Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av kikkert


Roaas

Anbefalte innlegg

Halla!

Var ute og luftet hundene i dag på ett jorde, og i den forbindelse spottet vi noe vi trodde var type rådyr eller tilsvarende på lang avstand. Vi tittet, tittet, og tittet. Begge ble lange i maska da vi så at det vi trodde var rådyr, viste seg å være en monstrøs fugl. Vi konkluderte raskt; vi må gå til innkjøp av en kikkert. 
Vi liker å spotte dyr til vanlig, og jeg er mye i skogen og fisker. I den forbindelse ser jeg etter en kikkert, som (om det er mulig) kan dekke både spotting av dyr og samtidig kunne bruke den til å se etter vak, og hva fisken tar av fluer på overflaten. 

Klausulen kommer her; taket er på 1300kr (gavekort). Jeg aner ikke hva en kikkert koster, ei heller hva som er en bra og rimelig kikkert. Om du hadde sagt at en dritbra og billig kikkert koster meg 22 000kr, hadde jeg hatt null formening om du kødder eller ei. Vi trenger derfor hjelp.

 

Har noen tips til en kikkert som dekker begge områder, samt ikke koster mer enn 1300kr, så setter jeg veldig pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen konkret anbefaling til deg, men momenter å vurdere finner du god info om hos : www.kikkertspesialisten.no/categories/temasider og hos jaktglede.no/artikler-kikkert
Min egen erfaring er forøvrig at jo høyere forstørrelse, jo mer følsom for bevegelse. F.eks en 10x25 er fin når jeg sitter helt i ro, men "umulig" om jeg er under marsj og er andpusten når jeg vil bruke den. Fortrekker derfor selv en 8x22 når jeg er ute å går. Om målet var å sitte på post ville jeg gått for høyere forstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en steiner safari 8x22 ultrasharp og er fornøyd med den. Liten og lett og passer i jakkelomma. Dette er en billig kikkert så optikken er ikke det beste, men den generelle kvaliteten er bra. 

https://www.fjellsport.no/steiner-safari-ultra-sharp-8x22.html?channable=e79947.MzcwMzMw&gclid=Cj0KCQjwj7v0BRDOARIsAGh37irOK6ySNEI-_ZxwW7IBygop4KZHQHTQ4SYtdM-R8JfRXBhUXGFmr4EaAs-QEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er et godt valg, riktignok 200 kr over budsjettet: https://www.kikkertspesialisten.no/products/opticron-adventurer-ii-wp-8x42-dcf-ga

Det er en Opticron 8x42, som veier litt over 600 gram.  8x forstørrelse er nok, det er viktigere at den slipper inn bra med lys, slik at den kan brukes greit under dårlige lysforhold. Jeg mener denne er et godt kjøp til allround bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (51 minutter siden):

Jeg har en steiner safari 8x22 ultrasharp og er fornøyd med den. Liten og lett og passer i jakkelomma. Dette er en billig kikkert så optikken er ikke det beste, men den generelle kvaliteten er bra. 

https://www.fjellsport.no/steiner-safari-ultra-sharp-8x22.html?channable=e79947.MzcwMzMw&gclid=Cj0KCQjwj7v0BRDOARIsAGh37irOK6ySNEI-_ZxwW7IBygop4KZHQHTQ4SYtdM-R8JfRXBhUXGFmr4EaAs-QEALw_wcB

Er den jeg også bruker mest og er godt fornøyd med den -  til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal se om det er ett rådyr du ser , kan du velge en kikkert på Biltema.Men er  klarhet i detaljene viktig er det feil valg. Hvis du har lyst til å kunne se om rådyr bukken har 4 eller 6 tagger i grålysningen , eller er fuglekikker og vil finne ut om det er en Pilfink eller en vanlig gråspurv du ser i tretoppen, da skiller den beste optikken seg ut. Og den nest beste faller i gjennom . Og ønsker du detaljene må du nok føye en null til budsjettprisen din. Men igjen , skal du bare skille mellom fugl og rådyr er Biltema tingen og du får ett par kikkerter for  budsjettprisen din.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

XXL dumper vortex diamondback til den prisen med jevne mellomrom. 8 eller 10x 28 mm er en fin liten kikkert til vanlig bruk i godt lys. Den ble solgt for 999 sist uke og kommer nok tilbake til den prisen. Større objektiver gir større kikkerter som plutselig blir veldig store. 8x forstørrelse er lettere å holde rolig en 10x. Nikon monarch er også fine kikkerter. Brukte å være kjempebillige på XXL.

