Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonnee utstyr for nybegynner


Gklu

Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å kjøpe randonnee utstyr, men har aldri stått på randonee eller alpin (men går helt greit på fjellski/langrenn). Er det en dårlig ide å kjøpe seg utstyret før jeg har lært meg å stå på vanlig alpin?

Jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha bruk for randonnee utstyret, og tenker derfor at jeg kan spare mye penger ved å øve på randonnee skiene ovenfor å leie/kjøpe alpin ski mens jeg lærer. Men så er jeg litt redd for at randonnee kanskje er så vanskelig at jeg ikke kommer til å kunne bruke dem i det hele tatt før jeg har gått litt alpin.

Hva syns dere som har erfaring med dette? Og tror dere det er stor fare for å kjøpe ubrukelig utstyr om man ikke har litt erfaring først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke i tvil, kjøp deg randonneutstyr, det er helt supert i bakken også :) Hvis du ikke kjøper superlett utstyr da, det er mer beregnet på gåing enn på kjøring. Bruk finn.no til ski med bindinger, da kan du spare mye hvis du vet hva du vil ha.

Ville kjøpt noe «medium vekt» om det skal brukes i bakken og på topptur.

- Bindinger, her ville jeg kjøpt noen lette tech bindinger med stoppere som er enkel å betjene hælløfterne på. 
- Støvler: noen som har gode kjøreegenskaper uten at de blir for tunge å gå med. Må være komfortable å ha på en hel dag i fjellet.

- Ski: tenker noe mellom ca 90-100 mm regnes for gode allround ski i dag.

- Feller: pomoca race grip 😎

Eller lån/prøv før du bestemmer deg.

Jeg bruker sånt utstyr mye, men jeg kan egentlig alt for lite om det som finnes på markedet nå til å gi noen mer spesifikke råd om akkurat dette. Jeg bruker jo «gammelt utstyr» fra 2011. Har inntrykk av at eks. både @Prebb @Lompa @Terka @RASog @Omnilite har bedre peiling enn meg på alpint skiutstyr som er i handelen i dag, og sikkert flere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (23 timer siden):

Jeg er ikke i tvil, kjøp deg randonneutstyr, det er helt supert i bakken også :) Hvis du ikke kjøper superlett utstyr da, det er mer beregnet på gåing enn på kjøring. Bruk finn.no til ski med bindinger, da kan du spare mye hvis du vet hva du vil ha.

Ville kjøpt noe «medium vekt» om det skal brukes i bakken og på topptur.

- Bindinger, her ville jeg kjøpt noen lette tech bindinger med stoppere som er enkel å betjene hælløfterne på. 
- Støvler: noen som har gode kjøreegenskaper uten at de blir for tunge å gå med. Må være komfortable å ha på en hel dag i fjellet.

- Ski: tenker noe mellom ca 90-100 mm regnes for gode allround ski i dag.

- Feller: pomoca race grip 😎

Eller lån/prøv før du bestemmer deg.

Jeg bruker sånt utstyr mye, men jeg kan egentlig alt for lite om det som finnes på markedet nå til å gi noen mer spesifikke råd om akkurat dette. Jeg bruker jo «gammelt utstyr» fra 2011. Har inntrykk av at eks. både @Prebb @Lompa @Terka @RASog @Omnilite har bedre peiling enn meg på alpint skiutstyr som er i handelen i dag, og sikkert flere :) 

Takk for tips, det virker som noen gode tommelfingerregler :) Jeg har hørt at techbindinger kan være mindre egnet for nybegynnere (i motsetning til det større, tyngre alternativet, vet ikke hva det heter), både fordi det er vanskeligere å svinge, og fordi de det er lettere å bli skadd (fordi skien ikke løsner seg like lett ved fall, elns). Er dere enige med det? Eller kan man like gjerne begynne på techbindinger som nybegynner?

Og så sies det at det er kjempe viktig å finne støvler som passer perfekt. Er dette kanskje noe man burde skaffe seg på butikken i stedet for på finn e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (22 timer siden):

Du trenger ikke begynne med vanlige alpinski før du kjøper randonee. 

