Gå til innhold
  • Bli medlem

Overland

Anbefalte innlegg

Hei.
Kjøpte meg nettopp en Primus Primetech som jeg vil ha med meg på tur, tenkte å teste den hjemme men siden jeg er nybegynner med primus og gassbeholder så trenger jeg litt hjelp.
Har kjøpt to gassbeholdere, en stor og en liten, 2 forskjellige merker. Koblet på den store, men ingenting skjer, ingen lyd og vil ikke tennes. Skrur av gass og bytter beholder. Når jeg skrur  på den minste så begynner den å lage fssss-lyd og gass slipper ut, er beholderen ødelagt? Er det noe galt med primusen kanskje? 
 

Noen her med erfaring som kan hjelpe? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke merker er de beholderene? Det er kjent at gassbokser av merket Coleman kan ha slike problemer du beskriver på enkelte brennere - altså at ventilen ikke åpner.
Den minste boksen høres ut for å fungere riktig. Det er helt normalt at den slipper ut litt litt gass når du skrur boksen på, det skal stoppe når du har skrudd ordentlig til.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Overland said:

Den største er Coleman ja, den andre er Jetboil. Synes bare Jetboil slapp veldig mye lyd og gass ut at jeg ble engstelig 😂 Da må jeg prøve igjen tenker eg. Tusen takk for hjelp så langt 👍

Coleman, ja. Jeg har samme problemet med min brenner, kan ikke bruke Coleman-bokser. Det er ikke noe galt med brenneren din, det er Coleman som vil at du skal bruke Coleman brenner :-) .
Så kutt ut
de boksene. Biltema-gassbokser fungerer utmerket, og er rimelige.
Hvis du skrur boksen hurtig og bestemt inn til den stopper, skal det ikke komme så mye gass ut. Men litt er som sagt normalt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Bjørn Jsier. En del brennere er ikke kompatible med Colemanboksene. "Nåla" som skal sørge for at gassen kommer ut treffer ikke langt nok ned på disse boksene. Jeg fant ut av det på en femdagerstur på Hardangervidda. Ikke særlig moro. Ingen flere colemanbokser på meg ;-)

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overland skrev (48 minutter siden):

Synes bare Jetboil slapp veldig mye lyd og gass ut at jeg ble engstelig

Hvis det ikke stopper når du har skrudd den helt fast, så er antakelig justeringsventilen åpen. Skru den igjen. Hvis det ikke er mulig å få stoppet susingen å den måten er det noe som er feil. Hvis du er ute og det ikke er åpen flamme/gnister rett i nærheten (innenfor en meter eller to) er det ikke farlig om du slipper ut en del gass. Du bør heller ikke sitte og røyke om du driver med den risikosporten. Det er som med røyking og asbest: Røyking og propan-/butangass samtidig kan være helseskadelig.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å hold boksen mest mulig oppreist når du skrur boksen av/på, skru også boksen "bestemt" på, ikke "sakte og fiklete", da blir det som puffer ut minst mulig.

Jeg får en Coleman C500 boks til å fungere på min Primetech, men må skru regulatoren bitte litt mer fast på boksen enn jeg strengt tatt liker. Er forsiktig når jeg strammer på slutten, og jeg hører faktisk ikke at det puffer noe ut i det hele tatt.

På grunn av regulatoren er det viktig å huske at justeringen må minst dreies 2 runder før den åpner. Primetech brenneren må være blandt de mest lydløse brennerne som finnes, det er omtrent kun på full guffe at du hører den. Derfor må du også skru det som kan virke som veldig mye opp for å høre om det kommer noe ut av brenneren, men kommer det gass der, vil det også lukte "litt fis".

Leser du på Coleman beholderen, så står det også "Camping GAZ" på den, men bare på den Tyske teksten... Det er nok dette som er den egentlige forklaringen. Saker fra Camping GAZ har oppigjennom tiden laget mye forvirring for en og annen stakkar med ting som ikke passer overens... Så ser du navnet, ta den ved siden av som det ikke står det på.. 

Bokser fra Biltema og Jula fungerer helt fint og de er rimelige. Veldig mye av gassbeholderne lages i Korea og merkes med alle mulige brands, disse fungerer fint. Camping GAS er lagd i Frankrike..

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lärte mig og att Colemanbokser ikke fungerer på mitt Optimus Vega. Förste natten i telt på NPL-tur... Men fanns som tur var gott om hytter etter hvert :)

 

Löste att nesten alle gassbokser i hele verden lages samma fabrik i Korea, utenom just Coleman och tydligvis Camping Gaz. Det ska visst vara samme standard, men men. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har OPtimus Vega og har brukt Coleman boksene mange ganger. Har fungert fint på min. Både vanlig versjon og vinterversjon. Måtte stramme den litt hardere enn vanlig.
Bruker mest Biltema bokser men også der holdt på å få bomtur en gang. SKulle inn i Gautefall med packraft. Hadde ikke pakket sekken helt ferdig når jeg dro så noe lå løst i bilen. Hadde to Biltemabokser som var nye liggende. Tilfeldigvis tar jeg og tester de og den første jeg tester fikk jeg ikke gass ut av. Så etter det så har jeg begynt å teste at boksene slipper gass til brennern når jeg har kjøpt nye. Var midt på sommern og hadde alltids fått brukt bål men det var varmeperiode og 30 grader så det var litt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet mer, og fått det til 👍 supert! Gleder meg til å teste mer fremover 😍 
Veldig flott og stillegående Primus! Koker kjapt opp vann. 
 

Tusen takk for all hjelp til en nybegynner 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.