Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny teltfarge fra Helsport?


torese

Anbefalte innlegg

Annonse
6 hours ago, Terka said:

Er det kun lufting via fortelt, eller er det ventil i bakkant av telt også?

Klarer ikke helt å se at tegningen matcher teltet (de grønne linjene), men ut fra tall på tegning så skal det være 15 cm mellom innerduk og ytterduk på hver side ved midtre stang. Mulig det da kun er ytterteltet som skrår nærmere innertelt i bakre/ytre hjørner. I såfall hvor nærme (mtp vind og vann)?

image.thumb.png.6e8fe2001bcc58ee149d545d3a87f1d3.png

Denne tegningen er merkelig. Innerteltet oppleves rektangulært, så vinklene i fotenden er helt feil. Noe lengre i midten er det nok.

 

Teltet minner ellers mer om Lofoten enn Fjellheimen. Ok da tror jeg at jeg var ferdig 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (7 minutter siden):

Det er bardunspreder :)

Skjønner funksjonen på av en bardunpreder ift en mast gamle grinebiter 😄 ..men her med kort avstand til singelpunkt på begge sider?

Er det en glideknute på utsiden og en fancy fjærbelastet bardunstrammer med trykknapp på toppen?

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Terka said:

Skjønner funksjonen på av en bardunpreder ift en mast gamle grinebiter 😄 ..men her med kort avstand til singelpunkt på begge sider?

Er det en glideknute på utsiden og en fancy fjærbelastet bardunstrammer med trykknapp på toppen?

Det er en knapp for stramming ja. Lik slike man har på jakker og sekker, osv. Tenkte først det var bardunstrammere, men det fantes nederst på bardunen.

Jeg tror kanskje det kan være for å samle bardunene når teltet pakkes ned. Surrer bardunene i en bunt, puttes i løkka mot teltet, så stram til. Bør fungere hvertfall. Så ikke strikk som pro- og xtremteltene har på dette teltet. Kan det være svaret?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei,

Noen som har fått testet teltet? Ser nå at XXL selger en 3 og 4 pers versjon av modellen. Overraskende lette sammenlignet med pro og Trek teltene til Helsport. 3 pers versjonen veier 3.45 kg.

https://www.xxl.no/helsport-breheimen-3-telt-gronn/p/1173069_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIuerNvITt6QIVj8qyCh27dgByEAQYASABEgK-OvD_BwE

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (2 timer siden):

Hei,

Noen som har fått testet teltet? Ser nå at XXL selger en 3 og 4 pers versjon av modellen. Overraskende lette sammenlignet med pro og Trek teltene til Helsport. 3 pers versjonen veier 3.45 kg.

https://www.xxl.no/helsport-breheimen-3-telt-gronn/p/1173069_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIuerNvITt6QIVj8qyCh27dgByEAQYASABEgK-OvD_BwE

Tore


Ser veldig bra ut. Veldig god høyde også, tatt i betraktning at det er tunneltelt. Fin pris og ganske lav vekt. Men forvirrende at XXL sier det er "grønt". (Ikke første gang jeg ser feil i XXLs produktbeskrivelser, dog.) Fargen er ikke akkurat den fineste jeg har sett, men det er heller ikke så viktig. 

Hadde det ikke vært for at jeg nylig brukte 4000 kr på et superlett tunneltelt fra Helsport, så hadde det absolutt vært fristende å kjøpe det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lars L skrev (På 23.4.2020 den 17.01):

Stikkord: tjukk bunnduk, ellers solid, høyt under taket, en del nye småting som bardunstrammere, ganske lite imponerende indre lengde hvis jeg skal ligge en av to (se bilde)

Kul ny dør, med halv myggnetting. Åpner begge veier. Usikker på om fasongen er smart i felt

 

Edit2: jeg er 187 og ligger her med hodet helt inntil døra i innrettet. Skoa er str. 46, så det har jo litt å si også. Forøvrig første Helsport telt er jeg har vært i hvor bunnduken føles som "badekar", hvis det er beskrivende...

15876538280112439074957100114306.jpg

Tar føttene borti innerteltet? Var litt vanskelig å se av bildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sitter å vurderer å bytte ut mitt Svalbard mot dette 3-mannsteltet eller fjellheimen 3 pro. Noen pros/cons input å gi meg, gjerne fra noen som har sett teltene? Jeg har dessverre ikke mulighet å se disse i butikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanks skrev (14 minutter siden):

Sitter å vurderer å bytte ut mitt Svalbard mot dette 3-mannsteltet eller fjellheimen 3 pro. Noen pros/cons input å gi meg, gjerne fra noen som har sett teltene? Jeg har dessverre ikke mulighet å se disse i butikk. 

