Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe brukt randonee utstyr?


Anbefalte innlegg

Jeg har en nabo som har stått en del på ski og brett i heisanlegget, nå vil han være med på toppturer.

Han ber om hjelp til å finne brukt utstyr, han ser for seg ca 5000 kr, men jeg tenker at det blir sikkert litt mer. Jeg er ikke utstyrsekspert, men jeg har jo gått en del på topptur før og har to forskjellige oppsett i garasjen.

Han er bare ute etter å komme i gang, og trenger en allround ski, noen tech bindinger, og noen støvler i mellomklassen hva vekt angår (støvler er veldig avhengig av hva som passer bra såklart).

Hvordan er det å kjøpe ski uten bindinger, med hull etter gamle bindinger. Er det ok?

Er det kurant å flytte techbindinger, og holder det å flytte bare bakbindingen hvis de ikke passer?

Han er 170 høy, skostørrelse 42/43. Noen konkrete annonser på finn som ser greie ut?

 

takker for hjelpen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Er det kurant å flytte techbindinger, og holder det å flytte bare bakbindingen hvis de ikke passer?

Helt ok å flytte bindingen, men nye hull ikke tett innpå de gamle. Helst plugge de gamle hulla som Tessatroll skriver, minimum fylle dem med epoxy etc.

Ok ski som passer han finner du nok greit selv @Marius Engelsen ut fra at du kjenner han bedre en oss andre her inne. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (18 timer siden):

Helt ok å flytte bindingen, men nye hull ikke tett innpå de gamle. Helst plugge de gamle hulla som Tessatroll skriver, minimum fylle dem med epoxy etc.

Ok ski som passer han finner du nok greit selv @Marius Engelsen ut fra at du kjenner han bedre en oss andre her inne. 😊

K2 Wayback 88 mm, med dynafit radical ST. Fant noen til en god pris. Noen tanker om den skien? Lurer på om det kan være litt for smalt til allroud ski, men kanskje det ikke er det?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

K2 Wayback 88 mm, med dynafit radical ST. Fant noen til en god pris. Noen tanker om den skien? Lurer på om det kan være litt for smalt til allroud ski, men kanskje det ikke er det?

Som toppturski fra påske og utover så er den nok knallfin. På toppturer med djup "puddersnø" midtvinters så kan dei fort bli for smale.

MEN, naboen din kan være ei duracellkanin på 65 kg, eller ein bryter 105 kg og over 2 meters høgde.

Han/hun kan være silkemjuk som ein ballettdanser nedover, eller trøkke på i rein kamikazestil nedover.

Det er dette eg meiner blir litt bingo med å anbefale ski som skal kjørast, når ein ikkje kjenner brukeren. Samme ski kan være gull for ein bruker og håplaus for annen bruker.

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-100mm er i mine øyne en god ski, om man bare vil ha en ski, og rent faktiskn er på ski fra «oktober til juli». Har den også en fornuftig rocker, og grei innsving takler den 98% av alle dager. Min « to go» ski har været 95/96mm de siste årene når jeg har reist ut av Sogn ;)

Men uansett skien, kommer den aldri til å prestere bedre end personen som har klikket i bindingen. En god skiløper kan kjøre alle ski i alt føre, mens en mindre god  skiløper kan nogen gang hente hjelp av utstyret i vanskelig føre. Trur mange nybegynnere (og erfarne) hadde fått mer ut av skiturene sine, om en hadde spandert like mye som en bruker på utstyr på timer med en sertifisert skilærer...

For 25 år siden var mine hotdog «offpiste ski» 78mm under foten... Rundt årtusenskiftet ble det virkelig extrem med 90mm - med det var bare til «powder» dagene😆😆

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte til slutt med pent brukte K2 wayback 96 mm, noen få cm kortere enn brukeren 2016 modell, dynafit radical ST bindinger og G3 alpinist feller. Samt noen velbrukte Scarpa Maestrale RS støvler.

Under 5000 kr må være en bra pris!

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Maestrale er gode støvler. Ikke de letteste men gode kjørestøvler. Har hatt mine siste 5 år.

Tore

Har selv gammel 2012 modell av Maestrale. Veldig gode kjøreegenskaper synes jeg, og brukbar å gå med.

Vekten synes jeg er verdt det, man får vel ikke så mange støvler i samme kjøreklasse som er så veldig mye lettere? Men mye kan ha skjedd siden 2012 da, henger ikke med på alt utstyret lengre.

