Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt solo telt... men hvilket telt?


Even Værnes

Anbefalte innlegg

Nå har jeg både Reinsfjell 2 SL  og Hilleberg Soulo.  Det er stor forskjell på plassen i de to teltene.   Uten tvil, ville jeg ha valgt Reinsfjell dersom man skulle bare ha hatt 1 telt som allround.

Ulempen med Reinsfjell er at jeg synes det er mye mer tungvindt å sette opp enn Soulo.  Soulo må vel være noe av det enkleste i verden å sette opp.  Jeg er sikker at man klarer det med bare en hånd...Det kan være greit dersom det plutselig blåser opp og man må sette opp teltet i all hast.

For min egen del og med de teltene jeg har nevnt ovenfor, blir bruken noe slik:

Reinsfjell 2 SL:  Sommer

Soulo:  Høst/rypejakt  ( Der det kan komme plutselig snøfall og/eller kraftige vindkast + mye regn)

------

Pategonia: Vinter med pulk  ( Meget robust, enkelt å sette opp samt at man kan være inne ved dårlig vær)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skal bare... skrev (1 time siden):

Slik Unna-misjonærane beskriv det imaginære forteltet til Unna, høyrest det større ut enn forteltet i mitt Soulo. Eg har riktignok liten tru på at det faktis er større.

 

Forskjellen på Unna og Soulo er at man kan velge på Unna.
Har bare klipsa ned fortelt 1 gang på mitt. Da blir innerteltet like trangt i ene en del som Soulo.
Men, i Unna så får man plass til 1 voksen person, ryggsekk + plass til en medium stor hund. (Uten å måtte flytte på ting om man må ut av teltet) 
Støvler, kokeutstyr og annet smått får man plass til mellom inner og yttertelt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Helsport Ringstind 2 pro høres ut som et klokt valg. Og jeg skal beskrive hvorfor:

Forholdsvis rimelig kontra hilleberg, god plass til én + 2 fortelt. Forteltene kan du plugge ut på sidene for ekstra stabilitet og plass. Ett fortelt til kokkelering, og ett til bagasje. Dette teltet kan du også modifisere på ulike måter alt etter hvilke vær du skal ut i: 

Helsport har glimrende kundeservice og vil lett og raskt kunne påmontere ekstra bardunfester og stangkopp for to stenger dersom du har lyst/finner behov for det. Dette vil kun komme på noen få hundrelapper (snakket med de selv) og vipps har du et telt du kan bruke med doble stenger når været er meldt skikkelig "dritt" på vinteren. Ellers i året bruker du kun en stang og da veier teltet kun drøye 2 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

Helsport har glimrende kundeservice og vil lett og raskt kunne påmontere ekstra bardunfester og stangkopp for to stenger dersom du har lyst/finner behov for det. 

Mtp. at Helsport har gjort disse utbedringene på såpass mange telt så lurer jeg på hvorfor de ikke har det som standard (slik Hilleberg har) ? 🤔
Er det god service å måtte etterbestille ting som egentlig burde vært der når teltet forlot fabrikken nytt?
Bare lurer!

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 time siden):

Forskjellen på Unna og Soulo er at man kan velge på Unna.
Har bare klipsa ned fortelt 1 gang på mitt. Da blir innerteltet like trangt i ene en del som Soulo.
Men, i Unna så får man plass til 1 voksen person, ryggsekk + plass til en medium stor hund. (Uten å måtte flytte på ting om man må ut av teltet) 
Støvler, kokeutstyr og annet smått får man plass til mellom inner og yttertelt :)

Det er plassen mellom innerteltsduk og ytterteltsduk som eg har forstått som dette imaginære forteltet i Unna, og som enkelte beskriv som om det er større enn mi erfaring med forteltet i Soulo.

I Soulo-teltet mitt, er det bare plass til meg i innerteltet. Ryggsekken og støvlane får såvidt plass i ytterteltet, og då buler ytterteltduken ut.

