Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger kaffetips ☕


Siripåtur

Anbefalte innlegg

Fjell Inge Røkke skrev (5 timer siden):

Her kunne vi ikke bli mer uenig - jeg syns alle kaffetypene fra Zoega smaker brent aske.
 

[...]

Brent aske, faktisk. Er ikke aske per definisjon brent? 😉

Det finnes mye god kaffe, og jeg merker at jeg varierer gjennom året, og mellom anledninger. Nå er det lenge siden Zoega, og jeg har av alle ting fått sansen for te. 
 

Takk for tips om blanding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Siripåtur skrev (På 13.4.2020 den 2.47):

Jeg sliter med å få til skikkelig god kaffe på tur og håper dere kan gi meg noen gode tips. 

Jeg har brukt foldbar filterholder med filter med diverse kaffe, men synes de smaker svakt samme hva. 

På sist tur hadde jeg med nyinnkjøpt kaffepresse og gledet meg til god presskannekaffe. Mørkbrent påskekaffe fra Solberg og Hansen. Men neida, den ble svak den også, så jeg endte med å blande oppi litt pulverkaffe. 

Nescafé Azera Espresso er pulverkaffe jeg synes smaker best, men det må da gå an å lage kaffe som smaker bedre enn den i det fri?! 

Bruker jeg for varmt vann, eller er det en naturlov jeg har gått glipp av som gjør at kaffen blir svakere på tur enn hjemme? 

Vurderer å kjøpe en kaffekjele for kokekaffe over bålet, men nå er det jo straks bålforbud. Funker det like godt med primus? 

Kom med ditt beste tips så er jeg deg evig takknemlig 🥰

Jeg har kjørt på med en Bialetti koker. Her kan du eksperimentere med kaffi slik at du finner noe som smaker som du vil. Har prøvd ekspresso, koke, presskanne, filter og kaffeputer fra senseo. Jeg syntes den siste var inner tier for min del. Du putter to senseo stor kopp puter oppi disse passer akkurat og så blir det lite gris. Jeg prøvde meg frem med å koke på lav varme og høy varme. Dette er en måte du kan finne en kaffe som passer deg. 

2AF8E1B0-A7D4-46B2-B80B-B1CD2D25A98F.jpeg

20DAD98D-C1D0-4E24-AC97-3DE7DA4F6553.jpeg

B4975AE7-7300-4598-AB8E-DEAF9E0DDD67.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øyvind Ødegaard skrev (På 15.1.2021 den 23.06):

Jeg har kjørt på med en Bialetti koker. Her kan du eksperimentere med kaffi slik at du finner noe som smaker som du vil. Har prøvd ekspresso, koke, presskanne, filter og kaffeputer fra senseo. Jeg syntes den siste var inner tier for min del. Du putter to senseo stor kopp puter oppi disse passer akkurat og så blir det lite gris. Jeg prøvde meg frem med å koke på lav varme og høy varme. Dette er en måte du kan finne en kaffe som passer deg. 

2AF8E1B0-A7D4-46B2-B80B-B1CD2D25A98F.jpeg

20DAD98D-C1D0-4E24-AC97-3DE7DA4F6553.jpeg

B4975AE7-7300-4598-AB8E-DEAF9E0DDD67.jpeg

Nå har jeg kjøpt en perkulator på fjellsport. Den var helt genial og gir god kaffe mye bedre enn i balettien. https://www.fjellsport.no/gsi-glacier-stainless-3-cup-perc.html?q=Perkulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For de spesielt interesserte har hengekøye-skøyern Shug laget en video om sin nyinnkjøpte espressomaskin 9Barista (han har rotet til navnet, som spiller på at optimalt espresso-trykk sies å være 9 bar, og espressoen lages ofte av en med yrkestittel barista):

For temmelig nøyaktig ett år siden vurderte jeg faktisk å kjøpe meg en sånn selv, jeg syntes den så skikkelig stilig ut :). Cyberpunk camping! Men jeg kom til at jeg aldri i verden kom til å dra med meg noe tungt espressoutstyr i ryggsekken uansett, dessuten er den glovarm og høytrykks og dampende og dyr, og slik jeg tolket en epost fra opphavsmannen Will Playford hadde de da en policy om at alle kunder måtte betale pris inkl UK VAT - hvilket betydde til sammen 50% moms på meg ved import fra EU til Norge, og det var uaktuelt. Ergo endte jeg senere med å kjøpe en mye mer kjøkkenvennlig Cafelat Robot, som faktisk også er helt manuell (og i teorien kan tas med på tur). Amerikanske Flair lager også en manuell espressomaskin som er mer turvennlig enn Robot-en, men som sagt - på ryggsekktur blir det vanlig kaffe på meg, ikke espresso. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øyvind Ødegaard skrev (På 20.1.2021 den 20.48):

