Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedpakking av telt i regnvær?


Lyckeboden

Anbefalte innlegg

Hvordan pakker folket ned teltet når været er vått og utfordrende?

Har selv pakket innerteltet for seg selv slik at det var tørt, og så slått ned yttertelt til slutt (på de teltene det er mulig).

I går skulle vi avvikle teltleiren i et ekstremt regnvær og med mye vind. Teltet var nytt og relativt ukjent (Hilleberg Allak3), men det var nok rutinene som sviktet. Hjem kom vi med et telt som var søkkvått. Det har rent av seg hele natten, og stått til tørk i gårdsplassen hele dagen. Er tørt nå!

Tenker at det nok hadde vært fuktig å slått det opp på ny plass dersom dette var en tur som skulle gå over enda flere dager.

Hva slags uværsrutiner har dere laget dere?

 

C794AE9B-577B-4A8F-9B89-BB5DCC00B1C6.jpeg

BF3339A3-DE8C-4E99-8D10-D1EF0AC36155.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siste jeg pakker ned når jeg forlater leirplass er teltet. Jeg rister av så mye vann som det lar seg gjøre og pakker inn- og yttertelt sammen i pakkposen. Dersom innertelt er fuktig/vått ved ankomst på ny leirplass så fyrer jeg med brenner slik at innertelt tørker opp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (13 minutter siden):

Det siste jeg pakker ned når jeg forlater leirplass er teltet. Jeg rister av så mye vann som det lar seg gjøre og pakker inn- og yttertelt sammen i pakkposen. Dersom innertelt er fuktig/vått ved ankomst på ny leirplass så fyrer jeg med brenner slik at innertelt tørker opp.

Samme her. Passer på at sovepose og liggeunderlag er tørt.

Men jeg har alltid med ett kjøkkenhåndklè. Gull verdt til å tørke opp gulvet, søl og kondens. Veier lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, teltet er det siste som pakkes ned - ristes godt så forsøker jeg og rulle/pakke inn teltet slik at innerduken havner inne i ytterduken på en måte. Men er det vått i mange dager så blir det meste vått, sånn er det på tur noen ganger - lite å gjøre en å håpe på bedre vær og tørkemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stapper det samlet ned i posen. Må uansett henge det opp for å tørke alt godt når jeg kommer hjem. Skal jeg videre prøver jeg å tørke ved å fyre primus.

Tørking gjør jeg i boden, der har jeg montert 4 kroker langs veggen opp ved taket. Så bruker jeg elastiske lastestikk å henger teltene opp ned. Når teltbunnen er opp ved taket henger resten av telte fint under å tørker godt. Mye enklere enn å slå det opp.

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rister så klart av så mye vann som mulig. Skal jeg hjem så pakker jeg ytter og innertelt sammen og stapper det i pakkposen. Skal jeg videre skilles ytter og innertelt og pakkes hver for seg. Å tørke et vått innertelt med primusen har jeg sjelden nok drivstoff til på sommertur og det er uansett et langtekkelig prosjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt meg for vane å ta ned innerteltet først på flerdagsturer og pakker det separat. Litt plundrete er det, men jeg liker å ha alt det våte i en lomme utenpå sekken. Siste dagen på tur slår jeg ned uten å ta ut innerteltet, så da henger det på og er klart til neste tur.

At ting er vått når man kommer hjem er nesten en selvfølge. Telt må stort sett alltid til tørk, nesten uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.