Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler 2020


TL

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har søkt litt både her på FF og ellers angående fjellstøvler, men har ikke konkludert ennå.

Jeg er på utkikk etter gode allround-støvler som skal brukes i variert terreng (toppturer/ ukesturer med tung sekk/ enkle dagsturer i skogsterreng, osv.).

Fjellstøvlene må ha god støtte rundt anklene og solid såle med godt grep.

Vekt er underordnet. Mye viktigere er at de tåler stor belastning.

Håper å holde meg under kr. 2000,-, men ikke en absolutt grense.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Tviler på du finner fottøy som passer spesielt bra til alle disse bruksområdene og i den prisklassen :) 

Generelt har du vel to hovedtyper her, enten en halvhøy GTX sko eller jaktstøvler. Jaktstøvler vil nok holde deg mest tør men går på bekostning av vekt og komfort på lange turer.

Sånn sett ville jeg siktet meg inn på en halvhøy støvel i skinn/lær. Da får du noe som fungerer ganske greit til både korte og lange turer i variert terreng.

Crispi Besseggen er et trygt valg hvis den passer føttene dine. Prisklassen er over det du antyder men kan sikkert finne noen pent brukt? Ellers har jeg siste ukene selv kjøpt og testet La Sportiva sine TX5 støvler som også virker svært solide og gode om de passer foten din. Disse er rimeligere en Crispi Besseggen.

Men du skal nok slite med å komme under to laken på den kategorien du er ute etter for nye vertfall. :)

Men husk at sko er veldig individuelt og det er viktig at du finner sko som passer dine føtter fremfor og se deg blind på merkene :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TL

Det lønner seg som vanlig å ha god tid og følge med litt. Jeg har brukt Alfa Glittertind mye nå i ett år, og dette har vært fantastiske sko. @graham kjøpte også et par og mente de var OK. Eneste lille minus kanskje er at de tørker noe seint, men dette er jo ganske vanlig med fjellsko med GoreTex.

Disse ble solgt for 50% på Milrab (ca1800)  og de hadde alle størrelsene for herre inne, men de er helt fri nå desverre. Merkelig nok så ser det ut som at alfa selv har denne inne, men kun damemodellen til halv pris for 1899,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hiver meg på denne jeg, da jeg er på utkikk etter nye sko og har samme behov. Skal gå lange turer med tung sekk i skog og fjell, og brukes til enkle dagsturer. 
Ønsker helst at de er litt høye for å tåle å gå i myr, samt være vanntett, men helst pustende. 
Så en robust og solid sko, som tåler mye, men er behagelig å gå med - vekt er underordnet. 

Har lest og googlet mye, men ikke helt klart å lande noe enda. Men har sett på, og skulle visst om noen har testet disse, eller har andre forslag. 
Vet at de må prøves, selv om dette er litt vrient i disse dager. 

Scarpa Kinesis Pro GTX

Scarpa R-evolution GTX

La Sportiva TX5 GTX

Crispi Valdres GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min fot så passer et par av de dyrere variantene av Crispi godt. Har prøvd Besseggen modellen men den funket ikke i det hele tatt på min fot, mye gnagsår på hælen. Crispi skarven og briksdal derimot har fungert veldig bra. Jeg har brukt disse skoene i fjell og skogsterreng med alt fra sekk på et par kilo til opp mot 40 kilo. Så for meg er disse skoene noe jeg fint kan bruke i alt av terreng, de er dog ubrukelige på asfalt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Måtte dessverre ha nye støvler i fjor og jeg prøvde mange uten å finne både god ankelstøtte og noen som satt bra på foten. Endte opp med Crispi Valdres, de satt som et skudd umiddelbart. Er veldig fornøyd, men de gir jo ikke ekstremt god støtte. Stort sett er det uproblematisk, men det er turer der jeg hadde ønsket at Crispi Briksdal eller Lundhags Vandra (høy) hadde passet foten min, så hvis det er ordentlig viktig, ville jeg heller prøvd dem enn Crispi Valdres. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slår et slag for tyske Meindl. Min modell heter "Bergen GTX", og står foreløpig til toppkarakter. Har vært Alfa-mann i alle år hittil, men synes at Bever-modellene har mistet slitestyrke - ihvertfall i forhold til hva jeg krever av en høy fjellstøvel. Så vi får se om Meindl kan leve opp. Fine er de ihvertfall. 

 

 

11111.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.