Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark i juni


Mja97

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå dra Kvænangen til Nordkapp med startdato 11.juni. Skjønt at det er mye sne denne vinteren, betyr det da mest sannsynlig at det er skiføre da? Noen lokale som kjenner til når isen pleier å gå, når vårflomen kommer og hvor lenfe snøen ligger? 

 

Alle tips og innspill settes pris på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11.juni er det gode muligheter for at en god del vann er helt eller delvis islagt enda, litt avhengig av hvordan våren utvikler seg. Jeg har erfart at tur til fjells i Kvænangen i midten av juni er 50/50 ift om du trenger isbor eller stang. Vær forberedt på mye flekksnø. Er du uheldig vil nok mye av det være råttent og tungt som helvete å gå i. Samtidig er det ofte sånn at flekkene på fjellet mange ganger er veldig solide, faste og fine å gå etter. Så vil du nok også måtte være forberedt på friske elvekryssinger, hvis fjellet er i full vårløsning når du kommer. Så det er noen momenter å tenke på, men alt lar seg gjennomføre med forberedelser. Det er et meget værhardt område du skal inn i fra start av, hvor det kan snu ekstremt fort. Så ha det i bakhodet selv om det er juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Nordhauk skriver kan det være isfritt eller nesten full vinter så tidlig i juni. Gikk sørover fra Nordkapp i juni i 2008. Da var det ikke like mye snø, men kald vår. Var mye råtten snø med overvann på myrer og vann til midten av juni. Fra ca. 15. juni var det full vårløsning med overvann i myrer og elver i sti og att spor. Fort gjort at det blir mye orientering for å finne de stedene med snø for ski eller tørre forhold for å kunne bruke beina. Starten fra Kvænangen er jo et område med mye nedbør og vær, så ville nok ventet til midten av mai minst før jeg bestemte meg for en plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.