Nå har jeg kjøpt en perkulator på fjellsport. Den var helt genial og gir god kaffe mye bedre enn i balettien. https://www.fjellsport.no/gsi-glacier-stainless-3-cup-perc.html?q=Perkulator

Det står at denne også kan brukes på bål....men (det sorte på) håndtaket og knotten på lokket...tåler de dette og hva er de laget av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har også vært skikkelig langt inne i villmarka når det gjelder kaffe, hatt med håndkvern, aeropress, perkulator osv på tur. 
Min kaffe skal først og fremst være kruttsterk, og jeg kan heller akseptere at smaken nedprioriteres noe for å finne en praktisk middelvei og slippe alt styret.

På tur er det beste kokekaffe på bål (opplevelsen/smaken av kokekaffe oppjusteres selvfølgelig alt for mye pga trivselsfaktor), mens det nest beste alternativet jeg har landet på er 
 

Extra pulverkaffe. Ca 24kr på Coop Extra.

Med rikelig mengde pulver, + litt til, gir denne kaffen i min bok mye kraftigere smak enn alle andre varianter av pulverkaffe jeg har forsøkt. 

Versågod, hugg i vei :)

coop.pulver.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turball skrev (35 minutter siden):

Har også vært skikkelig langt inne i villmarka når det gjelder kaffe, hatt med håndkvern, aeropress, perkulator osv på tur. 
Min kaffe skal først og fremst være kruttsterk, og jeg kan heller akseptere at smaken nedprioriteres noe for å finne en praktisk middelvei og slippe alt styret.

På tur er det beste kokekaffe på bål (opplevelsen/smaken av kokekaffe oppjusteres selvfølgelig alt for mye pga trivselsfaktor), mens det nest beste alternativet jeg har landet på er 
 

Extra pulverkaffe. Ca 24kr på Coop Extra.

Med rikelig mengde pulver, + litt til, gir denne kaffen i min bok mye kraftigere smak enn alle andre varianter av pulverkaffe jeg har forsøkt. 

Versågod, hugg i vei :)

coop.pulver.jpg

Næh. Hvis det funker for deg, så er det det som er riktig og viktig for deg. Kaffeutstyr veier tross alt en del ekstra, for meg så er det verdt de ekstra øh "grammene" (i overkant av tusen....) 😬. Bålkaffe er og blir den beste og en essensiell del av turopplevelsen. Da funker det for meg å drasse med meg kvern, bønner og vekt - ingenting er som lukta av nykverna kaffe blanda med bål.

Blir interessant til sommeren, når man skal på tur med 3 andre ei uke i Femundsmarka. Beregner 3-3.5 kg bare i bønner (godt man skal ha kano 😉).

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turball skrev (2 timer siden):

Har også vært skikkelig langt inne i villmarka når det gjelder kaffe, hatt med håndkvern, aeropress, perkulator osv på tur. 
Min kaffe skal først og fremst være kruttsterk, og jeg kan heller akseptere at smaken nedprioriteres noe for å finne en praktisk middelvei og slippe alt styret.

På tur er det beste kokekaffe på bål (opplevelsen/smaken av kokekaffe oppjusteres selvfølgelig alt for mye pga trivselsfaktor), mens det nest beste alternativet jeg har landet på er 
 

Extra pulverkaffe. Ca 24kr på Coop Extra.

Med rikelig mengde pulver, + litt til, gir denne kaffen i min bok mye kraftigere smak enn alle andre varianter av pulverkaffe jeg har forsøkt. 

Versågod, hugg i vei :)

coop.pulver.jpg

Hvis jeg skal på en lengre tur gjør jeg nok som deg. Da blir veldig mye utstyr lagt igjen hjemme og sekken ladet med frysetørret kaffe. Det har flere fordeler. Jeg kan for eksempel ha med meg en liten termos med varmt vann under dagen og lage meg både kaffe og annet til lunsj uten å måtte dra opp kokeapparat. Selv i sludd og sølevær gidder jeg å ordne meg en kopp kaffe på den måten, og det går fort. Jeg kan til og med sitte inni jervenduken på en forblåst fjelltopp og lage til og nyte kaffe. På sånne dager er det ekstra godt.

