Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger kaffetips ☕


Siripåtur

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få til skikkelig god kaffe på tur og håper dere kan gi meg noen gode tips. 

Jeg har brukt foldbar filterholder med filter med diverse kaffe, men synes de smaker svakt samme hva. 

På sist tur hadde jeg med nyinnkjøpt kaffepresse og gledet meg til god presskannekaffe. Mørkbrent påskekaffe fra Solberg og Hansen. Men neida, den ble svak den også, så jeg endte med å blande oppi litt pulverkaffe. 

Nescafé Azera Espresso er pulverkaffe jeg synes smaker best, men det må da gå an å lage kaffe som smaker bedre enn den i det fri?! 

Bruker jeg for varmt vann, eller er det en naturlov jeg har gått glipp av som gjør at kaffen blir svakere på tur enn hjemme? 

Vurderer å kjøpe en kaffekjele for kokekaffe over bålet, men nå er det jo straks bålforbud. Funker det like godt med primus? 

Kom med ditt beste tips så er jeg deg evig takknemlig 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor sterk en kaffe er avhenger av hvor mye av kaffen som er igjen i vannet du drikker. Altså uttrekk. For lite kaffe igjen blir litt syrlig og tynn, og for mye kaffe igjen smaker bittert. 

Du kan styre uttrekket med vannmengde, kverningsgrad, bryggetid, og temperatur. Trykk også, men det er bare relevant for espresso. Normalt traktekaffe smaker best med ca 60g kaffe per liter vann. 

Temperaturen er ikke noe å gjøre med heller. Kokende vann faller til 94-95 umiddelbart etter den forlater kjelen. Varmere enn dette vil uansett bare gi deg bitter kaffe. Ikke kok kaffen! 

Jeg ville lekt litt med filterholderen hjemme. Mal finere og finere til den blir bitter, og gå et par knepp tilbake. 

Bruk 60g/l kaffe. Du kan prøve å øke det mot 75g/l også. Det gjør jeg med aeropress f. Eks. 

I presskanne kan du øke uttrekket ved å agitere kaffen med en skje, men det gir sjeldent gode resultater.

 

Se feks https://timwendelboe.no/brewing-guides

 

Edit:

La til video:

 

Endret av Prebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel kokekaffe på tur. Er det mange dager så blir det supplert med pulver, jeg har ofte brukt Løfbergs. Om kaffe er tynn så er der jo for lite kaffe kontra vann. Om smaken ikke er stor nok har med kontakttid å gjøre. Kokekaffe står jo lenge i kjelen. Pulver er mer enn ferdig løsning hvorkun mengde kaffe har noe å si. Jeg har begynt å teste Aeropress på  tur. Den har dog ganske kort kontakttid etter oppskriften så kaffe kan føles litt lite rund og mer syrlig enn i trakter. Jeg lar den ofte stå litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siripåtur skrev (6 timer siden):

Kom med ditt beste tips så er jeg deg evig takknemlig

Min erfaring er at vannet fort blir for kalt hvis man skal holde på med filter og tømme kaffevannet rundt om kring i flere kar og remedier før man er ferdig. Filter og kanner/kopper som vannet/kaffen havner i bør i hvert fall varmes godt opp med varmt vann på forhånd, ellers blir det i beste fall lunken kaffe som jo smaker py, uansett hvor nøye man har vært ellers.

Selv har jeg mekket til en presskannekjele som jeg kan bruke på primusen eller en liten kvistbrenner. Jeg har tatt en metallkopp i stål og funnet en passende lokk-/filter-innsats tatt fra en ødelagt presskanne. Jeg varmer så vannet i kjelen, har i kaffe i samme kjele og setter på lokket med filteret stående helt oppe. Jeg dytter filteret akkurat så mye ned at all kaffen kommer ned i vannet. Så lar jeg det hele stå og godgjøre seg passende lengde før jeg forsiktig kjører filteret i bunn. Kaffen er nå klar, både klar å se på og klar til å drikkes ‪— og fremfor alt, den er fremdeles varm!

Mengden kaffe er jo et skjønnsspørsmål da, men jeg bruker alltid neven som måleskje. Selv om neven min nok ikke er noe presisjonsverktøy, så blir det mer likt fra gang til gang i forhold til bare å helle kaffe oppi kjelen rett fra fra kaffeposen. Synes man kaffen ble for svak tar man i en neve eller to mer neste gang, er den for sterk tar man etter samme prinsipp litt mindre kaffe neste gang.

