Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynne vanntette hansker


Peten

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vanskeligheter med å oppdrive et par tynne, vanntette hansker. Det er primært til bruk på fjelltur, eventuelt joggetur, under forhold preget av regn/vind. Det er derfor ønskelig at de isolerer fra vind/vann, uten å skape for mye varme. 
Mvh 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Espen Ørud, tynne ja men null isolasjon så da kan man like gått gå uten hansker :)

Det er uansett ikke lett å finne rimelige tynne hansker som både isolerer og er vanntette. Må i så fall bli noen tynne skinnhansker. Ellers så er det endel og velge i av tynne hansker hvis du ser litt i avdelingene for trening og sport sånn som ski. Jeg kjøper ofte tynnere hansker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (57 minutter siden):

@Espen Ørud, tynne ja men null isolasjon så da kan man like gått gå uten hansker :)

Det er uansett ikke lett å finne rimelige tynne hansker som både isolerer og er vanntette. Må i så fall bli noen tynne skinnhansker. Ellers så er det endel og velge i av tynne hansker hvis du ser litt i avdelingene for trening og sport sånn som ski. Jeg kjøper ofte tynnere hansker der.

Ønsket var at de isolerer fra vann og vind. Og var tynne og ikke skaper for mye varme. Tror ikke du finner noe som er mer spot on... ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode forslag her. 
@Freebird Sealskinz Dragon Eye skal jeg titte nærmere på! De så absolutt ut som en aktuell kandidat. 
@Tor-Erik-L-77 Nei det er absolutt ikke lett. Finner en del tynne hansker i teknisk stoff med funksjoner slik som Windstopper osv, men vannavstøtende/vanntette har jeg fortsatt ikke kommet over.

Redd for at hansker av Neopren vil ha sine begrensninger ved høyere aktivitet. Lite pustende egenskaper vil nok føre til bra oppsamling av fuktighet på innsiden. Uansett tusen takk for researchen, så får du gi en lyd om de viste seg å være brukenes på land!
@G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Seal Skinz All Season Glove. Den er ikke for alle sesonger her i Norge hvertfall. Men de er lette vanntette og har skinn i håndflate så de tåler litt, de jeg bruker på sommerturer når det regner, er litt sur vind. Bruker de også i marka i regn og vår og høst. De er lett foret. Ikke kjempevarme spes ikke siden ytterstoff blir vått og da føles hanske kjøligere enn når de er tørre, naturlig nok. Hatt mine 5 års tid nå og vært godt fornøyd med de.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne, da jeg ikke har klart å finne noen tynne hansker jeg er fornøyd med når det er vått.
Alle vanntette hansker jeg har prøvd har tynt for og for meg blir da resultatet: hanske tas av tørr hånd, hånd blir våt, hanske tas på, hanske blir fuktig inni, hanske tas av fuktig hånd (på «billighansker henger nå foret fast i hånden og vrenges slik at det blir ennå vanskeligere å få de på), hånd blir våt igjen og det blir utfordrende å få hansken på - da blir det uten hanske resten av dagen for meg

i tillegg blir slike hansker for varme for meg når det er plussgrader, og føles ubehagelige å ha på.

løsningen for meg er sykkelhansker av typen neopren på utsiden og skinn i håndflaten, alternativt tynne, strikkede ullvanter - ikke vanntette, men komfortable nok også når de er våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være å fikse det selv vist du ikke finner noe i handelen. 

Finn fram et par tynne hansker som du ellers er fornøyd med. Finn så fram silikon og white spirit og bland det ganske tynt. Blandingen påføres hanskene/vottene med pensel og henges til tørk (herding) et par dager. Ved å variere mengde og hvor på hansken du påfører blandingen kan du selv bestemme graden av tetthet, og for så vidt også opprettholde en viss grad av pusteegenskaper.

Her er hvordan jeg gjør det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk litt i sykkelverden etter hansker. Google ‘’thin waterproof cycling gloves’’ så får du opp masse tester. 
Av en eller annen grunn så får jeg ikke lenger kopiert og limt in her fra iPaden lenger??? Så du/dere må nesten Google det selv, men fikk opp masse forslag/ tester ved å Google det😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (På 17.4.2020 den 5.49):

Undersøk litt i sykkelverden etter hansker. Google ‘’thin waterproof cycling gloves’’ så får du opp masse tester. 
Av en eller annen grunn så får jeg ikke lenger kopiert og limt in her fra iPaden lenger??? Så du/dere må nesten Google det selv, men fikk opp masse forslag/ tester ved å Google det😉

Jeg har prøvd en del sykkelhansker, både dyre og billige, som skulle være vanntette, men det var de altså ikke. Jeg har også drevet en del med dykking og i den forbindelse har jeg vert med på noen arkeologiske utgravninger av gamle skipsvrak. Dette sliter veldig på hanskene, og det jeg har endt opp med både til sykling og dykking er rett og slett tynne ull hansker med oppvaskhansker utenpå. En billig, enkel og god løsning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (3 minutter siden):

tynne ull hansker med oppvaskhansker utenpå

Dette synes jeg var et kjempegodt tips. At jeg ikke har tenkt på det før.🙃 Dette må testes!

Det finnes også noe litt mer robust enn oppvaskhansker, beregnet for kjemikalier. Ikke de tykke kraftigste, men noen som er bare ørlite tykkere enn vanlige oppvaskhansker og som også gjerne har et veldig tynt belegg av floss inni som gjør at de er lettere å ta av og på.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hildis skrev (1 time siden):

Vet at en del arbeidshansker kan være gode alternativer, men har ikke prøvd de selv. Felleskjøpet selger noen som har en logo som minner som snøkrystall, som vistnok er gode. 

Sikkert Granberg-hansker det, de har snøkrystall og en vanndråpe på seg for å vise hva de tåler.

Dog skal det ikke veldig mye til før den membranen inni går i stykker. Som arbeidshansker er de elendige. Er bare noe tynn plast med fancy navn. Men skal de bare brukes uten å belastes på noe måte, så går det nok greit, men ytterlaget på hanskene blir uansett vått.

https://www.felleskjopet.no/arbeidsklaer-og-verneutstyr/arbeidsklaer/hansker/vinterhansker/granberg-ex-vinterhansker-50290233-base/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.