Et godt alternativ kan være å ha med begge deler og lage seg skikkelig kaffe til frokost og kvelds og bruke pulverkaffe under dagen mens man er under veis.

En ting er i hvert fall sikkert, og det er at man ha kaffe. Og det må ikke være melk i den. Det er mye man kan ha i kaffen, men ikke melk. Nei.

;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turball skrev (3 timer siden):

Min kaffe skal først og fremst være kruttsterk, og jeg kan heller akseptere at smaken nedprioriteres noe for å finne en praktisk middelvei og slippe alt styret.

 

Skogens Stønn skrev (57 minutter siden):

Og det må ikke være melk i den. Det er mye man kan ha i kaffen, men ikke melk. Nei.

Og der har vi en oppsummering av min holdning til kaffe :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_20210315_152836579.thumb.jpg.8ef52879ba18fea49d9e88eb4404590c.jpg

 

Denne kjøpte jeg for 40 kr,- i Polen. Billig og enkel moka pot. Dette er "luksuskaffen" på tur. Fordi den tar litt plass i sekken. Alle andre espresso-varianter beregnet for tur syns jeg har så mange løse deler, som skal skrus sammen her og der - ofte i plast. For en vims som meg er det veldig greit med noe som ikke har mer enn tre deler. 

Slik kaffe gir meg det "kicket" jeg er ute etter. Noe jeg ikke føler man får av filterkaffe, med mindre man drikker en halv liter. Men siden kaffen ofte inntas før fast føde, blir det skvulp og ubehag i imagen. Derimot setter det fart på fordøyelsen - som er veldig greit, for da kan jeg planlegge den biten også. 😂

På langtur blir det kjip og sur frysetørka kaffe fra en snyltekopp. Jeg burde nok funnet en bedre løsning. Men jeg tenker at av og til er det greit å drikke noe av lav kvalitet. Da setter du i det minste pris på skikkelig kaffe når den tid kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, turball said:

Har også vært skikkelig langt inne i villmarka når det gjelder kaffe, hatt med håndkvern, aeropress, perkulator osv på tur. 
Min kaffe skal først og fremst være kruttsterk, og jeg kan heller akseptere at smaken nedprioriteres noe for å finne en praktisk middelvei og slippe alt styret.

På tur er det beste kokekaffe på bål (opplevelsen/smaken av kokekaffe oppjusteres selvfølgelig alt for mye pga trivselsfaktor), mens det nest beste alternativet jeg har landet på er 
 

Extra pulverkaffe. Ca 24kr på Coop Extra.

Med rikelig mengde pulver, + litt til, gir denne kaffen i min bok mye kraftigere smak enn alle andre varianter av pulverkaffe jeg har forsøkt. 

Versågod, hugg i vei :)

coop.pulver.jpg

Neida! Dette respekteres. Jeg prioriterer som regel bedre kvalitet på kaffen, men har mer enn en gang måtte bomme instantkaffe fordi jeg har feilberegna egen proviant. Jeg er først og fremst kaffeavhengig, deretter kaffenyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (13 minutter siden):

ojjjjjjj....helt ør i hue nå altså......jøjjje meg. Jeg regner meg som en som liker god kaffe, men skjønner at jeg ikke er i nærheten. Hvor ble det enkle er ofte det beste av? 

Vet ikke jeg, men en ting er i hvert fall sikkert: Når du først er på tur, så er det den kaffen du har med deg som er den beste kaffen! Og utsikten du har mens du drikker kaffen regnes inn som en av smakskomponentene i kaffen. Derfor kan antakelig selv kaffe kokt på sauelort smake godt hvis du sitter på toppen av Mount Everest når du drikker den.

;-)

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På dagstur uten bål (=luftetur på skauen med kaffepause) bruker jeg som oftest GSI Ultralight Java Drip på toppen av en Infinity Backpacker Mug med 25gr sjitdyr kaffe kvernet hjemme før tur. 

