Gå til innhold
  • Bli medlem

Telthjelp for førstegangskjøper med litt for lang kjæreste


MarieT

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg mitt første telt og lider av over gjennomsnittlig beslutningsvegring, så tenkte det var på tide å be om hjelp før jeg går helt bananas.  Jeg har sovet en god del netter i lånetelt, så er ikke helt grønn, men å velge telt helt på egenhånd, det var vanskeligere enn jeg trodde.  Jeg vet det finnes ørten innlegg om telt her inne, men jeg har ikke klart å bli klok allikevel. 

Her er ønskelisten min

- Utsikt fra teltet. Jeg liker å kunne åpne teltet om morgenen og se på utsikten uten å måtte gå ut av soveposen med det første. 
- Det må passe min samboer på ca 190 helst uten at soveposen blir våt og nesa skraper i teltduken
- ref. samboeren nevnt over tenker jeg et tremannstelt er å foretrekke så det er litt plass til bagasje
- Jeg tenker i utgangspunktet kuppeltelt på grunn av høyden så man kan sitte  (i hvert fall jeg. Han lange kan det kanskje bli utfordrende å tilfredsstille 100% på denne fronten)
- Jo lettere jo bedre, men det er ikke kritisk at det er superlett. 
- Bunnduk som er solid nok til å ikke få hull av barnåler og annet krimskrams naturen har å by på (skal selvfølgelig rydde unna det verste før teltet settes opp, men innenfor rimelighetens grenser)
- Tenker i utgangspunktet et tresesongers telt. Det vil nok både bli brukt i Oslomarka og på fjellet, men nok ikke i det verste uværet. Jeg vet at det er mange her som kommer til å mene at jeg trenger både 2, 3 og 17 telt, men jeg tenker da altså å begynne med dette ene. 
- Helst ikke alt for dyrt, men kvalitet koster jo har jeg hørt rykter om.

Jeg har sett på Exped Orion 3, og synes det ser ut som at det treffer de fleste kriteriene mine, men leste at det kanskje kan bli litt knapt for han lange. Har noen erfaringer her? 

Er ellers veldig åpen for andre forslag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MarieT skrev (22 minutter siden):

Jeg skal kjøpe meg mitt første telt og lider av over gjennomsnittlig beslutningsvegring, så tenkte det var på tide å be om hjelp før jeg går helt bananas.  Jeg har sovet en god del netter i lånetelt, så er ikke helt grønn, men å velge telt helt på egenhånd, det var vanskeligere enn jeg trodde.  Jeg vet det finnes ørten innlegg om telt her inne, men jeg har ikke klart å bli klok allikevel. 

Her er ønskelisten min

- Utsikt fra teltet. Jeg liker å kunne åpne teltet om morgenen og se på utsikten uten å måtte gå ut av soveposen med det første. 
- Det må passe min samboer på ca 190 helst uten at soveposen blir våt og nesa skraper i teltduken
- ref. samboeren nevnt over tenker jeg et tremannstelt er å foretrekke så det er litt plass til bagasje
- Jeg tenker i utgangspunktet kuppeltelt på grunn av høyden så man kan sitte  (i hvert fall jeg. Han lange kan det kanskje bli utfordrende å tilfredsstille 100% på denne fronten)
- Jo lettere jo bedre, men det er ikke kritisk at det er superlett. 
- Bunnduk som er solid nok til å ikke få hull av barnåler og annet krimskrams naturen har å by på (skal selvfølgelig rydde unna det verste før teltet settes opp, men innenfor rimelighetens grenser)
- Tenker i utgangspunktet et tresesongers telt. Det vil nok både bli brukt i Oslomarka og på fjellet, men nok ikke i det verste uværet. Jeg vet at det er mange her som kommer til å mene at jeg trenger både 2, 3 og 17 telt, men jeg tenker da altså å begynne med dette ene. 
- Helst ikke alt for dyrt, men kvalitet koster jo har jeg hørt rykter om.

Jeg har sett på Exped Orion 3, og synes det ser ut som at det treffer de fleste kriteriene mine, men leste at det kanskje kan bli litt knapt for han lange. Har noen erfaringer her? 

Er ellers veldig åpen for andre forslag! 

Jeg har en samboer på 187 og han trives godt i Exped, han kan sitte behagelig i store deler av teltet og trenger ikke brette seg sammen i tre lengder for å komme ut og inn. Vi har dog ikke testet det på vinteren med stor pose, så det kan kanskje noen av de andre her inne svare på, men det er langt nok til han på de turene vi har vært. Ellers oppfyller det også de andre kriteriene dine ift å være solidt osv. 

Ellers er iallfall Exped orion UL 3p og 2p telt jeg vil anbefale. Jeg har også Exped orion 2 (ja, jeg er hekta på telt, ja jeg har unødvendig mange), det er også bra, men jeg irriterer meg over trange stangkanaler der, samt en del løsninger som fungerer dårligere enn andre 4 sesongs telt. Det er også billigere, så det blir seff en avveining, men jeg ville investert i Exped orion UL 3p eller 2p om jeg var deg. Det er store og fine fortelt på begge sider, så jeg tror dere kan ha bagasjen i det ene forteltet og kjøkken i det andre f eks. 

 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra en litt annen synsvinkel så er valg av telt såpass alvorlig at det i mange tilfeller er lettere å bytte til en kortere samboer enn å begynne å måtte gå på kompromisser angående teltvalg.

(Bare nevner det i tilfelle du ikke allerede har lest alle de nylige trådene der blant annet "Østblokken med sovepose" får tilsvarende innspill)

Ellers vil jeg invitere @Memento mori til tråden da jeg mistenker at han er av de som har testet flest alternativer teltmessig der sovelengde er en vesentlig faktor...

