Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo: Sted for å kunne fyre bål og være ALENE


rg2720

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til Vettakollen i går for å prøve å slappe av, fyre et lite bål og være for meg selv. Det var som en maurtue, jeg ble helt gal.

Bør også nevnte at jeg er nyinnflyttet til Oslo, dere fra Oslo vil nok himle med øynene at jeg forventet lite folk på Vettakollen.


Anyways, noen som har tips til steder der det er håp om å kunne være alene, og som ikke er alt for langt å gå til fra parkeringsplassen?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Vettakollen er nok det verste stedet du kan velge deg hvis du vil være alene, også utenfor koronatider 😊 og dessverre tror jeg det nå er sånn at de fleste steder som ligger nærme en parkeringsplass er relativt fulle, siden alle som normalt er på fjellet/konsert/byn/etc trekker til skauen. 

Jeg ville oppfordret deg til å kjøpe et kart og utforske umerkede stier - da er det større sjanse for å komme deg litt vekk fra folk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rg2720 skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk til Vettakollen i går for å prøve å slappe av, fyre et lite bål og være for meg selv. Det var som en maurtue, jeg ble helt gal.

Bør også nevnte at jeg er nyinnflyttet til Oslo, dere fra Oslo vil nok himle med øynene at jeg forventet lite folk på Vettakollen.


Anyways, noen som har tips til steder der det er håp om å kunne være alene, og som ikke er alt for langt å gå til fra parkeringsplassen?:-)

Jeg har ingen kunnskap om Oslo, men tipset mitt er generelt.

Om du skal finne et sted du kan være alene må du tenke alternativt og ikke gå etter tips fra andre. Vet andre om det og det ligger rutebeskrivelse på nett kan du være ganske sikker på at det er folk der.

Derfor: Ta frem kartet. Finn koller, småvann og andre områder som ser interessant ute som ligger et stykke fra merket sti. Det trenger ikke vært langt unna, men fra noen hundre meter til et par kilometer. Du finner garantert massevis av fine steder du kan ha for deg selv. Litt ekstra artig å finne sine egne steder også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor du bor og hva som er aktuell avstand hjemmefra. Jeg er ikke veldig kjent med forholdene i den nære bymarka lenger (bodde i byen nede ved Tøyenparken på 80-tallet), men jeg kunne ha gjettet meg til at Vettakollen er full av folk på en fin dag. Knappe 2 km fra T-banen som kommer fra sentrum (!) er godt innenfor en spasertur for de aller fleste i Oslo, selv de som bare liker å ta seg en søndagstur i skogen noen få ganger i løpet av året. Det er nok en god grunn til at DNT nettopp bygde ei ny hytte akkurat på Fuglemyra rett ved Vettakollen.

Jeg vil tippe at du vil finne helt andre muligheter om du for eksempel kjører inn til parkeringa i Sørkedalen eller Hammeren i Maridalen og går innover derfra. Det er en del koller innover som ikke har merkede stier, og selv om det sikkert går stier dit allikevel, så vil du nok ganske ofte oppleve å få være helt alene på en del av disse, selv på en fin dag. Erfaringsmessig er det også slik at du ikke skal lange biten (100 meter?) fra en tydelig og mye brukt sti før du får være alene, og er det i tillegg uveisomt og kronglete har du nærmest en garanti.

Jeg vet ikke hvor lenge du skal bo i Oslo, men i tiden framover har du mange fine turer å se fram til der du utforsker nye områder og finner dine egne veier som du trives å vandre langs. For de finnes, det gjør de. Bare du tar turen og leter dem opp!

God tur! Og god påske.

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å tro du skulle få en stille og rolig tur på Vettakollen i helgen var nok litt naivt ;)

Som andre har vært inne på, vil det generelt være færre folk jo lenger unna sentrum du kommer. Så hvis du vil ha færrest mulig folk, bør du nok regne med en halv times tid i bil eller med f.eks. tog.

En mulighet kan være å parkere ved Skar eller Vaggestein i Maridalen, og så gå nordover mot Tømte å videre inn mot vannene innenfor der. Da starter du med en del oppover, og det er det ikke alle som er så glad i, så da blir det automatisk færre folk. Mellomkollen kan være et fint utsiktspunkt å stikke bortom. Unngå for all del Øyungen, hvor det allid er veldig mye barnefamilier.

