Gå til innhold
  • Bli medlem

Yate Bivak Bag - erfaringer


Fomle

Anbefalte innlegg

Etter min første natt i hengekøye under stjernene så har jeg erfart at værmelding ikke er pålitelig. Rett etter vi hadde rigget oss til kom det en mindre regnbyge som ikke var meldt.

Min turkamerat gikk rett hjem og bestilte en Yate Bivak Bag men hun hadde mest bruk for noe som kunne gi noen grader ekstra til soveposen. Selv tenker jeg mer på noe som kan beskytte posen litt mot fukt, men som samtidig puster i slike tilfeller som det.

Men, er det noen som har førstehåndserfaring med produkter fra Yate og den bivouakbagen spesielt så mottas disse med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke Yate-bivuakken, men en liknende vanntett/pustende GTX-sak bestilt hos Olav Teigen https://olavteigen.mamutweb.com/Shop/Product/Soveposetrekk-med-Gore-Tex-Bivy-Cover/307104250

Min bivuakk veier 1.015 g, og den er romslig. Jeg får plass til et skumgummi-underlag inne i bivuakken, samt en 3-sesongs sovepose.

Har prøvd den ute etter kjøp i januar, og opplevde ikke kondens-problemer, samt at jeg følte den ga noen ekstra plussgrader.

Denne bivuakken veier jo i underkant av 400 gram mer enn Yate`n, men det er et alternativ til import :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Yate'n har de på "Hekta på tur" også så det ville i så fall ikke blitt meg som importerte.

For egen del så er det fuktbeskyttelse vs kondens som er hovedgreia. På hengekøyeforsøket brukte jeg syntetpose så den tålte godt det lille regnet som kom, men min mest "allroundiske" pose er dun og ville nok likt seg mindre bra. Ser også at det kan være lurt å beskytte dunpose litt i telt hvis det er fare for mye nattedugg som det gjerne er når jeg er på ferie. Kommer nok til å avkreve turfølget rapport når hun har fått sin og har fått prøvd den litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid tarp uansett om det regner eller ikke. Den beskytter også mot vind. Og dersom det begynner å regne så blir jeg ikke våt. 

Bivybag i en hengekøye virker ikke så praktisk. Det blir bare enda mer knotete å komme seg inn og ut. Bivybag er noe jeg bruker på fjellturer hvor det ikke er plass til telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.