Soulo er eit telt som tåler mykje vær, men definitivt ikkje eit telt eg vil vera værfast i. Det er eit telt for å sova i, ikkje vera vaken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 minutt siden):

Det er plassen mellom innerteltsduk og ytterteltsduk som eg har forstått som dette imaginære forteltet i Unna, og som enkelte beskriv som om det er større enn mi erfaring med forteltet i Soulo.

Det stemmer ikke at "forteltet" på Unna er større enn det på Soulo om man ikke klipser av noen av hempene på Unna.
I det Imaginære "forteltet" får man plass til det jeg skreiv over om man spenner ytterteltet helt ut.
Men om man (som Hilleberg andbefaler om man har mye bløtt utstyr) klipser av noen klips på innerteltet så får man plass til ryggsekk ++.  Og mtp at inngangspartiet på Unna er så mye større enn på Soulo så slipper man å fjerne noe når man skal inn/ut av teltet !
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et steinkast inn fra sidelinja her... hva med Hillebergs Nallo 2?

  • Samme vekt som Soulo, 100 g mer en Unna, og 180 g mer enn Helsport Reinsfjell Pro 2 (Ihht vekt som oppgis hos produsentene)
  • Større grunflate på innertelt 
  • Stor og bruksvennlig grunnflate på fortelt sammenlignet med de andre.

 

image.png.13ddb453876223d6c4c8f1a78272129b.png

 

For sammenligning:

image.png.90828e4844a9370384508441942a4999.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si at jeg elsker Hilleberg Akto teltet mitt til lange vandreturer med ustabile værforhold.
Det har vært igjennom utallige turer gjennom 17 år nå. Og er fremdeles førstevalget mitt for alene turen.

Skulle jeg kjøpt noe lignende i dag tror jeg kanskje at det kunne blitt et Nallo2

Endret av Lyckeboden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (54 minutter siden):

Et steinkast inn fra sidelinja her... hva med Hillebergs Nallo 2?

  • Samme vekt som Soulo, 100 g mer en Unna, og 180 g mer enn Helsport Reinsfjell Pro 2 (Ihht vekt som oppgis hos produsentene)
  • Større grunflate på innertelt 
  • Stor og bruksvennlig grunnflate på fortelt sammenlignet med de andre.

Nallo 2 er et telt med mange bra sider, men det har kortere effektiv liggelengde enn Unna på grunn av skrånende innervegg.   Om det spiller noen rolle for trådstarteren vet jeg ikke.

Endret av Luesveis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, tubbs said:

Mtp. at Helsport har gjort disse utbedringene på såpass mange telt så lurer jeg på hvorfor de ikke har det som standard (slik Hilleberg har) ? 🤔
Er det god service å måtte etterbestille ting som egentlig burde vært der når teltet forlot fabrikken nytt?
Bare lurer!

Der har du forsåvidt et poeng. Det blir nok et spørsmål om egenkostnader, utsalgspris og det generelle behov hos forbruker. "Hvermansen" klarer seg nok fint med løsningene som er på Helsport-teltene rett fra fabrikk. Doble stenger og ekstra bardunfester er nok mer forbeholdt ymse guruer/spesielt interesserte.

Hilleberg tar jo generelt mer betalt for sine telt enn hva Helsport gjør. Sånn sett kan man jo også se det som en fordel at man kan velge å oppgradere teltene mot en liten ekstra kostnad istedenfor å betale en god del mer for funksjoner man i utgangspunktet ikke trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Luesveis said:

Nallo 2 er et telt med mange bra sider, men det har kortere effektiv liggelengde enn Unna på grunn av skrånende innervegg.   Om det spiller noen rolle for tråsdstarteren vet jeg ikke.