Dette er jo selvsagt noe som må gå seg til over tid, men jeg synes resultatet blir nokså jevnt bra fra gang til gang når man først har stemt seg inn. Baristaens verktøyskrin med gramvekt, sølvbelagte presisjonsskjeer, stoppeklokker, temperaturmåler og diverse ting og kaffetang har jeg ikke med meg. Jeg bruker det heller ikke hjemme bare så det er sagt. Feinschmeckeren vil sikkert grine på nesen og kalle dette for slurverier i kaffemakingens kunst. Selv er jeg mer opptatt av at det skal brukes mye mer tid på å nyte kaffen enn på å fremstille den, og det får jeg i hvert fall til.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som @Skogens Stønn med filterkaffe, så jeg kutta ut det ganske kjapt. Lunken kaffe er kjipt.

Jeg bruker nå utelukkende kokekaffe, kokes på bål eller primus. Bruker kaffen med det svenskklingende navnet i de gule posene, noen ganger også espressobønner som er kokmalt. Heller i MASSE kaffe og koker det ganske lenge. Jeg er klar over at dette ikke er den "riktige" måten å lage kokekaffe på, men for meg er dette det eneste som duger for å lage mårrakaffe som er sterk nok. Og veldig enkelt å varme opp igjen om det skulle bli lunkent eller kaldt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere med kokekaffe, og må innrømme at jeg i perioder Har tatt med meg pulverkaffe. Den løsningen jeg synes lager den beste kaffen på tur, er en Bialetti Mocca kanne. Den kommer i flere forskjellige størrelser. Jeg synes en i størrelse 2-3 kopper funker fint. Enkel og grei i bruk. Kan brukes både på bålet og på primusen.

 

 

8AABB331-FB49-492C-A267-590F154FD11D.jpeg

Endret av Lyckeboden
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siripåtur skrev (7 timer siden):

Jeg sliter med å få til skikkelig god kaffe på tur og håper dere kan gi meg noen gode tips. 

Jeg har brukt foldbar filterholder med filter med diverse kaffe, men synes de smaker svakt samme hva. 

På sist tur hadde jeg med nyinnkjøpt kaffepresse og gledet meg til god presskannekaffe. Mørkbrent påskekaffe fra Solberg og Hansen. Men neida, den ble svak den også, så jeg endte med å blande oppi litt pulverkaffe. 

Nescafé Azera Espresso er pulverkaffe jeg synes smaker best, men det må da gå an å lage kaffe som smaker bedre enn den i det fri?! 

Bruker jeg for varmt vann, eller er det en naturlov jeg har gått glipp av som gjør at kaffen blir svakere på tur enn hjemme? 

Vurderer å kjøpe en kaffekjele for kokekaffe over bålet, men nå er det jo straks bålforbud. Funker det like godt med primus? 

Kom med ditt beste tips så er jeg deg evig takknemlig 🥰

Jeg bruker kaffekjele. Koker opp, heller i dugelig med kokekaffe og lar den trekke. Bruker barnåler i tuten som filter. Smaker bra. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen kopper fra Bodum (tror jeg) som har innebygd presskannefunksjon. Blir helt grei kaffe etter min smak. Litt store kopper som dermed tar litt plass men også kan brukes som spisekar til en rett i koppen - suppe, instant havregrøt og lignende. Har dog ikke testet metallvarianten på primus, tror den har dobbel bunn og dermed må du ha en kjele eller gryte uansett.

Synes kaffekjelen gir hakket bedre kaffe men om du uansett må ha et nytt system kan det være verdt et forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (13 minutter siden):

Det finnes noen kopper fra Bodum (tror jeg) som har innebygd presskannefunksjon. Blir helt grei kaffe etter min smak. Litt store kopper som dermed tar litt plass men også kan brukes som spisekar til en rett i koppen - suppe, instant havregrøt og lignende. Har dog ikke testet metallvarianten på primus, tror den har dobbel bunn og dermed må du ha en kjele eller gryte uansett.

Synes kaffekjelen gir hakket bedre kaffe men om du uansett må ha et nytt system kan det være verdt et forsøk. 

