Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og varm dunpose?


Anbefalte innlegg

Så er det på an igjen.... 

Ser meg om etter en 3 sesongs pose. Som kan brukes fra vår til høst.

Rett og slett et godt alternativ til min vinterpose Mammut Ajungilak Goose Bay Arctic. Den er jo ikke så tung (ca.1850g) pluss evt ytterpose, samt kompresjonstrekk. Men den er ganske volumiøs å pakke med i sekken. Det er stort sett den jeg har brukt året rundt. (JA... den er VARM)

Er derfor på jakt etter et godt alternativ som er rommelig (er relativt stor, og liker at det er romslig), Helst en som kan pakkes med lite volum, og som veier ca et kilo eller mindre. Jeg er 180cm, så tenker soveposer på lenger enn 190cm.

Har ikke tenkt så mye på pris egentlig, men tar gjerne i mot tips som gir mye for kronene ;)

6E807527-0AFD-4D54-B7B0-EE2247C26D31.jpeg

Endret av Lyckeboden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikker litt rundt, men føler det er vanskelig å lese seg frem kun på spec.

Hva med RAB poser? Alpine Pro 400 f.eks? Føler at kanskje Comfortgrensa skulle vært et par grader til kanskje?

Det står heller ikke noe info om innendige mål.  

 

Anbefalt øvre personlengde: 185 cm (std), 200 cm (xl)

Total vekt: 931/996 gram

Fyllvekt: 400/435 gram 

Dunkvalitet: 650+ FP R.D.S. sertifisert impregnert Europeisk andedun

EN ISO 23537-2016: Comfort: 0°C 

EN ISO 23537-2016: Limit: -6°C 

EN ISO 23537-2016: Extreme: -24°C 

Rab® Limit: -6°C 

3D krage og hette med stramming

Liten lomme med glidelås på innsiden

Glidelås 3/4 YKK® 5, venstre (LZ) el. høyre (RZ) side

Pertex® Quantum Pro yttermateriale, ekstra robust og slitesterkt (polyamide)

Lettvekts Nylon Ripstop materiale på innsiden (polyamide)

Vanntett pakkpose og oppbevaringspose i bomull medfølger

 

 

 

 

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har exped comfort 0. Det er en stor og romslig pose. Finnes også i -5 og -10 version. Jeg hater selv trange poser og får ikke sove.

Du får den i størrelsene M,L og XL

http://www.exped.com/norway/en/product-category/sleepingbags/comfort-10°

http://www.exped.com/norway/en/product-category/sleepingbags/comfort-5°

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt den som en ren sommerpose så min erfaring er ikke så relevant der. Trur det kaldeste jeg prøvd den på er rundt 10 grader. Det var iallefall ikke noe problem. 

Pakkstørrelsen får jeg ikke målt nå, men den står oppført på exped sine sider som pack size.

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bredde/omkrets på aktuelle poser dersom dette har noe betydning for deg som bruker. Det er mange som skviser omkretsen ned på sommerposene for å få ned vekt og pakkevolum. En litt større omrkets gir litt mer komfort, og muligheten til å ta på litt ekstra klær i posen om temperaturen pusher posens margin. (Men er du smal og tynn så er det bare positivt med liten omkrets/bredde på posen.)

F.eks. Rab Neutrino 400 havner i Mummy Taper kategorien til RAB. Jeg solgte selv en ME Helium pose da den opplevdes for trang for min del med  75cm oppgitt bredde (jeg fikk plass men sov ukomtorabelt). Til sammenligning så har f.eks. WarmPeace posene hos HTP 80 cm skulderbredde, WM  har ulike poser på 150-163 cm omkrets, andre poser kommer igjen i andre bredder. Vurder litt hva som passer deg og ditt behov. 

 

Fit på Rab poser: 

image.png.76d03d2e6a3bb80c22264a685897f928.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har alltid endt opp med en litt tykkere dunpose. Lett og lett og pakke uansett. Synes selv dunposer regulerer kulde/varme litt bedre enn syntetiske. Men jeg bor i nordnorge og der er det heller kaldt enn varmt midt på natta. 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (5 minutter siden):

Hei,

Jeg har alltid endt opp med en litt tykkere dunpose. Lett og lett og pakke uansett. Synes selv dunposer regulerer kulde/varme litt bedre enn syntetiske. Men jeg bor i nordnorge og der er det heller kaldt enn varmt midt på natta. 

tore

Hvis du leser åpningsinnlegget så ser u at jeg allerede har svært gode vinterposer.

Jeg er dermed på jakt etter en rommelig 3 sesong pose som pakker lite i volum, og som helst veier inn under en kilo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger selv en cumulus panyam 450 som tre sæsons pose i Danmark, den har også været varm nok på mine august/ først i september ture på fjellet i Norge.

syntes cumulus giver meget værdi for pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mottok posen i dag. Lett og fin, men synes kanskje ikke helt bredden var så bred som jeg hadde håpet på. Mulig at det er en vanesak. Ellers virket ikke glidelåsen like «smooth» som det jeg er vant med på Mammut posene mine. Den virket veldig «lirkete» å lukke. Komprimeringsposen virker heller ikke som den bør. Den har 2 trinn snøring, og jeg greier kun å lukke den ytterste. Er redd for at komprimeringsposen ryker om jeg forsøker på mer enn det.

Skal teste litt nærmere. 

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Slår gjerne et slag for «verdens beste» sovepose for de som ikke liker trange poser - Western Mountaineering Megalight. Er på min andre pose etter.10 år med den første. Super pose på 680 gr. Lå i telt på H.vidda i mars i år m -16 ˚C, og fortsatt god og varm.

 Er en freak på soveposer, og har i tillegg en S2S sommerpose på 300 gr for bikepacking, en Feathered Friends Swift 850 gr. som jeg bruker som vinterpose, og en WM Puma som er for varm(brukt 1 tur). WM Megalight’en brukes 70-80% av turene.

Har forøvrig kjøpt WM Versalite til frua som fryser lett, og WM Ultralight til sønn(han var med på Viddaturen i mars.)

Hvor lett man fryser er individuelt, men min erfaring er at underlag(ene) er vel så viktig som soveposen. Aldri en vintertur uten reinsdyrskinn på toppen. Sønnen min frøs i +12˚C i hengekøye m dårlig underlag i sammen pose som holdt han varm i -16 på Vidda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.