Gå til innhold
  • Bli medlem

Poeng med glidelås som kan åpnes hele veien på bukse?


ubernoob

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet to bukser jeg vurderer, og eneste forskjellen er at den ene har glidlås hele veien ned, mens den andre har en kortere glidlås for ventilasjon. Er det noe poeng med en lang glidlås? Jeg har ikke savnet det før, men jeg har kanskje gått glipp av noe? Den korte glidlåsen har vel tilstrekkelig ventilasjon og den lange er vel bare mer risikoutsatt for vanninntrengning?

https://www.xxl.no/bergans-romsdal-3l-pant-skallbukse-herre-svart/p/1155814_2_style

https://www.xxl.no/bergans-romsdal-3l-longzip-pant-skallbukse-herre-svart/p/1147109_1_style

Glidlås som vist på bildene under:

ac920a1c04e6458b92dea66b568a88ad.thumb.png.86cd9c6ee6376b5c3921294547d190b0.pnga9b6d7ffce5b4330aa53e4a008a9e39c.thumb.png.beb130256f4dad060613749bc58543a1.png

 

Bakgrunn: Jeg har fram til nå hatt en turbukse som ikke er vanntett (syntetisk), og ekstra regnbukse i sekken. Det har fungert fint, men vil bytte de to ut for å spare vekt med en allround-bukse som tar unna alt regnvann, men også ikke blir for klam når det er opphold. Den skal ikke brukes på vinterstid. Min erfaring er at softshell slipper for mye vann gjennom om det regner mye, så jeg vil ha en skallbukse. Bergans romsdal ser ut til å være gunstig med tanke på pris og kvalitet. gore-tex ser ut til å være mye dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med hel glidelås er første når du skal ta av og på buksen uten å ta av skoene. I tillegg vil det også i mange tilfeller føre til at du får "drop seat"-funksjon. Da kan man gjøre sitt fornødne uten å ta buksen helt ned på anklene. Veldig praktisk i surt vær.

Min erfaring er at vanntette bukser blir klamme hvis man er litt varm eller er i aktivitet. Jeg bruker derfor nesten utelukkende softshell. Om det regner tar jeg regnbukse på. Det må gjøre i tide om det skal være noe vits. En regnbukse som er lett å ta av og på er derfor viktig. F.eks. en med glidelås i full lengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville prøvd buksene, for på meg virker det som at den buksen med det lengste glidelåset har trangere passform. Det ser ut sånn både på dine bilder og på bildene på XXL. Den passformen på den ene buksen der kan jo slite med å gå utenpå et par høye fjellstøvler, og da er det jo nesten bare i veien..

Personlig ser jeg ikke helt nytten av et glidelås som ikke kan dras helt opp til midjen. Greit at det er lufting, men usikker på om man trenger lufting hele veien ned. Jeg liker personlig litt mer løs passform, men det er vel smak og behag..

 

image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme tanker som deg og gikk til innkjøp av Bergans Trango pants som hadde glidelås hele veien. Lett å få på uten å ta av støvler og kan lufte så mye eller lite du vil. Den er imidlertid veldig tett og heller ikke behagelig å bruke uten longs under. 

Min bruk har derfor mest vært til utenetter på vinteren og dagsturer om jeg forventer mye basing i snø. Det samme for de andre årstidene vist jeg forventer mye nedbør.

Ikke så behagelig på lange turer på sommeren synes jeg. Da har jeg som @Prebb også nevner, gått tilbake til god turbukse og lett regnbukse over ved behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ventilering/lufting er min erfaring at utvendig glidelås på låra er mer en godt nok for å få ut varme. Selv ligger jeg en rett passform på bena da jeg får buksa lettere over de fleste støvlene jeg har. Foretrekker vel i stort selv softshell på de fleste av mine turer grunnet generelt bedre bevegelighet, behageligere, lufter bedre og bli mindre klam. Skallbukser har for meg et mer snevert bruksområde og er vel mest aktuelt på vinteren. 
 

Når det er sagt syntes jeg Bergans ofte gir mye for pengene kontra endel andre merker og de har mer fornuftige priser

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.