Jeg har hørt mange klage på at det er vanskelig å få god lufting i Nallo, men jeg har ikke brukt det selv. Jeg har bare prøveligget det, og fikk klaustrofobi med en gang pga. det skrånende innerteltet. Lille Unna har jo romfølelse som en katedral i forhold :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, derp said:

Har ikke noe erfarin med dette teltet selv, men hva med Helsport Fjellheimen superlight? - https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp
Har pro versjon også. Prisen på helsport må bare ignoreres, finner det billigere andre steder selvfølgelig. Men god plass, lettvekt og stort fortelt.

fjellheimenslvinkelaapen.jpg

Fint telt og knall til vår, sommer, høst i moderate forhold. Ville dog ikke tatt med dette ut i stiv kuling++, ei heller på vinterfjellet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 timer siden):

Mtp. at Helsport har gjort disse utbedringene på såpass mange telt så lurer jeg på hvorfor de ikke har det som standard (slik Hilleberg har) ? 🤔
Er det god service å måtte etterbestille ting som egentlig burde vært der når teltet forlot fabrikken nytt?
Bare lurer!

Poenget er at dette er ikke ting som burde vært der, men et godt tilbud om skreddersøm for de av oss som har spesielle ønsker. Jeg har f.eks satt i ekstra netting dør i Trolltind teltet mitt Så det er god service fra produsenten at jeg bare kan ringe til de og diskutere løsning for så å få det gjort til en ganske lav pris. Jeg har ikke registrert at det er noe som mangler hos noen av de skandinaviske telt produsentene når teltene leveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (36 minutter siden):

Poenget er at dette er ikke ting som burde vært der, men et godt tilbud om skreddersøm for de av oss som har spesielle ønsker. 

Da må du fortelle meg hvorfor så mange som f.eks har Ringstind Pro får sydd på flere plugg og bardunfester @Per Fredrik.
Tipsa en kompis  (er jo en del her på FF som har fått utført dette) da han klaga over ytterduk som la seg på innerteltet på det han hadde.
Han ringte Helsport og der svarte de at det hadde de gjort mye så det var null problem. 
Jeg mener det er direkte slapt av Helsport å ikke gjøre dette under produksjon !
Kan umulig koste mer enn en 100 lapp.    Man bør kunne forvente at ett Pro telt tåler norsk sommervind uten å måtte sende det inn for forbedring! (og betale 400-450 kr for det)
 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tubbs said:

Da må du fortelle meg hvorfor så mange som f.eks har Ringstind Pro får sydd på flere plugg og bardunfester @Per Fredrik.
Tipsa en kompis  (er jo en del her på FF som har fått utført dette) da han klaga over ytterduk som la seg på innerteltet på det han hadde.
Han ringte Helsport og der svarte de at det hadde de gjort mye så det var null problem. 
Jeg mener det er direkte slapt av Helsport å ikke gjøre dette under produksjon !
Kan umulig koste mer enn en 100 lapp.    Man bør kunne forvente at ett Pro telt tåler norsk sommervind uten å måtte sende det inn for forbedring! (og betale 400-450 kr for det)
 

Ser ikke behovet for ekstra pluggfester på det nye ringstind pro. Hvor skulle isåfall det vært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (17 minutter siden):

Ser ikke behovet for ekstra pluggfester på det nye ringstind pro. Hvor skulle isåfall det vært? 

Mulig det ikke trengs på 2019 modellen men de klarte det ikke på den forrige modellen der mange fikk sydd på ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (2 timer siden):

Da må du fortelle meg hvorfor så mange som f.eks har Ringstind Pro får sydd på flere plugg og bardunfester @Per Fredrik.
Tipsa en kompis  (er jo en del her på FF som har fått utført dette) da han klaga over ytterduk som la seg på innerteltet på det han hadde.
Han ringte Helsport og der svarte de at det hadde de gjort mye så det var null problem. 
Jeg mener det er direkte slapt av Helsport å ikke gjøre dette under produksjon !
Kan umulig koste mer enn en 100 lapp.    Man bør kunne forvente at ett Pro telt tåler norsk sommervind uten å måtte sende det inn for forbedring! (og betale 400-450 kr for det)
 