Jeg bruker en slik https://www.kitchn.no/nettbutikk/glass-krus/kopper-og-krus/11068-01b/

Den er selvsagt ganske tung, men det er veldig praktisk. Termofunksjonen gjør også at kaffen holder seg varm lenge. 
 

kokekaffe er jo helt topp, men det krever en dedikert kaffekjele til det formålet. Med termokoppen kan man koke opp vann til flere formål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag i tråden, og mange veier til god kaffe.

Jeg bruker enten slike poser som kommer ferdig med traktekaffe oppi, og bruker de om igjen ved å fylle på kaffe. De pleier å holde en ukes tid.

Alternativt så tar jeg med en Windburner og presskannefilter.

Men mest kos er det med bål og kokekaffe på en bålkjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagsturer med bål synes jeg kaffekjele og kokekaffe er best, men ellers synes jeg presskanne er enklest (særlig når andre skal ha te, noen kakao osv, kan koke vann til alle i samme kjele) og er veldig fornøyd med denne: https://gsioutdoors.com/personal-javapress-blue.html

tidligere brukte jeg også mye en mokka-kanne, men den tar mye plass i sekken.

Viktig å kjøpe en god og mørkbrent kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siripåtur skrev (11 timer siden):

På sist tur hadde jeg med nyinnkjøpt kaffepresse og gledet meg til god presskannekaffe. Mørkbrent påskekaffe fra Solberg og Hansen. Men neida, den ble svak den også, så jeg endte med å blande oppi litt pulverkaffe. 

 

Manko skrev (17 minutter siden):

Viktig å kjøpe en god og mørkbrent kaffe.

Nå er dette en liten avsporing, og jeg beklager på forhånd. Begge dere omtaler mørkbrent kaffe som noe ekstra bra, men mørkbrenning er noe de driver med for å skjule at bønnene ikke er av den høyeste kvaliteten. Mørkbrent kaffe, og spesielt espressobønner, gir en langt bitrere kaffe. Jeg skal ikke hevde at jeg sitter på fasiten når det gjelder smak og preferanser, men personlig foretrekker jeg en kaffe som ikke er bitter, og ikke sur. Bitter kaffe balanseres gjerne med melk og sukker. Det er derfor dette er langt vanligere på kontinentet, mens svart kaffe er normen i Skandinavia. Tradisjonelt er kaffen her mer lysbrent. Nå er jo dette selvsagt en skala, og en persons lysbrent er ikke det samme som for en annen. Lysbrente, dårlige bønner gir nok en langt dårligere kaffe enn mørkere brente dårligere bønner. De fleste småskalaprodusenter brenner hakket lysere enn man er vant til. Kaffen blir langt mer gjennomsiktig, men smaken kan likevel være fyldig. Et eksempel på dette er Tim Wendelboe som jeg nevnte over. Det er mange små kaffeprodusenter rundt om, og jeg anbefaler å støtte deres lokale. Det er også greit å nevne at de forskjellige kaffebønnene smaker litt forskjellig etter hvor de kommer fra, men dette skjules når de brennes for mørkt. Kaffe fra Afrika, spesielt Kenya og Etiopia er kjent for å være friskere og mer fruktig. Mellom-Amerika og Sør-Amerika er kjent for å lage kaffebønner med dypere smaksprofil som røde bær og sjokolade.

Jeg ønsker på ingen måte å omvende dem som helst liker mørk, bitter kaffe, og som synes det å veie kaffen er for snobber som drikker med sølvbelagt kaffeskje. Jeg tenkte bare jeg skulle balansere debatten litt. Jeg drikker gjerne enkel kaffe på tur, og noen ganger blir den dårlig andre ganger blir den bedre. Rett og slett fordi uten en systematisk fremgangsmåte så er det av og til flaks som avgjør om den blir lik.
 

Avsporing slutt.

For å oppsummere videoen jeg delte over til kaffe på kjele:
ca 70g/l kaffe/vann - filtermalt
Kok opp vann. Ta det av varmen. Hiv i kaffen. Sørg for at all kaffen er fuktet. Vent 4 min. Rør 4-5ganger. Fjern skummet (det gir en bitter smak). Servér.
Du trenger ikke presse ned stempelet på presskannen.