Infinity koppen er akkurat passe isolert til å varme hendene litt samtidig som den holder 4dl kaffe varm nok til jeg har fått drukket opp.
Denne koppen rommer også en hjemmelaget fancee feast, rødsprit, tennstål, en ølboks-vindskjerm i tillegg til det over. Det hele dyttes oppi en Toaks 750ml kopp (den brukes til å koke vann i)

Når jeg er på tur med flere bruker jeg penispumpe (Aeropress), GSI Collapsible JavaDrip eller Eagle bålkjele

IMG_1391.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Selv om jeg ikke er lettpakker er der grenser for hva jeg vil bære med. Derfor blir det mest te og litt pulver kaffe. Enig i at te-poser stortsett er oppfei fra teplantasjen. Man kan ha te blade og evt. et te-egg/-sile med. Men så bruker jeg sterk te, som får et lite oppkok - tvert mot all te religion. Det er Sibirsk Taiga te, gjerne med litt tørrmelk, sukker/honning evt salt i stedet for sukker. Det er litt dårlig med Yak-smør her i Norge. 

Jeg har ennå ikke funnet den perfekte kaffe her i landet. Beste jeg har fått er på cafeer i Amsterdam: ikke for mørkbrent og aromatisk - og så får man som regel en fin krydderkake til.

Elgen

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emstu skrev (43 minutter siden):

Hvis du er på pulktur 50 dager i året de neste 10 årene og drikker 5 kopper kaffe hver dag blir det bare 14 kr og 29 øre pr kopp. Drikker du 10 kopper pr dag blir det enda billigere, kun 7 kr og 14,5 øre pr kopp. Drivstoff til aggregatet kommer i tillegg.

:kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Morsom tråd!

Noen med erfaring fla type "Presskanne for tur" som denne:
https://www.fjellsport.no/gsi-commuter-javapress-green-green.html?channable=01384b6964003837343738344f&gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpfpiN99mwiunrzQdQQvLrTcSwB9t7oS38XuM8Dfq7hspHu1z45reKRoCtAIQAvD_BwE

Bruker kokekaffe på tur nå, men ser etter gode alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes presskanne fungerer bra på tur. Har ingen erfaring med den du linker til, men annen, større GSI-kanne fungerer fint. Har også erfaring med ei lita, billig ei, i noe lexan-lignende materiale, som også fungerer greit. 

Kjøp GSI Java Press 887 ml Blue (widforss.no)

...og omtrent slik. Lexan JavaPress Cofee Brewer #Lexan | Tea brewer, Gourmet coffee, Coffee brewer (pinterest.com)

 

Edit. Hmmmmm🤔 De linkene ville ikke oppføre seg skikkelig. Skal se om jeg får fikset dem etter hvert.

 

Endret av Larix
Lagt til...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (1 time siden):

Morsom tråd!

Noen med erfaring fla type "Presskanne for tur" som denne:
https://www.fjellsport.no/gsi-commuter-javapress-green-green.html?channable=01384b6964003837343738344f&gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpfpiN99mwiunrzQdQQvLrTcSwB9t7oS38XuM8Dfq7hspHu1z45reKRoCtAIQAvD_BwE

Bruker kokekaffe på tur nå, men ser etter gode alternativer

Presskanne er helt topp. Jeg har laget min egen av en liten titan-kjele og deler fra ei knust standard presskanne og det er denne jeg stor sett bruker på tur (nederste bilde er med en tidligere kjele jeg brukte)

IMG_20200716_155138_DxO_600.jpg.f61e43b4c7b3fc49cb49cd63ad91ee2b.jpgIMG_20200716_154939_DxO_600.jpg.9d5889885dfea37dff95fd5ef9515074.jpgIMG_20200716_155016_DxO_600.jpg.dfa348121d4613dc15cd1f9d5debad2f.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Presskanne er helt topp. Jeg har laget min egen av en liten titan-kjele og deler fra ei knust standard presskanne og det er denne jeg stor sett bruker på tur (nederste bilde er med en tidligere kjele jeg brukte)

IMG_20200716_155138_DxO_600.jpg.f61e43b4c7b3fc49cb49cd63ad91ee2b.jpgIMG_20200716_154939_DxO_600.jpg.9d5889885dfea37dff95fd5ef9515074.jpgIMG_20200716_155016_DxO_600.jpg.dfa348121d4613dc15cd1f9d5debad2f.jpg

Smart! Jeg liker når en ting i sekken kan brukes til flere formål. I dette tilfellet kjelen. Jeg har en relativt (helt) lik stål-kjele som i det første bildet. Da gjelder det bare å finne et presskanne-kit som passer :P

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.