Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltvalg til 2 voksne og 3 barn? Hjelp!!


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter telt til 2 voksne og 3 barn (4,6 og 8 år)

Noen som har erfaring til telt for 2 voksne og 3 barn? Lavo er uaktuelt da jeg syns det blir for lite system i stort sett alt :) 

Har sett på Helsport Lofoten trek camp, Valhall og Fjellheimen 6 camp.

Valhall ser best ut syns jeg med tanke på stort og romslig telt som man kan legge pakkposer og sekker i ene sovedel på dagtid å fortsatt ha god tumleplass i midten.. Enteste bakdelen jeg  ser med det teltet er at vekte er på over 10 kg.. 

 

Fjellheimen 6 Camp ser også ut som et bra telt, både med tanke på vekt og at det er 2 sovedeler.. Eneste jeg ikke liker der er at det bare er 95cm i takhøyde, er heller ikke helt sikker på om det blir plass till 2 stk expeed synmat 7 LW? 

 

Lofoten trek Camp ser egentlig helt ok ut, men liker ikke helt at det er bare et "soverom"..  Men det er jo ikke noen fare å ha sekker og pakkposer liggende på utsiden av telt.. 

 

Er det noen andre telt som kan annbefales til familien? Foreløpig er ikke vekten så nøye da det blir så lange distanser med minstemann, så kan gå to turer om sekken blir for tung eller full.. Men hadde fortsatt vært supert med et ikke altfor tungt telt da kidza fort vokser til og kan gå endel lengre :)  Foretrekker absolutt telt med takhøyde.. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg prioriterte takhøyde når min familie var i samme situasjon. Kjøpte den gang et telt som het mountain hardwear casa 4. Det hadde 168 cm til taket og veide under 4 kg. Dessverre er dette teltet ut av produksjon. Hadde også et Helsport Svalbard 5 men det ble aldri brukt. Casa teltet hadde kryssende stenger og var et såkalt kuppeltelt. Jeg la ut bilder av teltet i en annen tråd her på forumet for ikke lenge siden. Vet ikke om det finnes lignende telt på markedet i dag med lav vekt og takhøyde. Ellers er to telt ikke dumt, spesielt når ungene blir større.

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas1986 skrev (7 timer siden):

Har flere telt fra før, men "hønemor" vil ligge i samme telt som kidza 😆 Hadde det ikke vært for det hadde vi kommet billig unna 😅

Da kjøper du deg drømmeteltet ditt. Så får hønemor sove i et av de andre sammen med kidza. Tenk hvilken orden du kan ha i "din sovedel"!! Er du taktisk slår du det opp litt fra hovedcamp slik at du får sove lenge også 👍

Men for å være seriøs; var i samme situasjon som deg (og er der enda i og for seg). Vi gikk for to telt. Større utvalg og veldig mange kombinasjonsmuligheter om dere på et eller annet tidspunkt ikke reiser på tur hele gjengen. En voksen i hver telt og alle er happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ein del 2 telt når hadde kids i oppvekst, men på enkelte turar vil ein gjerne ha kontroll på kidsa på natta. Brukte då mitt Hilleberg Keron 4 GT med 3 og 4 barn. Barn og ein vaksen i innertelt og ein vaksen i yttertelt.

Dette har dog blitt eit skrekkeleg dyrt telt. Eg kjøpte det til ein heilt anna pris, og når eg likevel skulle ha nytt vintertelt og slik slo to behov i samme smekk. 

Litt tungt men med 4-6 på tur var det ikkje så aller verst kg per pers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiglo 4 vil nok funke nå; men ikke om noen år; det er en stang i midten, og det er plass til ca. 2.5 standard liggeunderlag på hver side. Har vært 6 i det teltet en gang, 2 voksne og 4 barn; litt trangt men det funka, men ikke noe jeg anbefaler for flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå endelig mottatt et Helsport Gimle family 4+, som jeg bestilte på black friday for en lav pris. Den er veldig romslig og ikke så tung. Og du kan kjøpe et extra innertelt til det, som er praktisk når du har barn. Den ser ut til å være bra kvalitet. Vi har tenkt å bruke det til bilferier, det vi ikke trenger å passe vekten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er 5 og har gått for 2 lette telt, så tilpasser vi etter hvor mange som skal på tur. Har et Lofoten Pro Camp 4 og et Ringstind Pro 2. Har gode erfaringer med begge to. De er lette, robuste og relativt enkle å sette opp for en person. Det blir foreløpig ikke så lange turer, men tanken er at de også skal være greie å ha med hvis det blir litt mer gåing etterhvert.

De ble kjøpt på Outlet'en til Helsport, så fikk en fin pris på de.

https://www.helsport.no/outlet/telt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 4 barn, to voksne og en hund. Vi bruker  helsport Varanger med campdel 8-10 pers. Vi bruker ikke innertelt, kun bunnduk. Det blir vel ca 9 kg tilsammen. Fordelen med lavvo er at man kan stå inne, sånn at det er mulig å bevege seg der, og mer behagelig å trekke inn når det er ruskevær. https://www.helsport.no/varanger-camp

Ser du sier at du synes det blir lite system. Vi har litt mer plass enn vi trenger (7stk inkl stor hund), så da bruker vi en side ved inngangen til klær/barnesekkene og den andre til utstyr og mat. Stripa i midten bretter vi vekk bunnduken fra, og der settes sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i samme situasjon som deg med 2 voksene og 3 barn. Vi hadde wiglo 4, ble trangt i det teltet pga midtstangen. Ellers er dette teltet supert med den høyden inni. Solgt wigloen og kjøpte Helsport Fjellheim 6camp. Fungerer veldig bra til vårt bruk. Der kan en voksen og 3 barn ligge i det store innerteltet og en voksen i det lille. Veier 5,1 kg så kan innertelt tas av så man får fordelt vekten. Vi er hvertfall superfornøyd, har brukt det sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.