opp til Flatbrehytta ved Josten i disse (lave/lette sko når skoene skal med i sekken videre etterpå), de oppleves som rimelig stabile.

image.png.2f53d7497e8b770324ca54990f15424e.png

 

For marka turer hvor jeg forventer at det er en del vått bruker jeg La Sportiva Trango TRK GTX, disse er myke i sålen og ruller lett når man går (Jeg bruker disse kun som marka sko og  fjellsko med stivere såle når jeg skal gå fjellturer med mye vertikalt og terreng består av mye steinet/berg.)

image.png.67148502017b06952b058756c828c787.png

..men jeg er nok litt "gammeldags" ift mange andre mtp å ikke gå for superlette sko 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid går jeg i Keen tursandaler med tåbeskyttelse og reim over hælen. Lett og behagelig. Riktig nok uten ankelstøtte, men det har ikke vært noe problem for meg. Inni bruker jeg enten Sealskins eller Goretex sykkelsokker. Disse sokkene er dyre, og har begrenset levetid, spesielt hvis de skal være vanntette. Dette bruker jeg både i skog og fjell, (går ikke i svært bratt terreng). De har passe stiv såle, også i moderat ur. Med ekstra ullsokker innenfor de vanntette sokkene, holder jeg varmen også ved moderat vassing i snø

15888796683908385152.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (39 minutter siden):

Du har fått mange gode anbefalinger her.

Jeg har valgt å ikke gå for så lette sko som mange andre her gjør, da jeg opplever at "for myke" sko fort blir uttråkka slitt i såle og demping.

Selv bruker jeg TNF Verto Plasma (havner i kategorien anmarsjsko) som lave tursko når det er tørt og eller jeg skal ta en rask tur. Har f,eks. bært sekk på nærmere 30 kg opp til Flatbrehytta ved Josten i disse (lave/lette sko når skoene skal med i sekken videre etterpå), de oppleves som rimelig stabile.

image.png.2f53d7497e8b770324ca54990f15424e.png

 

For marka turer hvor jeg forventer at det er en del vått bruker jeg La Sportiva Trango TRK GTX, disse er myke i sålen og ruller lett når man går (Jeg bruker disse kun som marka sko og  fjellsko med stivere såle når jeg skal gå fjellturer med mye vertikalt og terreng består av mye steinet/berg.)

image.png.67148502017b06952b058756c828c787.png

..men jeg er nok litt "gammeldags" ift mange andre mtp å ikke gå for superlette sko 😄

Hvordan er de skoene til La Sportiva i størrelsen?

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (45 minutter siden):

Sommerstid går jeg i Keen tursandaler med tåbeskyttelse og reim over hælen. Lett og behagelig. Riktig nok uten ankelstøtte, men det har ikke vært noe problem for meg. Inni bruker jeg enten Sealskins eller Goretex sykkelsokker. Disse sokkene er dyre, og har begrenset levetid, spesielt hvis de skal være vanntette. Dette bruker jeg både i skog og fjell, (går ikke i svært bratt terreng). De har passe stiv såle, også i moderat ur. Med ekstra ullsokker innenfor de vanntette sokkene, holder jeg varmen også ved moderat vassing i snø

15888796683908385152.JPG

Det er nok ikke det jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (1 time siden):

Hvordan er de skoene til La Sportiva i størrelsen?

Litt fordeler med hjemmekontor 😄

20200416_120746.thumb.jpg.8e51ced2703b90fe2f03754322679a0c.jpg

Den til venstre på bildet er Trango TRK. Jeg opplever dem som "normale" i lengden men bredere og mer volum i fotboksen en f.eks andre La Sportiva fjellsko.

EDIT:

Forskjeller i såleprofil og mykhet er også stor. (Ruller mye bedre når man går).

20200416_125553.thumb.jpg.59691e9c050de0fedde29cce3ce0dc88.jpg

20200416_125700.thumb.jpg.6c274a5258c1c5b43b29412a75340481.jpg

Beklager skitne sko, nylig brukt 😄

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min absolutte favoritt til generelt friluftsliv er forsvarets vanlige M77. De er vanntette nok, lette, puster, godt grep, varer lenge og tørker fort.  Skaftet er høyt nok så man ikke får barnåler og lyng i sokkene. Jeg fuget dem med Tech7 nederst mellom lær og sålen og de tåler nok vann til vanlig skogsterreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.