Gå til innhold
  • Bli medlem

Helinox stol- hjelp til valg av modell.


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest gjennom tråden til @Terka om charikit/stol, har jeg funnet ut at jeg har lyst på en turstol, og det ser ut som om Helinox stolene peker seg ut. Men, er usikker på hvilken modell som passer meg best. Har lest gjennom anmeldeser på Fjellsport, men fortsatt litt i tvil.

Jeg er ca 170 høy, og vil hovedsakelig bruke stolen i typisk markaterreng og på fjellet (ikke om vinteren). Jeg har en litt kranglete korsrygg, så god støtte/sittekomfort er viktigere enn vekt/volum. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke vært mer fornøyd med min Helinox Ground Chair!:) Lett å sette sammen, veier rett over 600gram og tar ca like mye plass som et standard luft liggeunderlag.
Den synker ikke ned i jorda/snøen slik som noen andre modeller gjør.

Du sitter lavt må du ta i betraktning. Sliter du med å komme deg nedi og ut av en godstol pga korsryggen kan en større og litt tyngre variant være bedre for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for groundchair, den er mest fleksibel. En av fordelene med groundchair kontra de andre modellene er at du får en mye mer stabil base som fordeler trykket over et større område. Det betyr at du kan sitte nær sagt hvor som helst. Høyden gjør også at den i noen tilfeller kan brukes inne i fortelt/innertelt. Tror også det er den mest holdbare av alle konstruksjonene. Hvis du vil sitte høyere med bena kan det ofte ordnes ved å sette stolen på en kant eller høyde f.eks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (47 minutter siden):

Takk for svar alle sammen, foreløpig virker det som om en modell peker seg ut ja ;)

 

@Rogavel heldigvis ikke så ille, men er operert, så trenger litt ekstra støtte. Det å sitte rett opp og ned på hardt underlag er dog ikke det beste. 

Ground chair er litt tilbakelent. I tillegg er det lett å legge en liten jakke eller noe sånt i korsryggen og sitte enda mer tilbakelent. Det er dog en lett stol, så det går an å tippe om du setter den i lyng eller i mose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestillt både Groud chair og Zero for å teste. Så sender jeg tilbake den jeg ikke skal ha.

Jeg har bare fått ground chair grunnet påsken. Synes den er god å sitte i, eneste ankepunkte mitt er at den er lav... Men barna elsket den. 

Zero er høyere så den er nok bedre å sitte i så lenge du har et godt og tørt underlag, men det er ikke lett det der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (14 minutter siden):

Jeg bestillt både Groud chair og Zero for å teste. Så sender jeg tilbake den jeg ikke skal ha.

Jeg har bare fått ground chair grunnet påsken. Synes den er god å sitte i, eneste ankepunkte mitt er at den er lav... Men barna elsket den. 

Zero er høyere så den er nok bedre å sitte i så lenge du har et godt og tørt underlag, men det er ikke lett det der. 

Et av poengene mine med å bestille Zero var sitte høyden. Det finnes til Zero underlag du setter beina oppi. Da beholder du sittehøyden, men får mer å dra på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (3 timer siden):

Jeg bestillt både Groud chair og Zero for å teste. Så sender jeg tilbake den jeg ikke skal ha.

Jeg har bare fått ground chair grunnet påsken. Synes den er god å sitte i, eneste ankepunkte mitt er at den er lav... Men barna elsket den. 

Zero er høyere så den er nok bedre å sitte i så lenge du har et godt og tørt underlag, men det er ikke lett det der. 

Jeg har begge og synes ground chair er best å sitte i. Man kan ikke lene seg bakover i den. Da tipper man.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge og er fornøyd med begge. Men det er mest fordeler med Ground Chair da den som nevnt over ikke synker ned i bakken, den veier mindre og får plass til å sitte i inni visse telt. Men Zero har høyere sittestilling og for noen mer komfortabel sittehøyde og lettere å komme inn og ut av, jeg syns det er mer behaglig å spise når jeg sitter i Zero. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ground Chair. Den er lav men en sitter godt og den synker ikke. Hatt en tripod stol tidligere og der forsvant beina ned i bakken. Som regel er ikke bakken helt jevn så jeg finner en plass der det er et "trinn" i bakken. Setter stol oppå der så får jeg bedre høyde ned dit jeg har beina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som påstår at Zero synker i bakken. Det er lett å løse. Det er bare å bruke Ground sheat: https://helinox.eu/products/ground-sheet-chair-zero?variant=31658900226126 Riktig nok øker det vekta, og gir mer å dra på. Jeg tipper likevel ikke totalvekta blir noe særlig mer enn Ground Chair. Hvis en trenger den økte sittehøyden, så løses det vel greit slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.