Jeg har tre Ringstind telt, Pro 1, Pro 2 og SL 1-2, På Pro 1 og SL 1-2 har jeg satt på ekstra pluggfester, Pro 2 er helt standard. Av de endringene jeg har gjort mener jeg at ekstra plugg feste ved hode enden på SL 1-2, kan under spesielle værforhold være en fordel slik at ytterduken ikke legger seg på innerteltet. Har ikke registret her på forumet at noen har hatt tilsvarende problem med Pro-serien. Det er Pro 2 teltet (2017 modell) som nå er favoritt teltet mitt, noen endringer ser jeg ikke noe behov for her og det klarer seg fint i norsk sommer vind som du var litt bekymret for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

Ser ikke behovet for ekstra pluggfester på det nye ringstind pro. Hvor skulle isåfall det vært? 

Helt enig, ser ikke noe behov for ekstra pluggfester på den nye Ringstind Pro serien. Jeg er godt fornøyd med både samtalen jeg har hatt med Helsport og med Ringstind teltene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (2 timer siden):

Det er Pro 2 teltet (2017 modell) som nå er favoritt teltet mitt, noen endringer ser jeg ikke noe behov for her og det klarer seg fint i norsk sommer vind som du var litt bekymret for. 

Bekymret er vel å ta litt i 😂
Nå har nok kompis ett som er noen år eldre. Og bruker det under reinsdyrjakta.
Ikke noe gò værs jeger akkurat. Fornøyd etter ekstraarbeidet men var som sagt ikke fornøyd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (På 13.4.2020 den 8.11):

Blir det mye kondens eller får du luftet bra? Har et Hilleberg Akto som jeg tenkte å teste på vinteren, god ide med levegg..

 

Med så mye vind i lufta som på bildene er kondens ikke noe problem, kommer nok lufting inn under duken. Det kan man jo til en viss grad kontrollere sjøl med pålegging av snø rundtom. Gjør man det rundt teltet i sin helhet går det jo naturlig nok ut over ventilasjonen. Den største utfordringa med de eldre versjonene av Ringstind, er at det er sårbart for sterk vind fra fotenden pga manglende bardunering. Fikk en kortvarig, men meget heftig vårstorm inn fra den sida når teltet var nytt (9 år sida). Vinden la regelrett ned stanga, slik at jeg lå synlig som en mumie under duken sett ovenfra. Tror nok Ringstind pro 2019-utgaven ville stått han av mye bedre. Hadde ikke levegg der, da det var lite snø å bygge med. 

Er veldig glad i Ringstind-teltet mitt, men nå skal det få hvile på vinteren ihvertfall. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Værnes skrev (På 10.4.2020 den 17.05):

Hvorfor unna? Det har jo ikke fortelt engang... syntes fortelt er viktig, har man sittet værfast noen dager før vet man alt om dette.

Enig, akkurat dette tenkte jeg også.

Så ble jeg litt lei av å måtte støtte meg ut i ett vått fortelt for å åpne en liten dør, og krype inn i ett trangt fortelt. Jeg kjøpte Unna, og ble veldig positivt overrasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Tenkte du på Ringstind Pro 2? Det er den du har bilde av.. Eller fins det en nyere versjon av Reinsfjell?

Joda, det er riktig det du skriver. R-fjell/tind Pro 2, jeg går i surr på de navnene. Sikkert fordi begge er uaktuelle for min del. 🤪

Avsporing:

Noen som kan forklare hvorfor Reinsfjell Pro 3 er 1230 g (+ 41%) tyngre en Reinsfjell Pro i oppgitt vekt hos Helsport? Er det ene oppgitt med plugger og det andre uten? 

https://www.helsport.no/reinsfjell-pro

Forskjellen mellom Allak 2 og 3 er 400 g (12 %) og mellom Orion 2/3 Extreme er den 300g (9 %).

(Er klar over at Reinsfjell legger til 60 cm extra bredde fra 2P til 3P mens de andre legger til 40 cm, men oppgitt  vektforskjell er markant mer en forskjellen i bredde)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.