Mvh

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kjøpt noe større enn 25mm til skissert bruk, da ender du bare opp med en tung kikkert som blir liggende igjen hjemme.

8x forstørrelse er fint, 10x er vanskeligere å holde stødig og gir mindre lysgjennomgang på samme objektivdiameter.

Opticron gir generelt mye for pengene, ville tatt en titt på en av disse:

https://www.kikkertspesialisten.no/products/opticron-t4-trailfinder-wp-8x25-dcf-ga-svart

https://www.kikkertspesialisten.no/products/opticron-explorer-8x21-dcf-ga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 8x er grei forstørrelse til formålet. Det er nevnt både 22 og 42 i lysåpning. Jeg ville kanskje valgt en i mellom. 8X32 er den som oftest blir med meg på tur. Den er fremdeles ganske kompakt, men man ser bedre i den. Jeg ville i alle fall ikke valgt 8x22 i den priskalssen.  Heller da 8x42, selv om den blir litt større og tyngre. Jeg håper ikke du synes det er frekt å si, men 1300 er i laveste laget for å få en god kikkert, og om man velger en 8x22 i den klassen så blir det etter min mening både dårlig lysstyrke og snevert synsfelt. Objektivdiameter 22 setter også større krav til objektivet for å få god skarphet, og da bør man opp i en høyere prisklasse. -Er nå min mening da.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro dette med mm. Har 8x 20, kjøpte så en 8x42. Tenkte at jeg trengte en i mellom og endte da med å kjøpe en 8x32. 8x32 og 8x42 var så like i størrelsen at jeg endte med å bruke 8x42 når ikke tok med meg 8x20. Solgte 8x32 igjen etter noen år. Ikke lett dette her og billig blir det iallefall ikke om man får dilla på dette som med alt annet utstyr. I godt lys er det meste bra nok. Har mange kikkerter i alle prisklasser fra billig til kjempedyre. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her!! Takk for god respons. Dette er helt konge. 

Vil bare begynne med å si at jeg har nå, etter litt titting på nett kommet frem til at ja, 1300kr er trolig i tynneste laget om man vil ha en bra kikkert, så det tar jeg ikke frekt @Lompa 😁

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på kikkert og det er flere ting som jeg ikke skjønner bæret av, som har noe å si for kjøpet. Jeg tror nok at jeg ender opp med en av alternativene som er nevnt her, for jeg evner ikke finne noe på egenhånd tror jeg. 

 

Takk for innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte en kikkert ekspert så skal ikke hevde det. Derimot er jeg en ivrig fotograf og er generelt kresen på optiksike kvaliteter :)

Jeg kjøpte for 4-5 år siden en Focus Adventure, 10x42, 114m/1000m. Ikke av de dyreste merkene men syntes den er veldig skarp og fin samt kompakt og vanntett. 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Roaas said:

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på kikkert og det er flere ting som jeg ikke skjønner bæret av, som har noe å si for kjøpet. Jeg tror nok at jeg ender opp med en av alternativene som er nevnt her, for jeg evner ikke finne noe på egenhånd tror jeg.

Det er ikke så vanskelig :-) . Tallet for forstørrelse er greit, jo høyere tall, jo mer forstørrelse. Altså at ting virker som de kommer nærmere. De fleste er einge om at 8x (8 ganger forstørrelse) er nok, fordi større forstørrelse f.eks. 10x) gjør det vanskeligere å holde kikkerten rolig - du bør da ha noe å støtte den på.
Det andre tallet (25, 32, 42 eller noe annet) beskriver diameteren på glasset (linsene) i front på kikkerten. Jø større diameter, jo mer lys slipper den inn til øynene dine. Dette er viktig i dårlige lysforhold, skumring, tungt overskyet
eller ellers i litt mørke forhold. Jeg har både 8x25 og 8x42 kikkerter, og forskjellen i dårlig lys er stor!
Så man skulle tro at bedre lysstyrke alltid er en fordel, og det er det for så vidt. Men ulempene er større og tyngre kikkert (fordi det er mer glass), og høyere pris. Min mening er at 25 og mindre er for dårlig til en grei allroundkikkert, 32 er minimum. Men det må som nevnt avveies mot vekt og størrelse.
En annen viktig ting er hvor kontrastrikt bildet er, der er det stor forskjell mellom billigkikkerter og de litt mer påkostede. God kontrast gir et klarere og tilsynelatende skarpere bilde med flere detaljer. Det er en av tingene du betaler for i dyrere kikkerter - det andre er at bildet er skarpt helt ut i kantene.
Og selvsagt skal en kikkert til turbruk være helt vanntett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke glemme at en kvalitetskikkert i 8x30 vil være bedre i skumring enn en rimelig 8x42.
Optikk er vel der man virkelig betaler for kvalitet :)
Steiner Hunting som jeg har er bedre i skumringen enn en Bushnell 8x42.  Og den 8x42 var en mellompriskikkert.