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, MarieT said:

Jeg har sett på Exped Orion 3, og synes det ser ut som at det treffer de fleste kriteriene mine, men leste at det kanskje kan bli litt knapt for han lange. Har noen erfaringer her? 

 

Jeg har brukt Orion mye (riktignok 2-personsutgaven), og jeg er 187 høy. Lengden er ikke noe problem, de bratte teltveggene hjelper godt. Som nokså lang person setter jeg umåtelig pris på den sjeldent gode takhøyden i Orion, den er gull verdt. Selv liker jeg også å ligge i teltet og nyte utsikten, og der er Orion perfekt med to innganger, og det faktum at du ligger "på tvers". Det er et solid og velkonstruert telt, tåler skikkelig uvær.

Orion_midnattsol.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til @Sovjetunionen og @Bjørn J. Jeg har et Orion II extreme i teltsamlingen og dette benyttes på koseturer sammen med samboer. Veldig god takhøyde, god sovelengde (jeg er 184 cm.) samt doble innganger og grei nok vekt. Mye telt for pengene.

Dersom det stort sett er du og samboer som skal bruke teltet tenker jeg at du ikke vil trenge 3p utgaven.
Orion II holder mer enn nok, et fortelt til utstyr/sekker og det andre forteltet til kokkelering samt inn/utgang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 190cm og har testet mange telt. Flere har blitt forkastet grunnet for kort liggelengde. Orion 3 er en variant som har blitt benyttet mye. Enig med de over; dette et veldig praktisk og godt telt. For noen år siden økte de også liggelengden på dette teltet. Merk at 3-er er noe lengre enn 2-ern (ikke testet 2-ern), samt litt bredere og noen hundre gram tyngre. Høyden gjør at teltet også virker veldig luftig og "romfølelsen" er veldig god (vi har har vært 2 voksne og 3 barn i teltet ifb mat/lesestunder/etc - dog uten mulighet for de store armslagene). Virker som et trygt valg i min bok!

Ellers har en jo veldig god plass i tunneltelt med rette innervegger, men ser du foretrekker kuppel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke åpning mellom yttertelt og bakke et faktisk problem ved Exped Orion?

image.png.e83f5e746382395034de2062572fb5ee.png

Jeg ser en på sidene her skriver at han ikke fikk åpninga mindre enn 5 cm på extreme og 13 cm på UL varianten.

Ser for meg utfordringer som eksponert utstyr inne i teltet på campingplasser, lettere adgang for insekter og andre dyr og ikke minst vind....
Teltet virker for øvrig tiltalende på pris (edit: Ser nå at prisen er ganske lik), vekt og størrelse på forteltene i forhold til feks Helsport Reinsfjell. Noen med brukererfaring som kan berolige i forhold til ulemper, eller?

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, guffen2015 said:

Teltet virker for øvrig tiltalende på pris (edit: Ser nå at prisen er ganske lik), vekt og størrelse på forteltene i forhold til feks Helsport Reinsfjell. Noen med brukererfaring som kan berolige i forhold til ulemper, eller?

Reinsfjell er vel nærmest en kopi av Orion? Men Reinsfjell har lavere takhøyde, og Helsport har plassert lufteventilen på "feil" side. Hos Orion fungerer ventilen som en slags markise som hindrer regn i å treffe innerteltet når døra er åpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (4 timer siden):

Er ikke åpning mellom yttertelt og bakke et faktisk problem ved Exped Orion?

image.png.e83f5e746382395034de2062572fb5ee.png

Jeg ser en på sidene her skriver at han ikke fikk åpninga mindre enn 5 cm på extreme og 13 cm på UL varianten.

Ser for meg utfordringer som eksponert utstyr inne i teltet på campingplasser, lettere adgang for insekter og andre dyr og ikke minst vind....
Teltet virker for øvrig tiltalende på pris (edit: Ser nå at prisen er ganske lik), vekt og størrelse på forteltene i forhold til feks Helsport Reinsfjell. Noen med brukererfaring som kan berolige i forhold til ulemper, eller?

Det er gleppe på ene siden på orion UL og det har aldri vært et problem for meg. Vår, sommer og høst tenker jeg ikke over det, hvis det blåser veldig eller er meldt sterk vind kan det hende jeg prøver jeg å sette teltet i en fordelaktig vinkel så det ikke blåser for mye inn, men selv om det skulle være vanskelig (setter jo som regel kortsida mot vinden og der er det jo en gleppe på den ene siden) så har det aldri vært et problem. 

Den eneste gangen det har vært litt hårete var da jeg sov ute på vinteren og vinden snudde i løpet av natta, da føyket det en del snø inn i ytterteltet, ikke verre enn å måke opp en kant med snø på den siden så snøen dekker inngangen og bruke den andre siden. 

Har hatt både orion UL 3p og reinsfjell SL 3p og orion er langt mer romslig og har større fortelt. Mannen på 187 fikk veldig klaus av reinsfjell siden han ikke kunne sitte skikkelig bortsett fra akkurat midt i teltet, så det tror jeg er et dårlig kjøp for trådstarter. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke slike glipper på mitt Orion II Extreme. Er ikke det bildet et Orion UL - altså ultralettutgaven? Mulig at de har vært liit mer gjerrig med duken på det?

Dette er også min erfaring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd! Nå har jeg bestilt Orion iii UL så satser på at det blir mange fine turer fremover. Deilig å ha noe å glede seg til i sommer når den planlagte interrailturen ser ut til å gå i vasken..

Dere er gode ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.