Minner også om at det generelle bålforbudet trer i kraft 15. april, og det er veldig tørt i marka nå, så det bålet du har planlagt bør du nok vurdere å droppe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig å finne steder å være alene, men bålbrenning bør man være veldig forsiktig med med nå. Hvis jeg skal være alene ikke så langt fra byen så tar jeg med sykkelen til en av de vanlige innfartsstedene og sykler et stykke innover. Hvis man da parkerer sykkelen og går noen minutter fra veien vil man alltid kunne finne steder for seg selv. Folk er flokkdyr og har generelt lite fantasi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her kan være en inngangsport til å bli kjent i markene rundt Oslo (jeg har ingen ting med Skiforeningen å gjøre annet enn at jeg er et vanlig medlem):

https://www.skiforeningen.no/nettbutikk/produkter/boker-og-publikasjoner/kjentmannshandboken-18-20/

Denne også:

https://www.nhm.uio.no/besok-oss/nyttig/butikk/boker/geologiske-turer-i-oslo-traktene.html

 

Endret av Skogens Stønn
La til geologiturer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker folkens!

Til info så bor jeg på Helsfyr, men har også bil så skal teste litt forslagene som har kommet frem sålangt i denne tråden.

Angående bål så har dere et poeng, men hva med fyring nært et vann?
Om jeg ikke kan fyre bål er hele poenget med turen borte for min del, så da får jeg heller vente til høsten igjen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://inspirasjon.ut.no/bal-naertur/bal-nar-hvor-og-hvordan/100765

Godkjente bål- og grillplasser i Oslo og i Marka: http://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=5f18ca4336eb444ab4bf9e68dfa60ad3&extent=1170092.0551,8373321.7025,1228795.6928,8401526.9659,102100

 

Vær trygg på at du har slukket bålet ordentlig, om du velger å fyre opp bål:

"Bålet var tent opp innenfor en ring med steiner, men hadde ulmet inn under steinene.

– Et slikt bål kan ulme i flere dager, kommer det vind da, kan det plutselig blusse opp,"

https://www.op.no/brann/tjolling/larvik/her-hadde-noen-tent-opp-et-bal-i-skogen-heldigvis-ble-ulmebrannen-oppdaget-av-en-turgaer/s/5-36-614932

Fyring nært vann gir en ekstra sikkerhet, men det er ingen garanti for glør som flyr inn i tørr vegetasjon, eller ulmebrann ned i tørr grunn (annet en berggrunn). 

 

rg2720 skrev (43 minutter siden):

Om jeg ikke kan fyre bål er hele poenget med turen borte for min del, så da får jeg heller vente til høsten igjen...

Kan jeg spørre om hvorfor? Er det ikke noe annet med en tur i naturen enn det å fyre opp et bål som gjør turen verdt å ta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rg2720 skrev (58 minutter siden):

Takker og bukker folkens!

Til info så bor jeg på Helsfyr, men har også bil så skal teste litt forslagene som har kommet frem sålangt i denne tråden.

Angående bål så har dere et poeng, men hva med fyring nært et vann?
Om jeg ikke kan fyre bål er hele poenget med turen borte for min del, så da får jeg heller vente til høsten igjen...

 

Det er ikke anbefalt å fyre bål nå. Se varsel fra yr:

Screenshot_20200407_112610_no_nrk_yr.thumb.jpg.a705361a523c1da1f8d6e651d5b1218f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor? Er det ikke noe annet med en tur i naturen enn det å fyre opp et bål som gjør turen verdt å ta?

Husk at folk er forskjellige. For MEG er 99% av kosen med en tur i skogen å kunne kose seg både med det å fyre opp bålet, og kose seg rundt bålet, se på flammene i ro og mak.

Det som gjør det kjedelig for meg er at i Norge er det enten bålforbud (15.April-15. Sept) eller grått vær og en haug med minusgrader (Oktober-Mars).

Så denne bålkosen blir det lite av dessverre (for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Da er du heldig. Du har hele Østmarka å ta fra. Du kan antakelig gå hjemmefra. Østmarka er indrefileten i Oslomarka.