Hvis du kjøper bønner og ikke har kvern selv, så kan butikken/kafeen kverne for deg. Den kaffen holder ikke så lenge, men det gjør heller ikke 250g kaffe på tur ;-)
Har tatt med ferdigmalt, god kaffe på tur mange ganger. Den er fremdeles bedre enn butikk-kaffe etter 1 uke. Har ikke prøvd så mye lengre. Jeg har også veid opp "doser" på forhånd noen ganger, men synes det er lettere å ha en måleskje jeg vet hvor mye rommer med.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (41 minutter siden):

Du trenger ikke presse ned stempelet på presskannen.

Jo, ellers kan hele greia falle ut når man begynner å skulle helle kaffen som jo i så fall er nederst tilbake ut gjennom kaffegruten og filteret. Dessuten blir jo den j.... stanga stående i veien og peive ut i lufta hele tiden   ‪¦-|

Måleskje er lurt, men bare vent til du passerer 60. Du kommer til å glemme den hjemme hele tiden. Det har jeg aldri gjort med neven, så like godt å få kalibrert neven først som sist.

Prebb skrev (41 minutter siden):

Jeg ønsker på ingen måte å omvende dem som helst liker mørk, bitter kaffe, og som synes det å veie kaffen er for snobber som drikker med sølvbelagt kaffeskje.

Ikke misforstå meg. All respekt for dem som er vel bevandret i kaffekunstens (for meg) vanskelige kunst. Det er en ren nytelse å få servert kaffe av dem. På tur ute i skog og fjell må man, dessverre kanskje..., klare seg helt selv (med mindre man er på tur med en barista da).

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lagt till sitat og avsnitt 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt fancy med kaffe når det gjeld korleis eg gjer ting heime. Då har eg abonnement på Jim Wendelboe og kverner min eigen kaffe. Eit eige rituale som eg synes lyser opp morgonen. På tur har eg derimot gode erfaringer med hurtigkaffe. Den er idiotsikker og den tek liten plass. Den er relativt sikker, og det er veldig lett å gjere kaffen sterkere eller svakere. I tillegg liger å sjå korleis kaffeflakene løser seg opp i det varme vannet. 

Ein annan metode er jo den klassiske kokekaffen. Ein venn av meg bruker ein vanleg primuskanne og koker opp kaffen i den, for så å surre ein gummistrikk over lokket og feste eit tau i hanken. Så snurre han kanna rundt og rundt i lufta ved å halde i tauet. Det fungerer fint og blir ganske god kaffe. 

Det tredje eg såg var at eg og nokon venner gjorde det enda enklare. Kokekaffe lagd i ein vanleg primustekanne. Ingen tau og ingen snurre rundt i lufta. Det blei også ganske grei kaffe. 

PS: Viss du vil ha god hurtigkaffe så kan du jo kjøpe den det står gull på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Starbucks sine instant-kaffe porsjonsposer. Koster ca 80 for 12 poser, kjører 2-3 poser til frokost og litt ut over formiddagen per dag. De inneholder litt finkvernet kaffe i tillegg til frysetørret, og smaker godt nok for turer hvor en går mer enn man sitter og drikker kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoega skånerost. Funker både i trakter, presskanne og aeropress. Jeg foretrekker å bruke litt mye kaffe og heller kjøre stempelet ned fort (i presskanne og aeropress). Å la den trekke lenge gir mer bitterhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har veldig mye blitt sagt her, så jeg holder meg til de viktigste sidene ved god kaffe på tur i min semi-faglige mening som tidligere barista:

  • Så høy temperatur som mulig, men ikke kok kaffen.
  • Du kan lage kokekaffe i hvilken som helst kjele eller kopp. Kaffekjele er kjekt, men ikke et must. Kok opp vann i hvilken som helst kjele, hiv kaffen oppi og rør rundt. La stå lunt i ca. 6-8 min (lengre om du er i høyfjellet!). Rør rundt på nytt og la gruten synke til bunns noen minutter før du heller over i kopp.
  • Kokekaffe hele året, på alle typer brennere.
  • De norske merkene med kaffe er verdensledende god kaffe, hvis du finner noe som ikke har stått i hyllene i en evighet. 30 kroner for 250g fersk Ali/Evergood er et røverkjøp. Kaffe har vanligvis holdbarhet i et år, så se om du finner kaffe som går ut ett år frem i tid om mulig -- stor forskjell på smak. Kaffe er ferskvare. Jeg ELSKER Tim Wendelboe, men det gjør ikke lommeboka mi.
  • Gjentar @Prebb for ordens skyld: Svak kaffe skyldes som regel ikke for lite kaffe eller at kaffen er for lysbrent. Det er mindre fylde i mørkbrente kaffer som regel. Svak kaffe betyr oftest svak ekstraksjon/uttrekk. Filterkaffe kjøpt i butikk fungerer bare godt med standard kaffetraktere, og ikke nødvendigvis med små filterholdere til bruk på tur. Får du svak kaffe, burde du hatt finere malt kaffe antakeligvis.