Har først i år fått de blokket ut, og etter 8 år med vonde støvler har jeg endelig behagelige støvler. Man kan vel si «på tide!». 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

En annen som også skal ha ski nå. Tydelig at stengte skisenter får folk til å se etter andre muligheter, selv om sesongen er på hell etterhvert 😂

Han er 180 høy, 80 kilo , stått på Slalom før. Lurer på om dette er bra saker: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=175062282
 

skiene virker bra utifra vekt og produktbeskrivelse. Men jeg finner ikke helt ut hvilke damir bindinger det er, og om bakbindingen er justerbar for skostørrelse.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (1 time siden):

Den hetter vipec og er bra! Men det var en nået kort ski til en på 80kg?

Hmm?

Oslo sportslager og Braasport anbefaler ski som er 0-10 cm kortere enn personen, om den skal brukes til toppturer? Avhengig av flere faktorer.


https://www.oslosportslager.no/magasinet/hvordan-velge-toppturski--en-guide-til-valg-av-riktig-ski-1407.aspx

https://braasport.no/blogg/alpin-topptur/denne-lengden-velger-du-pa-toppturski

Tenkte at ski som er nesten 10 cm brede på midten bærer så godt, at det er greit å velge litt korte hvis man ikke er veldig dyktig på ski? 🤔

Eller blir det feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Avhengig av flere faktorer.

Dette skulle de nok ha holdt seg til, om de skal fremstå som seriøse. Å sige nået så generelt om ski og person er ikke mulig, uansett vil det aldri være lengden på folk som er avgjørende, men vekten på de, og så resten av "flere faktorer".
Jeg tror aldri jeg er kommet frem til en ski som er "kortere end personen", med mindre det er en nybegynner i en lang men lett kropp. Eller det er bakkeski. Skulle jeg komme med en "regel" som det, da ville jeg sige aldri kortere end personen, dersom det er samme ski en skal bruke hele sesongen - og en da faktisk er på ski hele sesongen og ikke bare på vårsnø etter førefall...

Den skien du linker til har slikt jeg husker en lang og relativ myk rocker uten at den kommer så vanvittig høgt over bakken - den er trulig ganske sving villig. Relativ stiv bakski, som gjør det enklere å sladde ut fart, samt holder kanten bra gjennom svinget, om underlaget er av den mer faste art.  Den har også relativ lite svingradius - altså er den lett svingt når en skal nytte kantgrepet til å svinge på fast underlag.
Men det er jo bare litt info om skien, det må da settes sammen med personen. En tung person kan trenge en stivere ski, eller evt. en lenger versjon. Men det er også en forenkling, for der er forskjell på om det er 110kg lår-muskler eller en sofakropp 110kg. De to trenger ulike ski.
Så kommer stilen og teknikken også inn. En lang ski vil være vanskeligere at initierer svinget med for en begynner eller en person med dårlig/uhensiktsmessig teknikk, samtidig vil en kort ski være vanskeligere å holde stabil i fart eller få dynamikk og flyt i vanskelig og løs snø. En sofakropp som liker og søker fart, vil trenge en annen eller lenger ski end samme kropp som ikke søker samme fart.

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Tenkte at ski som er nesten 10 cm brede på midten bærer så godt, at det er greit å velge litt korte hvis man ikke er veldig dyktig på ski? 🤔

Kanskje, men en kort ski hjelper ikke nødvendigvis, når det er teknikken som er problemet. Det blir litt som å kjøpe en liten kjapp Ferrari fordi de er en dårlig bilist på dårlige og humpete vestlandsveier  🤣
Folk som er dårlige teknisk på ski, ja selv folk som er relativt erfarne men uten teknisk trening står i 98% av tilfellene i bakvekt. Da mobiliseres hele kroppen om en skal svinge skia og skiene blir vridd rundt med stor energi uten at de kjører svingen - i beinene med start i foten, enkelt sagt. 
I bakken hos det lokale alpinsenter vil en kort ski gjøre det enklere å få skien rundt når en henger bak i skoen (det samme på fast og fin vårsnø), det koster mye energi men det virker på en måte. Bakken er hard, og skien stabil i den forstand at den blir liggende oppe på bakken.
I vanlig vinter snø uten for alpinsenteret er ikke underlaget alltid hardt eller forutsigbart som i en preppet trasse. En kort ski betyr også kort bakski og kort fremski. Legger du deg bak på skia, i vekslende føre eller løssnø har du enda vanskeligere ved å få initiert svinget - fordi du i enda større grad aldri kommer ut da den "gamle svingen". Skien synker ned i snøen og bakvekten gjør at den ikke er "plan" men skrå oppover - hvilket da jrever enda mer energi for å tvinge den rundt. Men samtidig kan ikke du heller gå for langt frem (hvilken en til en vis grad må til om en skal kjører "korrekt"), da du har en kort fremski som kjapt vil søke ned i snøen om ikke vekta på person, lengde og egenskaper til skien passer. 
Det er ikke nok å tenke på hvor mye kvadrat med flate en har for å få ( og finne) flyt, fordelingen i lengden er og viktig...

