Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniv, kompass og hodelykt til barn - billig og bra :)


BellaAndTheBandits

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe kniver og lykter til gutta mine på 7, 10 og 13. 

De to eldste er ganske flinke med kniv og har bestemt meg for å ikke velge barne/speidekniver. Vil også kjøpe litt mer spesiell/voksen kniv til eldstemann på 13. Valget står mellom øyo og mora outdoor.

Hodelykter har jeg ikke egne forslag til. 

Innspill tas imot med takk 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal det være en overraskelse?  Kanskje litt stas å få velge kniv selv, for 10åringen hvertfall. Brukte speiderkniv omtrent til jeg flytta hjemmefra selv. 

Hva er tiltenkt bruk til hodelyktene? Litt lys i leir, eller litt mer futt? De fleste rimelige 3xAAA lyktene vil sikkert være greie, men jeg er mer tilhenger av oppladbare Li batterier selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første kniv etter speiderkniven var en strømeng 5 samekniv. Det er en av de minste. Den kan man bruke til å skjære brød, smi pinner, gjøre opp fisk i tillegg til at den tåler mye misbruk. Jeg har fortsatt min. Til mine gutter kjøpte jeg kniver uten spiss. Nå når de har blitt større har begge fått litt tøffere kniver av merket buck. Jeg kjøpte meg en ny strømeng. Strømeng øverst, kniv uten spiss i midten og tøff buck nederst. Den tøffe kniver er tøff men egner seg ikke til å smøre på en brødskive. Nå leste jeg ikke hele overskriften og knivene er kanskje ikke de billigste. Men de holder en generasjon om man passer på.

Tore

IMG_20200415_183837.jpg

Endret av torese
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme gate som torese. Mine på 7 og 10 år har hver sin 5" Strømeng. Kniver som  de synes er topp nå og som de kan ha glede av resten av livet. 

Edit. Ville vurdert nevnte kniv i rustfri utførelse siden det innebærer langt mindre vedlikehold og oppfølging mtp fukt som fører til korrosjon. 

https://www.fjellsport.no/knivsmed-stromeng-samekniv-5.html

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Bruker petzl hodelykt og Victorinox Huntsman kniver til gutta mine på 6 og 11. Han på 11 har også en esee «fixed blade» men bruker Victorinox mest. 
De bruker sag mye, kniven er fin både til spikking og brukes som kniv til spising og brødskivesmøring. Kjekt med syl til å lage hull i ting når man lager ting med spikking. 
skal også sies jeg er veldig glad i Victorinox selv og gutta har hver sin Victorinox som de lagde selv hos Victorinox i Brunnen i Sveits ifjor sommer. 
De har et enkelt silva kompass hver uten speil i enkel kartmappe. 
 

edit: 

ser du hadde sett deg ut noen kniver, da får Victorinox være tips til ekstrakniver. 

Endret av tursurre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Ranger SL er et greit speilkompass til nybegynnere, senere så kan det være et #2 kompass.

Kniv tenker jeg i retning av Morakniv, Companion av en variant, Kansbol til eldstemann muligens.

Black Diamond Spot er en god allrounder av hodelykt. Koster litt, men er så kipt å ha ei som svikter når den trengs.

Endret av Bateman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Angående hodelykt til barn så syns jeg faktisk det er best med utskiftbare batterier, eventuelt de som kan kombineres. Det er fort gjort at det glemmes at det må lades, skrur seg på i sekken, samt at barna leker mer med lykta og bruker mer batteri. 

Angående kniv ville jeg som flere andre her gått for en av de mindre Strømeng knivene, ihvertfall til eldstemann. Det er klart det blir litt smakssak men da har man en flott kniv for livet .  

Endret av eivind018
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bateman skrev (På 6.6.2020 den 9.28):

Silva Ranger SL er et greit speilkompass til nybegynnere, senere så kan det være et #2 kompass.

Kniv tenker jeg i retning av Morakniv, Companion av en variant, Kansbol til eldstemann muligens.

Black Diamond Spot er en god allrounder av hodelykt. Koster litt, men er så kipt å ha ei som svikter når den trengs.

Det ble Black Diamond Spot på barna her, veldig fornøyd! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 15.4.2020 den 18.18):

Skal det være en overraskelse?  Kanskje litt stas å få velge kniv selv, for 10åringen hvertfall. Brukte speiderkniv omtrent til jeg flytta hjemmefra selv. 

Hva er tiltenkt bruk til hodelyktene? Litt lys i leir, eller litt mer futt? De fleste rimelige 3xAAA lyktene vil sikkert være greie, men jeg er mer tilhenger av oppladbare Li batterier selv. 

Ble Øyo Geilo og Rondane på gutta :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.