Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - 75l sekk for stor?


Luma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lyst til å begynner å gå lengre turer i fjellet, og er på jakt etter en tursekk. Jeg har ikke erfaring med turer som varer lengre enn dagsturer, så hadde vært fint med hjelp fra litt mer erfarne folk.

Til å begynne med kommer jeg til å dra på hytte til hytte turer, og vil prøve meg på telttur etterhvert. Ønsker helst en sekk som kan brukes til begge type turer om mulig. 

Jeg har mulighet til å kjøpe en brukt Fjallraven Kajka 75l i damemodell til en råbra pris, men er veldig usikker på om den blir for stor for mitt formål? Jeg er glad i å fotografere, så kommer til å ha med litt fotoutstyr. Liker også ha plass i sekken til et par varmere plagg en været kanskje skulle tilsi, da jeg blir veldig lett kald. Bortsett fra dette kommer jeg til stort sett å følge anbefalte pakkelister. For referanse er jeg en jente på 170cm med smal og nett beinbygning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får kanskje ikke noe helt entydig svar her, de fleste av oss svarer vel utfra egen erfaring.men slik jeg ser det er en 75 liters sekk altfor stor og tung for å brukes til hytte til hytte turer. Turistforeningen anbefaler her 40 til 60 liter. Fjellraven sekken du nevner er en veldig god sekk og godt egnet til flere dagers telttur. Jeg bruker selv en 60 liters sekk for teltturer. For å komme så langt ned i volum kreves det et lettvekts-telt og en dun sovepose. Begge dele med lavt pakkevolum. Med 75 liters sekk står du litt friere i valg av utstyr. Du behøver ikke bare kjøpe det dyreste og letteste for å få plass i sekken. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kajka 85l selv, og kan sterkt anbefale den sekken, jeg har hvertfall blitt veldig glad i min. Men ville jo testet den med litt vekt i før du kjøper den, om du har muligheten selvsagt.

Planlegger du allerede nå at du skal på tur med telt etterhvert, så vil nok denne sekken fungere greit. Ville hvertfall ikke kjøpt noe mindre nå, for å finne ut senere at du må ha en større sekk når du skal begynne med teltturer. 
Pakker med diverse fotoutstyr selv på mine turer, så du trenger alle den plassen du kan få. Bedre å ha plass til overs enn at sekken blir for liten og man må begynne å pakke ting på utsiden av sekken syntes jeg. Tror sidelommene er en del av de 75l av volumet, så lar man vær å bruke de så blir sekken smal og fin å gå med, da disse sidelommene er helt flate om de ikke brukes(slik som på reklamebildene).

Sitter sekken bra på din rygg og du får den for en meget bra pris, hadde jeg ikke vært i tvil! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajka veier 3300 gram og er en veldig tung sekk. Du kan spare minst 1kg på å velge en mer moderne sekk.

Det viktigste er at sekken passer din rygg så du må prøve før du kjøper.

Skal du bruke sekken til både hytte til hytte og teltturer er det smart med gode kompresjonsstropper samt flytende topplokk slik at du kan stramme inn sekken når den ikke er full. Du vil ikke gå med en slaskete halvfull sekk, det blir raskt ustabilt å gå med.

Jeg er fornøyd med Lowe Alpine, de har sekker som kan komprimeres mye både i høyden og bredden. Sportsnett har en del bra tilbud på disse sekkene nå. 50-65 liter er en fin størrelse som vil kunne passe dine bruksområder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ender ofte opp med flere sekker etterhvert. Dessverre for noen, men mye morro for andre. Det finnes ingen som løser alle behov. En lett sekk er fint om man skal langt. Skal man bære tunge forsyninger ønsker man en solid sekk som tåler innhold med ulik form uten at sekken skifter form.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 75 liter høres ut som et fornuftig utgangspunkt for teltturer. For rene hytte-til-hytteturer er det kanskje litt mye. Dersom du er nybegynner vil jeg anbefale å styre unna det ekstreme. (Både i pris og størrelse). Det er sikkert noen her på forumet som kan dra på ukestur med en 40 liters sekk, men da må man over på svært minimalistisk pakking, og det krever erfaring og strenge kompromisser.

Det er alltid noen som vil råde deg til å kjøpe det beste nå, og tenke langsiktig for å unngå å kjøpe flere ganger, men jeg anbefaler heller å kjøpe fornuftig, og tenk på hva du trenger nå. Du får heller oppgradere etterhvert som du ser hvilken vei friluftslivet ditt går, for det kan ingen fortelle deg på forhånd. Noen elsker å småjogge avgårde med slank sekk, og lever på havregrøt, mens andre sliter seg avgårde med 25 kilo på ryggen og tar gjerne med støpejernpannen for å få stekt biffen riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75l er et bra utgangspunkt når man er i starten med friluftslivet og overnattinger :) Sekken er og kjempegod, men anbefaler at du prøver den om du har mulighet. 

 

Med pakke-erfaring over tid, og med hva enn utstyr du ellers har, vil du innse om du alltid pakker fult, eller 'alltid' har mer plass igjen (men tank da på vinterturer). Alt kommer med erfaring. :) Noen blir aldri ferdige, som meg. :D

 

i tillegg har sekken mange gode løsninger, som topplokk som kan monteres fremme (sikkert greit om du har utstyr du vil ha lett tilgjengelig i den), god ramme, gode lommer. 

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 l på ukestur hytte til hytte funker fint, greit at du ikke må spille Tetris for å få tvinga sekken igjen. Kommer som mange andre nevner an på hva du har av lett og smått utstyr, greit å slippe allerede nå å investere i lettpakkingsutstyr fordi sekken blir for liten. Med noen tjukke plagg i ull og fleece og en fibersovepose fylles sekken relativt fort opp når du skal på tur. 

Kajka er en knallsekk dersom den passer ditt bruk. Litt avhengig av hvem du spør er 75l enten allround eller verken - eller, jeg synes det funker til både 1nattstur og ukestur, det er ofte mengden mat som skiller på hva man har med. Brukte Kajka 75 på ukestur med telt for et par år siden men da var det plussgrader, vi var 2 som delte på å bære teltet, og soveposen var en 600 grams dunpose. 

Et moment du kan ta med er at dette kan være et risikofritt kjøp, for dersom du finner ut etter hvert at du trenger noe annet vil en Kajka være et ettertraktet bruktkjøp som du kan få solgt videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.