Men altså, jeg kjenner ikke han som skal ha skia, det er godt mulig at den passer bra!
Det kan og vær den ikke passer, men han kommer til å få masser av skiglæde likevel, da er det vel også bra på sin vis.

Det å matche ski og personer, er dessverre ikke så enkelt som nettbutikker (eller butikker uten fagfolk) vil ha det til. Ikke om en vil ramme plett.
Jeg selger ikke selv ski i butikk mer, men veileder ofte gjestene mine. Jeg bruker da ganske mye tid på snakke med de om ski-kjøringen deres, turene de har vert på, bakgrunnen, løst og fast slikt jeg kan bli kjent med de - det blir ganske mye mer end én kaffikopp innen jeg begynner å ta i skiene og komme med en konkret anbefaling. (Aller helst har jeg vert på tur med de noen dager innen jeg kommer med anbefaling) 


Det er ikke en sammenligning som nødvendigvis er til nytte, men med meg som eksempel. Jeg stikker selv nesten 180cm opp i terrenget (178cm) og er vel et sted mellom 75-80kg. Jeg har hatt 100-200 dager på ski i året siste 18-20 årene, med en overvekt av alpine skiturer siste 10ish årene. Jeg er relativt flink på ski, jeg er profesjonell guide og er internasjonalt sertifisert skilærer, og har siden 90 tallet drevet innen salg og service i vintersegmentet, nået jeg også er fagutdannet innen.
Jeg trur bare jeg har hatt ski mellom 185cm og 190cm de siste mange årene. Jeg har dessverre relativt mye ski stående...
Etter vert er jeg sluttet med å jakte på fart - det er jo livsfarlig.
Da velger jeg en ski med relativ stiv bak- og midtski, litt mykere fremski men særlig ønsker jeg en myk fremski/tupp og rocker som reiser seg de første 2/5ish fra tuppen mot frembindingen. Jeg ønsker også at skien skal være torsjonsstiv og lettsvingt (mindre sving radius). Jeg velger dette da "ulempen" (stabilitet i fart) ikke er et alvorlig problem for meg - men jeg velger ikke en kortere "fart-ski" da det vil medfører langt flere "utfordringer" end bare mindre fartstabil.

Ikke at det jeg velger, kan brukes til nået for kompisen din, jeg prøver bare å illustrerer litt av de "faktorer" som spiller inn på valg av ski. Gir det mening?

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (6 timer siden):

Gir det mening?

Ja, det gir mening. Men samtidig høres det nesten umulig ut å velge rett skilengde hvis man ikke har prøvd forskjellige skilengder selv. Jeg har alltid fått hjelp til å velge skilengder selv.

Jeg så disse linkene var gjentatt på forumet i nylige skidiskusjoner, og tenkte at da må det være rett. Men tydeligvis ikke.

 

Han jeg nevner lengre oppe som nettopp kjøpt brukte k2 Wayback 98, i 177 lengde, er 180 høy og 90 kilo. Vil det da bli helt håpløst? Han er ikke så veldig god på ski...

Hvor stor forskjell kan 10 cm utgjøre? 🤷‍♂️ Blir det forskjell på dårlig og bra?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje skilte med RAS sine dagar på nedoverski per år, men kan stadfeste at også for meg er korte ski uaktuelt, då eg opplever dei som mindre stabile. 

Hadde ein gong eit par veldig breie ski som var 5 cm kortere enn meg (på tilråding frå butikk). Desse kvitta eg meg fort med. Eg opplevde at den flaut som pokker men vart vinglete i fart, og det nappa godt i knea, spesielt når eg havna bakpå (som eg fort gjer under enkelte føreforhold). 

Mine ski er per i dag 171 (eg er 166). Eg kjem til å halde fram å kjøpe ski med eiga kroppslengde som minimum. 