Kjøp brukt. En rekke guideselskap selger blant annet sitt utleieutsyr ut nå pga tidlig avsluttet sesong. Da får du mer valuta for pengene. 

F. Eks

https://www.vpg.no/kampanjer/demoski

Oi, det var et spennende tips! Takk skal du ha! Hva tenker du om støvler? Kan man kjøpe de brukt og, eller burde de kjøpes nye (jf. svaret mitt til Marius ovenfor)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke si så mye om utstyr, fordi jeg var deg i fjor, aldri stått på alpin, men kjøpte randonnee nå til vinteren, jeg valgte og kjøpe lett utstyr ( Dynafit Carbonio ) fordi for meg så er det turen opp som er fokuset. ned er bare noe jeg må xD sikker vanskeligere og lære seg nedkjøring på smalt og lett utstyr, men jeg har klart meg fint i år :) generelt så er jeg veldig for og kjøpe brukt, og det burde ikke være problem, så lenge du finner størrelse du skal ha, må sikkert kjøpe ny Liner som du må få støpt til dine føtter da, og evt justering av bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gklu skrev (1 time siden):

Oi, det var et spennende tips! Takk skal du ha! Hva tenker du om støvler? Kan man kjøpe de brukt og, eller burde de kjøpes nye (jf. svaret mitt til Marius ovenfor)?

Kommer an på beina dine. Noen har bein som ikke krever noe tilpasninger, mens andre må tilpasse mye for å ikke få vondt. 

Støvlene må sitte godt da. De bør prøves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gklu skrev (3 timer siden):

Takk for tips, det virker som noen gode tommelfingerregler :) Jeg har hørt at techbindinger kan være mindre egnet for nybegynnere (i motsetning til det større, tyngre alternativet, vet ikke hva det heter), både fordi det er vanskeligere å svinge, og fordi de det er lettere å bli skadd (fordi skien ikke løsner seg like lett ved fall, elns). Er dere enige med det? Eller kan man like gjerne begynne på techbindinger som nybegynner?

Og så sies det at det er kjempe viktig å finne støvler som passer perfekt. Er dette kanskje noe man burde skaffe seg på butikken i stedet for på finn e.l.?

Jeg ville aldri vurdert noe annet enn techbindinger til topptur. Finnes ikke vanskeligere å svinge eller kjøre med. Riktignok kanskje ikke like sikker utløser, men det er nok mer enn godt non til 99,99% av all bruk.
Tenk på telemark, de fleste løser ikke ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nybegynner for 6 år siden og gikk rett på en lett pakke; Dynafit speed turn bindinger med fangreim (ca 300 g), Dynafit tlt 6 sko (ca. 1250 g) og Movement ski med bredde på ca 89 cm (under 1200 g). Bindingene og skoa har jeg vært veldig fornøyd med. Skia var urolige, særlig på hardt underlag. Jeg kjørte bindingen ut av en av dem (traff muligens en rot) og skiftet til Fischer Hannibal (ca. 1250 g og 95 mm brede). Fischer opplevde jeg som enklere og bedre på nedturene. 

Jeg forsøkte tidligere i vinter et par tyngre og stivere sko; Technica Zero G Scout. Det har trolig med mine kjøreferdigheter å gjøre men jeg savnet Dynafit skoene. De var lettere og kortere på leggen. Byttet tilbake til et par nye og lette Dynafit Tlt 8; Disse trives jeg bedre med. Ikke minst oppover da de er mer enn 200 g lettere per sko (Technica skoene økte ytterligere i tyngde av at jeg brukte Intuition mv innersko).

Bindingene har tre høyder på hælen å velge mellom; Disse har jeg blitt mer og mer fornøyd med. Har (nesten) aldri plagdes med å få skoa låst i bindingen. Jeg har heller ikke opplevd at skiene ikke har løst seg ut når de burde (med unntak av den hypotetiske rota - forstår at det nå er bindinger utløses av store krefter framover også?). 

