Gå til innhold
  • Bli medlem

Panne til turen


Frans

Anbefalte innlegg

Hei, litt ny frilufts nyter her.

Jeg har en vanlig panne fra hjemmet jeg ikke er redd for. Hadde det gått å bruke denne til bål ?
Eller må man han spesial panne for å lage mat på bål?

Er det noe man skal holde seg unna (eks teflonpanner eller annet)

 

mvh Noob :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint bruke vanlige stekepanner til bål, men akkurat non-stick (teflon, keramisk osv) tåler dårlig den høye varmen fra bålet. Belegget vil løsne og havne i maten, og det er ikke spesielt sunt å spise. Ulempen med vanlige hjemmepanner er vel bare at de er ganske store og tunge å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig feil mange «nye» gjør er å kjøpe seg Alle slags mulige «turting», når det egentlig er nesten helt vanlige «kjøkkenting» man burde hatt.

Bruk den du har. Om du skal kjøpe egen bålpanne kan jeg anbefale Eagle products sin bålpanne i stål med non stick belegg. Den kan brukes på primus også, og har håndtak som kan forlenges med en pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet holdt meg unna alle panner med teflon eller andre nonstick belegg om du skal bruke det på bål. Det er ikke lett og kontrollere varmen og det er ofte bare et tidsspørsmål før det belegget ryker. 
 

Hvis det er korte turer med bil i nærheten så fungerer gamle jernpanner utmerket til bålbruk. De tåler varmen, deformerer seg ikke og du slipper å bekymre deg for sart belegg i panna.

Skal det tas med på lengre turer så fungerer stål og titan bedre da det veier mye mindre. Bare vær obs på at veldig tynne panner i spesielt stål fort blir deformert under sterk varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflon egner seg ikke. Teflon blir ødelagt av og avgir giftig gass hvis det blir for varmt, og for varmt blir det av og til når man steker på bål. Teflon tåler dessuten nokså dårlig mekanisk påvirkning (f. eks. bruke tollekniven til å flytte på/snu på ting i panna).

Man trenger ikke noen spesialpanne. Spesialpanner er det man bruker hjemme (teflonpanner, etc.) Ei vanlig gammeldags jernpanne fungerer ypperlig.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke mat så ofte på bål. Men jeg er ikke den eneste på forumet som bruker Eagle sin bålpanne med slipplett belegg, og den er ok enda. Brukt den kanskje 5 ganger på bål, og litt på primus.

Jeg vet ikke om det er teflon, keramisk, eller hva belegget er laget av.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (5 minutter siden):

Går da Ann og kuppa littegrann, eg tenkte anbefaling til ei brukande steikepanna til bål og primus

Jeg er veldig glad i denne panna. Ikke så stor, men tar akkurat 2 brødskiver når man lager ostesmørbrød eller f.eks plass til omelett til 2 skiver. De fleste normale pølser går oppi og jeg finner den mye mer plassbesparende enn de fleste runde turpanner. I tillegg passer den rimelig godt på en kvistbrenner....
 

 

 

https://www.skittfiske.no/eagle-products/113847/eagle-rektangulær-stekepanne-non-stick?gclid=Cj0KCQjw4dr0BRCxARIsAKUNjWQ970w3Kd_Y11KcaJG2WvpLj2iscldN8D_r05cIqOo4zfw_jNh2CL4aAgs8EALw_wcB

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Skogens Stønn said:

Har denne jeg og, men skaftet tåler vel ikke varmen på bålet?

Bør ikke være noe problem å sette pannen slik at skaftet stikker på utsiden av bålet. Spørs jo hvordan man gjør det men når jeg bruker panne på bål så setter jeg den ikke midt oppå bålet i flammer. Jeg venter til det er endel glør så skuffer jeg bare det litt ut på siden av selve bålet og setter pannen direkte på en liten haug av glør.  Det fungerer veldig fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (6 minutter siden):

Bør ikke være noe problem å sette pannen slik at skaftet stikker på utsiden av bålet. Spørs jo hvordan man gjør det men når jeg bruker panne på bål så setter jeg den ikke midt oppå bålet i flammer. Jeg venter til det er endel glør så skuffer jeg bare det litt ut på siden av selve bålet og setter pannen direkte på en liten haug av glør.  Det fungerer veldig fint.