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Legger ved et bilde her av en 8x20 og en 8x42. Liten og stor enkelt og greit. Hvem som er best avhenger av øyet som ser. Den du ikke tar med på tur er det ikke hjelp i. En dårlig kikkert er kanskje værre en å ikke ha kikkert. Min sønn fikk noe kinaræl i gave, det var en 8x20 med for meg ukjent merke. Dra innom en butikk som har flere typer og test. Den skal være behagelig å holde og behagelig å kikke i. 

Tore

IMG_20200410_111730.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, tubbs said:

Man skal ikke glemme at en kvalitetskikkert i 8x30 vil være bedre i skumring enn en rimelig 8x42.
 

Godt poeng! Fordi optikken er bedre og gir et mer kontrastrikt bilde. Men da tror jeg vi er oppe i de øvre Swarovski og Leica prisklasser. En skikkelig god kikkert kan vare i flere generasjoner, så man kan se på det som en investering. Folk bruker gladelig 5-600.000 på en ny bil som man har i 4-5 år, så hvor dyr er da egentlig en kikkert til f.eks. 15.000:- som man har livet ut?

Så er det veldig mange som ikke har råd til å bruke mer enn 40-50.000 på en bil, og en kikkert til 5.000 blir da for kostbar fordi kontoen er tom i slutten av måneden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bjørn J skrev (På ‎10‎.‎04‎.‎2020 den 12.01):

Fordi optikken er bedre og gir et mer kontrastrikt bilde. Men da tror jeg vi er oppe i de øvre Swarovski og Leica prisklasser.

Du trenger ikke så høyt i pris. Jeg har 8x30, til ca 5000,-, i sin tid, som går, fortsatt, godt utapå de fleste 1000-3000-kronerskikkerter jeg har kikket i. Også i skumring. Har også sett andre eksempler på det. En god mellomklassekikkert er som regel langt bedre en billigkikkert, uansett. Hvis en ikke har peiling på optikk, så er det kanskje skummelt, men på når det gjelder optikk, så er bruktmarkedet virkelig en plass en kan gjøre gode kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett ein del etter brukte kikartsikte på Finn, har inntrykk av at utvalget er større der enn på reine kikkerta.

No har eg fått tak i sikte men vanlig kikkart mangle eg, så bør kanskje følga med her og på Finn, dukka jo opp nokon.

Ellers er vel dei fleste meir villige til og legga ein del gryn i eit kikkartsikte enn ein vanlig kikkart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte kjøpe en ganske billig kikkert når jeg skulle kjøpe. Tittet på litt forskjellig og endte på en Kowa SV 8x25. Liten og fin kikkert som fungerer bra. På tilbud til 990 om dagen så innenfor ditt budsjett. Fant ut jeg ville se hvor mye jeg bruker en slik før jeg evt kjøpte noe dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet kikkert i fjor og har vært veldig fornøyd med den til bruken jeg gjør på jakt på høsten. Ikke for tung, det jeg oppfatter som godt lysnivå og forstørrelse. Takket være tips i forumet her fra@Erlend Gudvangen Bjørkeng så slapp jeg unna med høyst overkommelige 1499,-

Til den prisen var det fantastisk mye kikkert for pengene og man kan komme unna med noen veldig gode kjøp og man følger med litt på f.eks prisjakt og ikke har dårlig tid. Her var jeg så heldig at jeg handlet 20/8-19 på historisk lavnivå. 

 

image.png.f74d1d2f6cdcaf9d3c4c3565980c9c06.png

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎5‎/‎11‎/‎2020 at 7:06 PM, varmtvann said:

@Roaas har du handlet ennå? Jeg har tenkt å kjøpe meg en kikkert primært til fuglekikking, og lurer på å gå for en av de modellene du har fått anbefalt i denne tråden...

Tjena!
Nei du, det ble ikke innkjøp enda. Har jobbet mye den siste tiden siden Covid-19 brøt ut her til lands, og kikkertbruk ble det ikke sånn altfor mye tid til. MEN, jeg titter fortsatt. Jeg har sett på flere men ikke bestemt meg helt enda.. Si gjerne ifra dersom du finner en du digger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.