Hva man velger av utstyr avhenger av så meget; egenvekt, kjøreferdigheter, fysisk form, type turer, økonomi... For meg var lett utstyr det rette. Jeg har dog aldri kjørt med tyngre utstyr (unntatt nevnte sko da). Skulle jeg byttet på noe i dag måtte det bli til sånt som Dynastar Eagle Vertical og kanskje Skitrap titan vario 2.0. Lett utstyr dette og. 

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sko som har Tech inserts passer til "vanlige" tech bindinger som følger Dynafit Tech standard. Marker Kingpin bindinger og Frischi Tectron har  Dynafit Tech standard foran og Touring/Alpine standard i hælen hvor noen sko må bruke heladapter for å passe. Salomon Shift MNC bindingen bruker Dynafit Tech (pin) for gåmodus og Touring / Alpine standard for å brukes i kjøremodus, som skoene da må passe til.

Lett utstyr er veien å gå om du prioriterer "gåing", men dette blir ofte som andre nevner mer ustabilt og "nervøst" nedover.

Tyngre utstyr er mer stabilt mtp skikjøring nedover, men gir mer vekt å "dra opp" med bena.

Som eksempel så har jeg ski som veier 1400-1500 g pr ski m/binding, og ski som veier det dobbelte pr ski m/binding. Et sted midt i mellom her havner normalt "jack of all trades" for all mouintan.

Midtbredde på skia indikerer evne til å flyte i løs snø (Generelt: Bred ski flyter best i løs snø, men veier mer og har mer "friksjon" oppover. Smalere topptur ski veier normalt mindre, er lettere å gå med, og er bedre å kante på hardt føre (nedover og på travers oppover)

image.png.cb78673143b6dca0de4cb18fc32cb4e4.png

(bilde hentet herfra: https://www.cripplecreekbc.com/blogs/backcountry-blog/choosing-your-ski-touring-setup)

Det vanligste er å velge toppturski som er 0 til 10 centimeter under kroppshøyde. (Jeg har ski som er fra 5 cm under kroppshøyde til 10-15 cm lenger) Mer om dette her: https://braasport.no/blogg/alpin-topptur/denne-lengden-velger-du-pa-toppturski

Stivhet og tyngde på sko bør matche skia noenlunde. Lett og myk sko på tungt og stivt skioppsett er ikke en bra combo. Tilsvarende med stiv sko på lett og mykt skioppsett. (Det påvirker hvor ujevnheter tas opp/hvor fleksen havner, og kontaktfølelsen med underlaget.)

Som nybegynner så er det bedre å starte på litt svingvillige ski og ikke stivere "freeride" ski for å føle at man mestrer skia. Og sko som matcher. (Dog kan du ende opp med å vil ha stivere ski og sko når du har mer erfaring og ønsker å kjøre mer aktivt.)

Sko bør prøves for å få en ide om hvike sko som passer dine føtter. Sko varierer i passform som høyde over vrist, volum og bredde på lest. Noen passer, andre passer ikke. (Det går ann å tilpasse sko/skallet ift bredde, men man kan ikke få alle sko til å passe alle føtter.) https://www.evo.com/guides/how-to-choose-and-size-ski-boots


Jeg vil ikke anbefale noen spesifikke ski og sko uten mer kjennskap til brukeren og ønsker/målsetning rundt bruk, men generelt så bør du gå for en ski mellom 75 og 90 mm midtbredde om turen opp prioriteres og 90 -105 mm som allround (dette kan alltids diskuteres, skiens oppbygging, brukerens preferanser, vekt, osv. påvirker.)

Du kan fint starte med randonee og kjøre disse i alpinbakke for trening/læring av generell skiteknikk. (Det blir annerledes å stå i terreng ift en preppa bakke, men grunnteknikk må man ha uansett.)  Antageligvis vil en ren alpinski med alpinbindinger og alpinsko oppleves som bedre å kjøre på i bakken, men for læring så er det fint å stå med det utstyret man skal bruke ellers også.

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd! Ser ut som om det er best å skaffe seg randonnee utstyret med en gang og så lære på det. Så får jeg studere alle utstyrstipsene dere har kommt med i detalj før jeg kjøper 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.