;-)

Jasså? Bor rett ved Helsfyr tbanestasjon, har bare vært i Svartdalsparken. Hvor i Østmarka vil du anbefale at jeg prøver først?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rg2720 skrev (16 minutter siden):

Husk at folk er forskjellige. For MEG er 99% av kosen med en tur i skogen å kunne kose seg både med det å fyre opp bålet, og kose seg rundt bålet, se på flammene i ro og mak.

Det som gjør det kjedelig for meg er at i Norge er det enten bålforbud (15.April-15. Sept) eller grått vær og en haug med minusgrader (Oktober-Mars).

Så denne bålkosen blir det lite av dessverre (for meg).

Jada, folk er forskjellige. Så du linken jeg la inn til godkjente bålplasser?

Terka skrev (2 timer siden):

 

Sitert herfra: https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/bal-og-grill/

"I skog og utmark er det primært godkjente bål- og grillplasser som skal benyttes under perioden med bålforbud."

"Det er til syvende og sist du som står ansvarlig for å vurdere om det er trygt å grille eller lage kaffebål. Er det tørt ute, bør det være en rettesnor for at du bør begrense bruken av åpen ild."

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Jada, folk er forskjellige. Så du linken jeg la inn til godkjente bålplasser?

 

Sitert herfra: https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/bal-og-grill/

"I skog og utmark er det primært godkjente bål- og grillplasser som skal benyttes under perioden med bålforbud."

"Det er til syvende og sist du som står ansvarlig for å vurdere om det er trygt å grille eller lage kaffebål. Er det tørt ute, bør det være en rettesnor for at du bør begrense bruken av åpen ild."

Får ikke åpnet det, se vedlagt bilde. Prøvde både med Safari og Chrome uten hell.

Har lest en del på nettet i dag, men er det altså sånn at så lenge man bruker godkjente bål og grillplasser så er det lov å fyre bål også sommerhalvåret dersom man mener det er forsvarlig (ikke for tørt)?

Skjermbilde 2020-04-07 kl. 16.06.19.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til Lutvann nå siden det kom opp som "godkjent fyringssted", men der var det umulig å finne ledig parkering. Så måtte til slutt bare dra hjem igjen...

Får prøve igjen en annen dag, ikke lett å komme seg ut i Oslo :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse plasser å være i fred. Men er man ved et vann, en fin utsiktplass etc er jo sjansen liten. Holder med en lysning i skogen. Slike steder er det som regel langt lettere med ved enn ved vannene. Så kommer det an på hvor langt man går. Nære parkeringene er det mye folk men går en lenger inn er det som regel ikke så mange. Så lenge man unngår store stier og grusveiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rg2720 skrev (6 timer siden):

Bor rett ved Helsfyr tbanestasjon

Da er det aller enkleste og raskeste å ta T-banen til Skullerud skulle jeg tro. Derfra kan du gå rett inn i marka. Hvis du vil gå hjemmefra er det kanskje kortest til Opsal.

Ikke skogen akkurat, men hvis du er interessert i fugler er Østensjøvannet unikt, særlig fra nå og ut over våren. Jeg mener det skal være observert over 200 forskjellige arter der. Vannet ligger midt i drabantbyen og er kjent blant ornitologer og fugletittere også utenfor Norges grenser (også plantelivet er unikt for dem som interesserer seg for sånt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Da er det aller enkleste og raskeste å ta T-banen til Skullerud skulle jeg tro. Derfra kan du gå rett inn i marka. Hvis du vil gå hjemmefra er det kanskje kortest til Opsal.

Ikke skogen akkurat, men hvis du er interessert i fugler er Østensjøvannet unikt, særlig fra nå og ut over våren. Jeg mener det skal være observert over 200 forskjellige arter der. Vannet ligger midt i drabantbyen og er kjent blant ornitologer og fugletittere også utenfor Norges grenser (også plantelivet er unikt for dem som interesserer seg for sånt).

Takk takk, jeg tenker å ta banen til Skullerud i morgen og prøve å gå til den ene bålplassen jeg så på kartet som ble linket til lengre opp her.

Gikk forresten rundt Østensjøvannet for et par uker siden. Fint der, men der er det jo ekstreeemt mye mennesker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.