Gå til innhold
  • Bli medlem

Turfolk er som... resten av befolkningen?


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid brukt å sette camp enkelte helger på våren og gå toppturer derfra, da med telt, sovepose og allt annet som ikke trengs på dagens tur liggende igjen i camp.

Samme på sommeren med barna på tur, de foretrekker enda å gå dagsturer ut fra en teltcamp i stedet for å bytte camp for hver natt.

I påska har guttungen tydelig uttalt sin bekymring over å la telt, soveposer, liggeunderlag, kokeutstyr osv bli liggende igjen i camp når vi skulle gå en dagstur derfra lokalt i marka her.

Antagelig kjenner jr litt ekstra på dette ut fra nylig tyveri av sykkel hos mamma'n,  ..men muligens er hans bekymring reell?

Skjærtorsdag ble det oppdaga innbrudd og tyveri på en ubetjent DNT hytte lokalt her som man må gå på sti inn til, og nå er det sak om at folk har vært inne på stengt DNT hytte i Rondane og spist opp/tømt den for mat nå i påska: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/brot-forbudet-og-stakk-av-med-paskeprovianten/72352995

Jeg har alltid tenkt at turfolk er bra folk med respekt for "mitt vs ditt", sporløs ferdsel osv. Jeg vil gjerne ha trua på at turfolk er bra folk, og jeg vil gjerne sette igjen telt og utstyr i camp i fjellet uten å bekymre meg. Men jeg kjenner begynner å miste trua på/tilliten til respekten for mitt  vs ditt hos mine "medmennesker"...

Er vi på vei inn i et samfunn også her i Norge hvor ting må være låst inn konstant eller synlig under tilsyn, og allt annet er "fritt til å ta", og natur er til for å forbrukes uten tanke på andre enn seg selv? "Også i marka/fjellet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opererer alltid basert på antakelsen at [gruppe X] er som folk flest, samme hvem gruppe X er. Men historisk har vi vel generelt hatt ganske høy respekt for "mitt og ditt", også utafor fjellet. Jeg og Bedre Halvdel har i hvert fall lagt igjen diverse (lommebøker, vesker etc) rundtomkring, og vi har nesten alltid fått det tilbake fordi folk flest i Norge har en høy grad av tillit til hverandre og er relativt ærlige. Så i den grad noe endrer seg, så tror jeg kanskje det er "folk flest" mer enn "turfolket"?...

Selv er jeg litt skeptisk til å legge igjen dyrt turutstyr i camp når jeg er i nærmarka og relativt nært ganske befolka områder. Mindre redd for det i fjellet. Vet ikke om det er rimelig å tenke sånn, men det er i hvert fall magefølelsen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (27 minutter siden):

Er vi på vei inn i et samfunn også her i Norge hvor ting må være låst inn konstant eller synlig under tilsyn, og allt annet er "fritt til å ta", og natur er til for å forbrukes uten tanke på andre enn seg selv? "Også i marka/fjellet?

Jeg håper ikke det. Vi hadde jo en hendelse på Dovre for noen år siden der han tyskern spiste seg mett på alle hyttene, men jeg tror dette er unntak.

Nå er dette med snøscooter blitt mer aktuelt, og der er det nok kanskje større fare for at utstyr forsvinner enn ellers. Husker jo den historien om et sånn 50 Kg tungt persisk teppe som forsvant en vinter på en åpen hytte i Nord-Norge, og svenske hytteverter kan nok fortelle om ymse klientell på de svenske hyttene på vintrene. 

Jeg velger også å stole på folk i høyfjellet. Om man ferdes på ski så er jo sporene lett å finne, og ferdselen er mindre lett å skjule. Kan ikke komme på noen eksempler på at folk har blitt frastjålet utstyr i camp i norge, men dette er jo ganske vanlig på høye fjell og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette har blitt noe verre. Noen tar av andres saker, de fleste gjør det ikke. Tror ikke den "gjennomsnittlige moralen i samfunnet" har gått noe nedover. (Det er heller antallet moralsk indignerte som har fått plattformer å klage på..) Noen banditter har det alltid vært.

Selv tenker jeg alltid på om jeg kan legge igjen ting i teltet når jeg skal sette basecamp. Hvis jeg føler det blir for utsatt så gjemmer jeg campen litt bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (29 minutter siden):

(Det er heller antallet moralsk indignerte som har fått plattformer å klage på..) Noen banditter har det alltid vært.

Nå anser jeg meg ikke som moralsk indignert 😄

Men jeg lurer på om jeg har vært i overkant naiv som alltid har lagt igjen utstyr til mange tusen i camp uten å bekymre meg en tanke. Kommer nok til å fortsette med det også inntil jeg personlig får meg en dårlig erfaring, ihvertfall i fjellet. Å gå rundt og bekymre seg for noe som antagelig aldri vil inntreffe er jo også "ødeleggende" for turopplevelsen i seg selv.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (16 minutter siden):

Tror egentlig aldri jeg har hørt om folk som har fått frastjålet ting fra camp. Men nå har jeg ikke overvettes mange friluftsvenner, så kanskje litt lite data å gå på. Er det folk her på FF som har opplevd det? 

Ikke blitt frastjålet noe selv, men leste en post en gang for flere år siden fra Maria Grøntjernet (Villmarksjenta) som hadde fått alt av verdisaker frastjålet fra camp (finner posten på facebook det var i 2014). Det var på Hadeland. Har ikke inntrykk av at det er noe utbredt problem, men jeg tenker nå stort sett litt over hvor mye verdisaker jeg skal legge igjen i camp. Jeg er generelt skeptisk til folk da og har vel ikke noe særlig mer trua på friluftsfolk enn andre folk.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Nå anser jeg meg ikke som moralsk indignert 😄

Men jeg lurer på om jeg har vært i overkant naiv som alltid har lagt igjen utstyr til mange tusen i camp uten å bekymre meg en tanke. Kommer nok til å fortsette med det også inntil jeg personlig får meg en dårlig erfaring, ihvertfall i fjellet. Å gå rundt og bekymre seg for noe som antagelig aldri vil inntreffe er jo også "ødeleggende" for turopplevelsen i seg selv.