Og ja, eg meinar 10 cm kan gi merkbar forskjell, men det kjem også litt an på sjølve skia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 minutter siden):

Heldiggriser!

(Hilsen mann, 199 cm)

Da faller du lenger enn oss kortbente! 😁

 

Jeg gjør som @Tessatroll, ski er fra stort sett fra egen kroppslengde og opp til pluss 15 cm.

Men andre egenskaper og bruksområder påvirker også. Korte ski er lettere å svinge (ikke en absolutt ting), men mer svingvillige. Lange ski er mer stabile, men kan være tyngre å dra rundt på sving mellom trær i tett skog (ikke nødvendigvis). På ski med tupp bak er det greit å legge til noen centimeter om den skal vurderes  opp mot ski uten tupp bak ift "kjøreflate". Tidligere var favorittskia mine til skogskjøring nesten 20 cm lenger en meg, men de oppplevdes som svært svingvillige og god flyt. (Dog litt herk med så lange i tett bjørkeskog.)

I tillegg kommer brukerens vekt, skiteknikk, og "mentalitet" (agresiv vs forsiktig), osv. inn på hvordan skia passer brukeren. 

 

@Marius Engelsen, hva med å ikke overtenke dette? La naboene dine starte på de skia du har funnet og anbefalt dem. Og når de får litt mer erfaring så kan de vurdere selv om de vil ha noe annet. Til de prisene så er det ikke store tapet de går på ved å selge dem igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 minutter siden):

 

@Marius Engelsen, hva med å ikke overtenke dette? La naboene dine starte på de skia du har funnet og anbefalt dem. Og når de får litt mer erfaring så kan de vurdere selv om de vil ha noe annet. Til de prisene så er det ikke store tapet de går på ved å selge dem igjen senere.


Du har sikkert rett. Men jeg føler jo at det ligger en viss byrde på meg siden jeg har hjulpet de litt 🙈

Alternativet hadde vert å ikke hjelpe, og la de kjøpe brede pudderplanker til de heftigste dagene med «kraftige og kjørerettede» rammebindinger med gåfunksjon. Høres jo fett ut i annonsen på finn...

Det viktigste er vel kanskje å bare få ski og støvler i hus, og komme i gang. I stedet for å sitte på gjerdet og ikke gjøre noe.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Ja, det gir mening. Men samtidig høres det nesten umulig ut å velge rett skilengde hvis man ikke har prøvd forskjellige skilengder selv. Jeg har alltid fått hjelp til å velge skilengder selv.

Jeg så disse linkene var gjentatt på forumet i nylige skidiskusjoner, og tenkte at da må det være rett. Men tydeligvis ikke.

 

Han jeg nevner lengre oppe som nettopp kjøpt brukte k2 Wayback 98, i 177 lengde, er 180 høy og 90 kilo. Vil det da bli helt håpløst? Han er ikke så veldig god på ski...

Hvor stor forskjell kan 10 cm utgjøre? 🤷‍♂️ Blir det forskjell på dårlig og bra?

He he, det er ikke umulig at finne rett skilengde. Men man må jo vite hva man snakker om, hvilke faktorer hos personen og i skien som skal med i regnestykket - og det gjør en dyktig fagmann. Men da krever det jo at handler et sted med eller på annen måte har tilgang på den veiledning av folk med fagkunnskap - akkurat som alt mulig annet ;). I fora som dette og alle mulige andreplasser kan det være lurt men også vanskelig med kildekritikk - du vet jo ikke om jeg bare er høy på meg selv å bare lirer tull fra meg i denn tråd... 😝 
"Ignorance is bliss", hvis ikke du vet at du tar feil da trur du jo du her rett, og handler ut fra de beste intensjoner med bakgrunn "i det du har hørt" 😁. Dessverre er min opplevelse også at det å gå i en butikk ikke nødvendigvis sikre fagekspertise - butikkfaget er nok ikke lukrativt nok til alltid å sikre "de rette folkene" - med der finnes butikker med høy kompetanse!

Vi er mange som gjerne gir gode råd, basert på våres egne erfaringer, innen for felt hvor vi egentlig ikke har peiling - det er jo blitt så lett med det her EDB. Men det er ikke alltid det beste "datagrunnlag" for faktiske valg.
Jeg ser jo på meg selv som nærmest fag-utlært snekker, jeg har jo proff verktøy, snekkerbuks og vernesko! Jeg har været meget selvtilfreds med en del prosjekter. Fulgt alle de velmenende råd på div. "gjør det selv" fora. Men også erfart at en del har vert feil, når jeg stolt har vist miraklet frem til fagfolk - nået i en slik grad at jeg måtte rive og bygges på nytt. 😒
Men det er jo litt dealen når man er for gnien eller stolt til å oppsøke fagfolk.

