Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sekk til vandring med telt


Mammut94

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe ny sekk som skal brukes på turer i sommer, flere dager, med telt og alt som hører med. Vil gjerne ha tips og meninger om anbefalt antall liter, og også modeller. Er 187 høy og lang rygg.

Sist men ikke minst så lurer dama på akkurat det samme. 167 høy og normal rygg. Så hvis noen har noe peiling her også mottas det med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste sekker kommer i utgaver med forskjellig rygglengde (f eks small, medium, etc.). Så det viktigste først er at dere begge måler hvilken rygglengde dere har og velger sekk utifra dette. 

Ellers er noen av dette noen av de kjente modellene:

Gregory Baltoro (herre), Gregory Deva (dame)

Osprey Xenith (herre), Osprey Xena (dame)

Fjällräven Kajka (dame og herremodeller) 

Det beste er om dere kan prøve litt forskjellig i en butikk, det er ganske individuelt hva som passer til egen rygg/kropp. 

Dette med størrelse er jo litt individuelt ettersom hvordan man pakker, men selv vil jeg ikke ha noe mindre enn 80 liter på flerdagerstur. Men nå er jeg frysen og har nok med meg litt mer klær etc enn gjennomsnittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere klarer begrense bagasjen til 25kg eller lavere (noe som skal la seg greit gjøre med mindre dere skal bære med biff og fløtepoteter til alle middagene) så kan jeg varmt anbefale Osprey-valgene som er nevnt over. 

De er såpass lette i egenvekten at du sparer et par kilo allerede der i forhold til de tyngste alternativene (som du egentlig ikke trenger før vekten begynner bli 25 og oppover). De har også forskjellige lengder ut fra ønsker og jeg mener at jeg på 184 har lang utgave av Xenith, slik at jeg er rimelig sikker på at du skal ha det samme. 

Det var tidligere ikke uvanliog at madammen bar denne sekken fyllt opp med soveposene osv dersom jeg brukte en større sekk og tok den tyngste børen: 

9969751646_c10bce7959_o.jpg
Navigating to Camp Aurora by Espen Ørud, on Flickr

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Espen Ørud skrev (På 14.4.2020 den 17.20):

Dersom dere klarer begrense bagasjen til 25kg eller lavere (noe som skal la seg greit gjøre med mindre dere skal bære med biff og fløtepoteter til alle middagene) så kan jeg varmt anbefale Osprey-valgene som er nevnt over. 

De er såpass lette i egenvekten at du sparer et par kilo allerede der i forhold til de tyngste alternativene (som du egentlig ikke trenger før vekten begynner bli 25 og oppover). De har også forskjellige lengder ut fra ønsker og jeg mener at jeg på 184 har lang utgave av Xenith, slik at jeg er rimelig sikker på at du skal ha det samme. 

Det var tidligere ikke uvanliog at madammen bar denne sekken fyllt opp med soveposene osv dersom jeg brukte en større sekk og tok den tyngste børen: 

9969751646_c10bce7959_o.jpg
Navigating to Camp Aurora by Espen Ørud, on Flickr

St er den er det 88 eller 105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.