 

Et tips hvis du ønsker å få trukket ut mer av kaffen med metoden du bruker i utgangspunktet er at du kan røre rundt i gruten et par ganger mens du heller vann over. Røring bidrar til at kaffen slipper ut mer smak. Det er veldig lite som skal til, så prøv deg frem :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars L skrev (2 timer siden):

30 kroner for 250g fersk Ali/Evergood er et røverkjøp.

Nå er jo smaken like delt som baken, men hvordan kan Ali kaffe noen gang karakteriseres som røverkjøp? Bare fordi det er billig? Det kan i alle fall ikke være for verken smak eller aroma.. Rask hoderegning sier at jeg har drukket minst 10 000 liter kaffe til nå i livet, men dersom vanlig Ali kaffe var eneste alternativet å få så hadde jeg sluttet.

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Lompa said:

Nå er jo smaken like delt som baken, men hvordan kan Ali kaffe noen gang karakteriseres som røverkjøp? Bare fordi det er billig? Det kan i alle fall ikke være for verken smak eller aroma.. Rask hoderegning sier at jeg har drukket minst 10 000 liter kaffe til nå i livet, men dersom vanlig Ali kaffe var eneste alternativet å få så hadde jeg sluttet.

Biter på avsporingen: Hvis den er fersk, altså. Det er fordi den er billigere enn hva smaken skulle tilsi. Sett i lys av det kaffemarkedet som helhet er det høy kvalitet på råvarene og sluttproduktet.

Joh. Johannson kjøper kaffe en masse av relativt god kvalitet. Veldig god sammenlignet med helheten av markedet. Selvfølgelig kjøper de ikke samme kvalitet som Solberg & Hansen i snitt gjør. Jeg tror kommersielle kaffemerker fra Joh. Johannson m.fl. har et dårlig rykte fordi holdbarheten er så lang. Det vanlige er at du får kaffe i butikken som burde vært solgt for flere måneder siden. Sånn er det med masseproduksjon. De brenner også kaffen mot en "smaksprofil" som skal være stabil året rundt, slik at nordmenn skal få kaffe som smaker "kaffe" 🙄. Det taper nok smaken mye på.

Det er billig. Kaffen er ofte håndplukket, og det går med ca. 60-80 bønner i en kopp kaffe. Bærene på buskene modnes i ulikt tempo, så en busk må plukkes flere ganger. Så skal kaffen tørkes og fraktes hit. Hvis du tar hele produksjonslinja med i regnestykket, er 25 kroner for Ali og bittelitt mer for Evergood en veldig god pris. Jeg mener du får mindre og mindre for krona etter dette. 

Når jeg har råd, gleder jeg meg stort over tilbudet vi har i Norge (og spesielt Oslo hvor jeg bor) av ulike kaffebrennerier som legger sjela i virkelig god kaffe. Jeg prøver overhode ikke å argumentere for at Ali/Evergood er like bra som dette. Men når vi snakker om spesialitetskaffe i Norge, er det faktisk snakk om kremen av kremen hva gjelder kaffe - både mtp. råvarer og sluttprodukt.

Jeg spiser heller ikke Wagyu-biff til hverdags (eller ellers for den slags skyld). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars L skrev (2 timer siden):

Biter på avsporingen: Hvis den er fersk, altså. Det er fordi den er billigere enn hva smaken skulle tilsi. Sett i lys av det kaffemarkedet som helhet er det høy kvalitet på råvarene og sluttproduktet.

Du skjønner jo at jeg setter ting på spissen her, og jeg er enig i at den norske kaffen holder god kvalitet, men jeg reagerte på at du puttet akkurat Ali oppi dette (vanlig Ali, blå pose. De har andre som ikke smaker og lukter gymsokk). Oversatt til for eksempel bilens verden ser det sånn ut i mine øyne:

God kaffe fra f.eks Vendelbo = Ny Mercedes.

Evergood kaffe = Ett år gammel Skoda.

Ali kaffe = Lada fra åttitallet.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.