Gå til innhold
  • Bli medlem

Antiskli i hengekøye


Fomle

Anbefalte innlegg

Etter første skikkelige natt i hengekøye var det to ting som slo meg: 

  1. Hengekøyestoff er glatt...
  2. Ytterside av sovepose er glatt...

På vei hjem begynte jeg å fundere på om sånn tynn "antiskli" gumminetting som man bruker under tepper kunne vært noe å legge mellom køya og soveposen for å skli litt mindre rundt i køya. Jeg vet utmerket godt at man skal ligge litt på skrå i køya, men ble liggende i litt mer bananpositur enn jeg likte pga mangel på friksjon. 

Noen som har prøvd? Har samme opplegg i teltet med antiskli under liggeunderlaget og der fungerer det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble litt lite slakk ja. Ridgelinen ble liggende igjen hjemme. Trodde den var pakket ned, men akk... Prøvde å feste køya litt lenger ned på stroppene men var redd for å ende med stumpen i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Tynne striper med AquaSure eller å prikke AquaSure med enden av en fyrstikk pleier å gjøre underverker for underlag og soveposer som ikke gir nok friksjon...

Eller endda rimeligere: striper/mønster/prikker med helt vanlig byggesilikon. Har brukt det på bl.a. rumpetaske for at den ikke skal skli ned.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstående var bare et økonomisk råd. Jeg har brukt ganske masse Aqua Sure til dykkerdrakter mv. Det er veldig bra, men pludselig ble det ganske dyrt!

Jeg har senere tiden brukt "Gummireparasjon" fra Biltema og finner det (nesten) like bra. Jeg har bl.a. limt løsnet såle både på 75 mm skistøvle og på Elginnens gamle NNN støvler. OG DET HAR HOLDT! Det er vel noe av det mest belastede liming jeg kan tenke på.  Bygge silikon har jeg med held brukt som antiskli her og der. 

Men hvorfor antiskli i dette tilfelle? Jeg ligger en del i hengekøye i gode lange siestaer på hytta. Fik også rigget hengekøyen opp i vinter i loftsbjelkene inne i hytta! Og har da leilighetsvis også sove noen netter ute. Vi kan bli enig om at hengekøye ute er kalt på ryggen og det er lett å fryse - særlig i vind. Derfor har jeg brukt både "bamse"type skumunderlag - faktisk et uslitelig Karrimore (mye friksjon) og  et selvoppustende Termarest av gamle typen (ganske glatt). Med Bamse underlaget blir det så mye friksjon at jeg ikke kan flytte meg i hengekøyen. Med den glatte termaresten kan jeg "skli" meg litt rundt og frem pog tilbake i køyen. Det syns jeg er en fordel. Det enest som sjenerer litt i hengekøye er overstrekk i kne. (jeg er måske blitt stivere med årene). Men på diverse videoer kan jeg se at andre også slite med det og legger noe under kneet. 

Jeg er kjent med "dingleakademiet" og de instruktive videoer og tekster - meget bra. Men jeg er nødvendigvis ikke enig. I ungdommen har jeg sovet ganske masse i hengekøye på skoleskip. Maritime hengekøyer er litt anderledes enn de "indianerkøyer" som selges nå. Der drøyt 2 m lange i seilduken, men med ca. skjærliner i endene og en line til opp heng i ringe eller stålstang under dekksbjelkene. Så er de forsynet med en 5-7 cm tykk køyemadrss hardt stappet med kapokk. Sammerullet kan dermed hele greia fungere som flytemiddel, hvis skipet forliser. Redningsvester under 2WW var også fyllt med kapokk - flyter et par døgn - så synker det!

Kvartermester B.C. Jensen doserte at de 2 ytterste skjærliner i hver side skulle strammes noe i forhold til resten, så man ikke datt ut. Så skulle køyen strammes godt ut, så man lå noenlunde flatt. Det har jeg sovet bra med i mange netter. 

Jeg har forsøkt meg med veiledning fra Dingleakademiet med 83 % ridgeline og 30 g oppheng, men syntes det ble veldig som å ligge i en pose. Og jeg skal da forsøke å eksperimentere mer, når jeg kan komme til mine treer på hytta. Foreløpig holder jeg meg til kvartermester Jensen for det fungerer greit med de "indianerkøyer" jeg har nå.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.