Jeg har brukt den slik jeg også, i tillegg til bruk ala det vist over her. Det er i grunn bare gode gamle kaffekjeler jeg setter midt i bålet. Og håndtaket er som dere ser fortsatt inntakt...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg for kort tiden skaffet meg denne stålpanna er det den som har blitt brukt, her med en pinne stukket inn i skaftet slik at jeg kan holde den over bålet, noe som gjør det enklere å få akkurat så mye varme som du ønsker deg. Her stekes det falukorv, namolainen turmat:

bilde.png.16013e376abb56b393f3bb6265e3f8c4.png

Skrubber den etter bruk med en sånn stål-ball a la dette (eneste panna jeg har som såler dette veldig bra): https://mve.no/stavanger/rengjoringsskrubb-stal-unik

Etter bruk smører jeg den med et papir fuktet i matolje.

Jeg har flere andre også, både til å henge over bålet og med skaft som kan forlenges med en kvist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike patenter med pinne/kvist har lett for å bli ustabile og ofte roterer. Har selv landet på ei billig Ikea-panne med belegg, som jeg er litt oppmerksom på, og heller skifter ut. Dog, holder de forbausende bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (7 timer siden):

lett for å bli ustabile og ofte roterer

Håndtaket er ovalt. Spikker jeg kvisten litt flat er det ikke mulig å få rotert den.

Sånn:

IMG_20200415_205941_DxO.jpg.f2e1fca06e0ebca5cc1c8181b4e29ee6.jpg

 

Og trenger jeg ikke å ha langt håndtak bruker jeg en av disse løsningene, enten en sokk av stoff eller en lapp av lær:IMG_20200415_211436_DxO.jpg.9d40e093418877114d3edcd299b0ee5a.jpgIMG_20200415_211731_DxO.jpg.aee75cfe584a8938ff4a4cd079994802.jpg

:-)

Endret av Skogens Stønn
bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflon går greit så lenge en er forsiktig med varme. Beste er å ha bål som har brent en stund, så skrape ut glør mellom et par stein å sette panne på der. Da vlir varme mer stabil. Trenger som regel ikke forlenger heller. Kan ta den i flammene på små bål men gi den gjerne litt pause med j3vne mellomrom. Eagle panne er grei den så lenge en passer på varmen. Greier fint å ødelegge belegget på en primus og. Stålet er tynt så det blir fort varmt. De har og en 24cm uten teflon. Synes på mange måter den er bedre. Mer praktisk størrelse og tåler varme bedre. Brant inn olje i den før bruk og setter den inn med olje ettee bruk og vask så det er grei slipp i den.

Ellers er der panne jeg bruker mest Trangia Gourmet. Føler belegg i den er mer solid enn i Eagle. Panne er fra 2003 og belegg er helt enda. Fått ganske kraftig varme både på brenner og bål. Bunn har blitt litt ujevn med årene men ellers fint. Og praktisk med lokk for å få ting bedre gjennomstekt på lav varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er også GSI sine stekepanner et godt alternativ. Vet det er mange her som er veldig fornøyde med kvaliteten på de. Er man litt forsiktig som @borgern sier så går det greit på bål også. 

GSI pannene har tykkere bunn en mange andre turpanner så de er kanskje ikke egnet for de værste lettpakkerne men allikevel bedre en ei jernpanne 😂

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eagle sin med non stick belegg er også et veldig bra produkt. Har brukt den over mange år, og den har så langt ikke fått noen skader på belegget. 
 

Temperaturkontroll er vanskelig, men det vil jeg tro gjelder de aller fleste bålpanner som er lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.