Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna lyngen Infinium Hybrid? Erfaringer/tanker?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring eller tanker om disse klærne til skibruk/toppturbruk?

Bomull synes jeg blir for vått og tungt til høyaktivitetsturer, spesielt toppturer, og enda mer i fuktig snø. Men er fint til lange fjellskiturer hvor jeg ikke blir like våt av svetten.

Microfiber er litt for lite vindtett til dagene med kraftig vind, og utvalget av jakker som er lange nok med gode lommer er dårlig. Men fint til skiturer i bra vær.

Goretex er litt klamt, og veier litt mer enn microfiber. Men bra til det aller meste, spesielt i sterk vind og hvis snøen kan være fuktig.

 

Noe nytt har kommet, eller så følger jeg bare ikke med, og det er Norrøna lyngen Infinium Hybrid. Klærne er lettere enn goretex, puster bedre, og har helt vindtette og vanntette paneler der det trengs mest. Ser ut som jakken har en stor lomme til skifellene også, veldig greit på topptur. Jakken har trolig hjelmkompatibel hette og jeg tror bukse går utenpå store randostøvler. 
Virker som veldig veldig gode klær til vinterbruk, (men ikke før jeg har slitt ut de jeg allerede har). Hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vindtett i front og øvre del av armer, men ikke vanntett! Dette er en softshelljakke med vindtett front, og fleksibelt flex1-stoff i ryggen. Norrøna skriver selv at det er en jakke for turer der du ikke trenger beskyttelse mot snøvær og regn. Så det er sikkert en flott jakke til sitt bruk, og puster nok mye bedre enn membranjakker. Flex1-stoffet har Norrøna brukt i mange år, bl.a. i Svalbard-buksa. Det har mange gode egenskaper, men etter noen år og mye og tungt  bruk er det akkurat som om det kollapser og mister både fasong og fleksibilitet. Det blir som en potetsekk :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (54 minutter siden):

Vindtett i front og øvre del av armer, men ikke vanntett! :-)

Ahh. Jeg trodde panelene var i Gore Windstopper, og det er vanntett.

Synes det virker som gode klær til dager man ikke trenger vanntettheten til full skallrustning, og microfiber/tynn softshell ikke gir god nok vindbeskyttelse.

Det du sier om holdbarheten på flex1 materialet trekker litt ned da.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Marius Engelsen said:

Synes det virker som gode klær til dager man ikke trenger vanntettheten til full skallrustning, og microfiber/tynn softshell ikke gir god nok vindbeskyttelse.

Det du sier om holdbarheten på flex1 materialet trekker litt ned da.

Ja, til sitt bruk er det sikkert en utmerket jakke.
Flex1 holder lenge, i mange år. Det er snakk om veldig mye og tungt bruk før det "kollapser". En kamerat hadde ei Svalbard-bukse det skjedde med, men han brukte ikke annen bukse i mange år. Jeg er usikker på om han tok den av om natta :-). Han synes selv at den holdt svært godt med tanke på hvor mye den var brukt.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Rab Kinetic Plus evt Kinetic Alpine. Fungerer meget bra til toppturer på Vestlandet. Vindtett men puster forbausende bra, og så vanntett som det trengs i normal turvær. I sludd og regn tar jeg på goretex...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.