Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for voksen + hund (mulig barn iblant)


mcoogco

Anbefalte innlegg

Jeg går meg helt vill i telt-jungelen som så altfor mange før meg også gjør 😅

Så jeg spør dere med litt mere erfaring enn meg om hjelp. 

Jeg har store planer om å få vært mere i marka i år enn tidligere. Vi har en unghund på ish 17 kg som er ganske langt ifra rolig. Hun varsler mye på lyder, er litt usikker og trenger nok tilvenning til teltlivet. Som den gjeterhunden hun er, så sitter hun sjeldent stille 🤣😆

Fantastisk flott hund for hverdagstrening og alt av hundesport, men jeg er litt skeptisk til friluftsevnene hennes. Vi har 2 barn (2 og 8 år) hjemme. Friluftslivet blir mest et fristed for mor i hus til å ha det stille og trekke seg litt tilbake med hunden. 

Jeg antar at jeg tar med et barn i ny og ne, men skal i hovedsak være alene på tur. 

Vi har et Exped Orion 2 ekstreme fra før som passer veldig fint for 2 personer. Men den veier gode 3.5 kg og jeg synes det er litt i overkant for helgeturer alene med bikkja. 

Sitter å ser på alternativer, og er bla litt skeptisk til hvordan Helsport sine SL vil fungere med hund 🤔

Noen tanker? 

Jeg trenger ikke stort fortelt, men setter nok pris på litt plass dersom det er regn og dårlig vær. 

 

De teltene jeg har tittet litt på er:

Helsport lofoten/fjellheimen SL varianter (både camp og vanlig) 

Helsport Reinsfjell SL 

MSR access 2 (vannsøyle på kun 3000mm)

Exped Mira 2 (skeptisk til kun 1500mm vannsøyle på bunnduken) 

Hilleberg Niak 2 (definitivt høyest vannsøyle både ytterduk og bunn, men svindyr) 

 

'problemet mitt' er at jeg har for høye krav til telt, men ikke finner noe som oppfyller alt 🤷‍♀️😅

Så ååååh, noen som føler for å gi sin mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestilte dette i går. Tanken er å bruke det alene med hund på 33kg  (+1 barn evt) Leste meg grønn og hadde egentlig bestemt meg for reinsfjell SL men ramlet tilfeldigvis over dette.. Litt tyngre enn planlagt men men. Tykkere duk og 12000mm vannsøyle på bunnduken. Aner ikke om det er noe så gleder meg til å teste. 

 

https://www.xxl.no/helsport-breheimen-2-telt-gronn/p/1173068_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwhOD0BRAQEiwAK7JHmBTuAct5II1J9u2NfWQzadOskBbW0jSRY1WwEHVdaKmL7ZhlOBPHGBoC67cQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingrid skrev (3 timer siden):

Jeg bestilte dette i går. Tanken er å bruke det alene med hund på 33kg  (+1 barn evt) Leste meg grønn og hadde egentlig bestemt meg for reinsfjell SL men ramlet tilfeldigvis over dette.. Litt tyngre enn planlagt men men. Tykkere duk og 12000mm vannsøyle på bunnduken. Aner ikke om det er noe så gleder meg til å teste. 

 

https://www.xxl.no/helsport-breheimen-2-telt-gronn/p/1173068_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwhOD0BRAQEiwAK7JHmBTuAct5II1J9u2NfWQzadOskBbW0jSRY1WwEHVdaKmL7ZhlOBPHGBoC67cQAvD_BwE

Haha! 

Ja jeg kom over denne rett etter at jeg la ut innlegget mitt selv og bestilte det ganske kjapt 😆

Jeg konkluderte med at en testperiode med virrevapp av en unghund er for dyrt for å herpe et virkelig bra telt. Og til den prisen har jeg 'råa' til et kjøp som ikke er 100% perfekt 👌

12 000 mm på bunnduk var grunnen til at jeg gikk for den. Genialt at den tåler litt ekstra og krysser fingrene for at den brukes flittig fremover! 😃

IMG_20200226_130542.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mcoogco skrev (På 14.4.2020 den 19.37):

Vi har et Exped Orion 2 ekstreme fra før som passer veldig fint for 2 personer. Men den veier gode 3.5 kg og jeg synes det er litt i overkant for helgeturer alene med bikkja. 

 

Så da kjøpte du et nytt telt som veier 3kg istede? ble dyre 0,5kg spart...

Telte så forøvrig veldig bra ut til prisen :)

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (3 timer siden):

Så da kjøpte du et nytt telt som veier 3kg istede? ble dyre 0,5kg spart...

Telte så forøvrig veldig bra ut til prisen :)

Ja endte opp med det 👌

Har et exped Orion extreme fra før av, men prøver et tunell telt i tillegg. OM bikkja skulle vise seg å trenge litt tid på å roe ned på tur, så har jeg iallefall ikke ødelagt noe jeg har planer om å ha og bruke lenge. Så får jeg bedre tid til å velge mellom type telt, samt et inntrykk av om doggy kan fungere i et SL telt f.eks 😉

Prisen er ikke avgjørende på telt, men blir litt det når det er såpass muligheter for skade på det i oppstarten av teltlivet med bikkja 🤷‍♀️

Bruker heller 8000 på noe jeg er helt sikker på, enn at jeg er usikker og kjøper et og spjæler en bunnduk for gudene vet pris innen 3 turer 🤔

Mulig du synes det er dumt, men 0.5 kg unna de andre teltene jeg vurdere, og jeg kan jo i teorien legge igjen litt sjokolade på turen så er vi på samme totalvekt på sekken 🤣😅 i år iallefall med test-sommer for oss begge sammen 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.