Jeg har ikke prøvd fjellheimen 3 pro, men jeg har prøveligget breheimen 3 og fjellheimen 3 i ultralett utgaven på min lokale XXL, dog ikke samtidig. For min del ble begge utelukket grunnet liggelengde, men opplevde fjellheimen som noe større i fortelt og bedre liggelengde i innertelt. Ser av tegningene at breheimen er noe bredere og det kan stemme med inntrykket jeg fikk. Ytterduk på breheimen oppleves dog noe tynn. Ser ikke av spesifikasjonene hvilket materiale som er brukt på men hadde forventet tykkere duk på et 4 sesongers telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanks skrev (1 time siden):

Sitter å vurderer å bytte ut mitt Svalbard mot dette 3-mannsteltet eller fjellheimen 3 pro. Noen pros/cons input å gi meg, gjerne fra noen som har sett teltene? Jeg har dessverre ikke mulighet å se disse i butikk. 

Vel, jeg skal bytte mitt fjellheimen pro camp 3 i et selvstående bedre ventilert telt. Herregud å fader så lei jeg er å pakke ned og opp vått telt pga kondens. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellheimen 3 Pro som jeg er godt fornøyd med. Jeg har ikke opplevd å ha noe problem med kondens i det selv om vinteren. Mitt er 2017 mod som jeg tror er litt lavere enn den nyeste modellen. Jeg hadde tidligere Svalbard 3, men solgte det pga tyngde om sommeren. Nå har jeg kjøpt et Exped Orion 2 Ul i tillegg til Fjellheimen. Gleder meg til å teste det😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Vel, jeg skal bytte mitt fjellheimen pro camp 3 i et selvstående bedre ventilert telt. Herregud å fader så lei jeg er å pakke ned og opp vått telt pga kondens. 

 

Vet du om pro camp har hatt de samme endringene som Spitsbergen har hatt? Mener i 2018 eller noe at disse fikk mindre bardunerfester og diverse? Ser det varierer med bilder og info runtom. 

Har egentlig vært på utkikk etter kuppel selv også da disse har sine fordeler men liker godt fortelt på vinteren/regnværsdager. 

Holder på å selge unna to telt, ett Nordmarka og ett Svalbard. Nå sitter jeg igjen med Hilleberg soulo. Derfor på utkikk etter ett telt til turene med litt ekstra luksus, med jentungen og som kan brukes på vinterturer med grei værmelding. 

Lofoten pro camp 3 frister, liker utsikten men takhøyden setter en liten stopper for dette. 

Breheimen scorer greit egentlig, prisen er også veldig overkommelig. Mangler bare litt god info om materialene osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spesielt glad i forteltet på Fjellheimen camp 3... men det skal blåse godt for å unngå kondens. Selv kikker jeg på Reinsfjell da jeg er 2 meter høy og trenger all den lengden jeg kan få. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke opplever kondens i det teltet, jeg sliter veldig med det. Er du så dum at du koker kaffe inni forteltet på morgenkvisten i tillegg er det sent på ettermiddag før det er tørt :-( Nei, takke seg til et telt du enkelt kan åpne for gjennomlufting! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
tshansen skrev (På 10.7.2020 den 0.52):

Jeg er spesielt glad i forteltet på Fjellheimen camp 3... men det skal blåse godt for å unngå kondens. Selv kikker jeg på Reinsfjell da jeg er 2 meter høy og trenger all den lengden jeg kan få. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke opplever kondens i det teltet, jeg sliter veldig med det. Er du så dum at du koker kaffe inni forteltet på morgenkvisten i tillegg er det sent på ettermiddag før det er tørt :-( Nei, takke seg til et telt du enkelt kan åpne for gjennomlufting! 

Kondens vil man veldig ofte oppleve i telt med store fortelt, uansett hvor god ventilasjon. Veldig mye av kondensen kommer fra bakken i forteltet. Bruker man en bunnduk i forteltet blir det alvorlig mye mindre kondens i teltet.

Skjørteventilasjon kan kanskje hjelpe, jeg har ikke prøvd så jeg vet ikke helt.

Skal jeg sammenligne tunellteltet mitt (Abisko endurance 3) med Hilleberg Unna, så har ikke Unna en eneste ventil, og jeg pleier å ha teltet helt lukket, men får veldig lite kondens i det teltet. Det har ikke noe fortelt, og bare ett lite fortelt hvis man plugger ut duken framme.

Til Abisko shape 3 sydde jeg faktisk en forteltsbunnduk som jeg kunnefeste i forteltet, og satt på når det ble pakket ned. Det var med glidere på snorer slik at jeg kunne skyve det litt bort for å sette våte sko på marken og bruke brenneren utenfor innerteltet. Fungerte bra.

(Bedre sent svar enn aldri ;) ) 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Breheimen 3 skal jeg se nærmere på.
Sett på Patagonia, men her snakker vi en prislapp i en helt annen skala.
Kanskje denne kan vurderes. Skal ikke på nordpolen, men en storm kan det fort bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.