Det var ikke deg jeg tenkte på heller, det var vel mer den der "ungdommen nåtildags" som jeg synes å se mer og mer..

Legger du ting åpent når du går fra camp? Jeg pleier gjerne å gjemme en del utstyr som er verdifullt. Men soveposer og sånt blir jo liggende. Sekk, sovepose og underlag blir jo fort 10 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (56 minutter siden):

Legger du ting åpent når du går fra camp? Jeg pleier gjerne å gjemme en del utstyr som er verdifullt. Men soveposer og sånt blir jo liggende. Sekk, sovepose og underlag blir jo fort 10 000,-

Jeg rydder camp utenfor teltet og legger allt inn i fortelt/innertelt slik at det ikke ser bomba ut rundt teltet, ikke noe mer enn det. 

Har du et Hilleberg telt, sovepose fra et premium merke, etc. så bikker du fort 20.000,- ihht listepris på utstyret som settes igjen. (Men ingen her inne handler vel turutstyr til fullpris.) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Jeg rydder camp utenfor teltet og legger allt inn i fortelt/innertelt slik at det ikke ser bomba ut rundt teltet, ikke noe mer enn det. 

Har du et Hilleberg telt, sovepose fra et premium merke, etc. så bikker du fort 20.000,- ihht listepris på utstyret som settes igjen. (Men ingen her inne handler vel turutstyr til fullpris.) 

Slik pleier jeg også å gjøre det. (Kremt, kremt, har faktisk noe turutstyr som jeg har betalt fullpris for). Har sett folk surre rundt leiren ved en anledning (var i Langglupdalen/Rondane) da jeg var på vei ned fra topptur. Fikk opp farten, men det viste seg å være to tyskere som mente at de bare ville beundre Jannuteltet mitt. Jeg antok at de var sannferdige, var hyggelige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (1 time siden):

(Kremt, kremt, har faktisk noe turutstyr som jeg har betalt fullpris for). 

Tenkte bare at medlemmene her var ulltragode på å finne og bruke rabattkoder og de tilbud som tipses  om her inne 😅 

Må være kjip den følelsen å stå på lang avstand og se at fremmede "surrer" rundt teltet ditt. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stort mener jeg de aller fleste turfolk lar andres saker være. Hører jo nesten aldri om at telt eller utstyr er blitt stjålet fra en camp. Men klart det spørs jo litt hvor man er, hvis man camper på steder som er lett tilgjengelig for mange andre en dedikerte turgåere så øker vel sannsynligheten. Langt inne i skogen eller fjellet tviler jeg på det er noe problem. Da snakker vi så lavt i prosent at jeg er villig til å ta den sjansen :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (17 timer siden):

Tenkte bare at medlemmene her var ulltragode på å finne og bruke rabattkoder og de tilbud som tipses  om her inne 😅 

Mnja, nå har jeg hatt et relativt langt turliv, og her på fjellforum dro vi jo ikke igang rabattordninger for medlemmer og fjellforumfolket før 2013/2014 engang.
Men noe av det jeg har kjøpt til fullpris har vært i Tyskland, og med kronepris så har det jo blitt 20/25 % rabatt i seg selv.
Nok digresjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare google emnet :

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/oppfinnsomme-tyver-stjeler-det-meste-1.315729

Sitat

Tok teltleiren 

De naturglade slipper heller ikke unna alltid. På Finnmarksvidda har en lavvo med alt innhold blitt meldt stjålet. Andre ganger har omfanget vært enda større.

– Et jaktlag kom tilbake og oppdaget at hele teltleiren var stjålet: Telt, stormkjøkken, liggeunderlag med mer, sier Berge.

Og jammen har vi ikke diskutert emnet før - google ser alt :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 12.4.2020 den 18.56):

Jeg rydder camp utenfor teltet og legger allt inn i fortelt/innertelt slik at det ikke ser bomba ut rundt teltet, ikke noe mer enn det. 

Har du et Hilleberg telt, sovepose fra et premium merke, etc. så bikker du fort 20.000,- ihht listepris på utstyret som settes igjen. (Men ingen her inne handler vel turutstyr til fullpris.) 

Forsikringsverdien vil nok være nærmere 20, men som den tilbudshunden jeg er så har jeg vel betalt omtrent halvparten..

Det er alltid en del småting som er verd penger og som man ikke vil miste. Sånt blir pakket i vanntett pose og gjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var en sommer jeg sov i telt med kone og barn på campingplass i nærheten av dyreparken i Kristiansand. Ville ikke slå opp og ned teltet, så lot både telt, liggeunderlag og soveposer bli igjen, men tok vekk alt av pakkposer så det hadde blitt knotete å stjele. Var ingen tegn til at noen hadde åpnet teltet, så det var jo et godt tegn ihvertfall. 

Da jeg kom hjem begynte jeg å tenke på verdiene jeg hadde lagt igjen og om forsikringen ville dekket det, så jeg ringte IF og de bekreftet at de hadde dekket evt tyverier fra teltet.

Men lett å stjele og har høy verdi blir ofte fristelsen for stor. Da skal du ikke se bort ifra at det vil skje fra tid til annen. Så jeg ville tatt med pakkposer og det dyreste med i dagstursekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.