Din kompis med wayback har kanskje fått en ski om er i overkant liten, men om han hovedesakelig skal kjøre den på vår/fastsnø i et rolig tempo kan den likevel være "god nok". I vekslende snø, løssnø og i fart kommer han kanskje til å slite litt. Men hey, Ignorance is bliss - hvis ikke han vet "hvor godt det kan bli", er det jo som regel godt nok det man har.

Jeg vil også trekke frem det jeg skrev i mitt første innlegg! En ski blir aldri bedre end personen som står opp på den, det går ikke an å kjøpe seg til bedre teknikk, erfaring og kunnskap gjennom utstyr. Men selvfølgelig vil den rette kombinasjon at utstyr og person gjøre utviklingen enklere. No har han fått et billig sett, bruker han da tilsvarende beløp på en sertifisert skilærer i noen dager, har han likevel en utmerket utgangspunkt ;)

 

Lompa skrev (8 timer siden):

Heldiggriser!

(Hilsen mann, 199 cm)

Ha ha! Da er det jo godt det er vekta og ikke nødvendigvis høyden som er viktig, og at der finnes mange ski med ulike egenskaper og lengder. Svindal er ikke en lettvekter han heller, men klare seg greit på ski han - også på alpine skiturer 🤣

 

Terka skrev (8 timer siden):

Korte ski er lettere å svinge (ikke en absolutt ting), men mer svingvillige. Lange ski er mer stabile, men kan være tyngre å dra rundt på sving mellom trær i tett skog (ikke nødvendigvis).

Tjo ja, men så blir det jo igjen en forenkling av nået som ikke er så enkelt. Det er uheldig , mener jeg, da får man slike floskler som "ski må være 0-10cm lavere end personen". Det er jo ikke feil det du skriver, "kortere" ski kan gjøre skien mer svingvillig - definitivt! Men det er ikke lengde alene som gjør den svingvillig - en må ha med resten av faktorene som påvirker egenskapene til en ski.
En World Cup SL ski er bare 155/165 (K/M), men kan være ganske så lite "svingvillig" og vanskelig å mestre svinget med uten god teknikk og styrke.
En "lang" ski med trapering langt bak på fremskien og myk fremski, kan være enklere å svinge end en "kort" uten trapering. En "kort" ski som synker dypt i myk seig snø er vanskeligere å svinge end en "lang" som da ikke synker så dypt. En "lang" myk ski kan være mer ustabil i fart, sammenligner man med en "kort" stiv ski.
Det går ikke å generaliserer, ski er veldig ulike, folk er veldig ulike, terreng og bruk er veldig ulik... 


Men jeg tror jeg har presentert poenget mitt i denne tråd no, så dere skal få fred  😆🤣

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok egentlig ganske enige @RAS, 👍 Og det var det hvor håpløst det er å anbefale "beste  skien" når man ikke kjenner nok til/om brukeren eg prøvde å indikere tidligere i denne tråden, samme med "(ikke en absolutt ting)" bak "Korte ski er lettere å svinge". Det er  håpløst å få med alle relevante faktorer om bruker eller ski i en forum post.  🤪

Terka skrev (På 12.4.2020 den 11.13):

Det er dette eg meiner blir litt bingo med å anbefale ski som skal kjørast, når ein ikkje kjenner brukeren. Samme ski kan være gull for ein bruker og håplaus for annen bruker

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut nå, jeg kunne bare gått inn på K2 sine sider. Der står det oppgitt vekt på skikjører, og så skiller de mellom «intermediate» og «expert». Så enkelt kunne det blitt gjort, i stedet for å tro på «guidene» fra sportsbutikkene ☺️
Men uansett, det er bare 6 cm opp til den lengste skien, forskjellen kan vel umulig være allverden i mitt hode 🤷‍♂️🤔

————————————————————————


Med alle disse skikjøpene blir jeg fristet til å bytte 2010 modell coomback 102 mine med nyeste wayback 96. Litt smalere og bedre å gå med og 450 gram lettere per ski. Bindinger, støvler og feller som passer har jeg jo, så kostnaden blir ikke så stor. Jeg kan vente og se om det dukker opp noen knalltilbud, så kan jeg prøvelåne kompis sine wayback først 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.