Gå til innhold
  • Bli medlem

Låner du bort turutstyret ditt?


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på hvordan dere stiller dere til å låne bort turutstyret deres? 

Selv så bruker jeg å låne bort når jeg kan til venner og bekjente, synes det er fint å bidra til at folk kommer seg på tur, samtidig miljøgevinsten med at alle trenger ikke å ha alt. Men begynner å bli lei av at noen ikke kan behandle ting ordentlig.

  • Har selv opplevd å få tilbake telt som er våt og gjørmete. Slik at jeg må vaske å tørke det selv etterpå
  • Fått tilbake en Jervenduk med flere hull etter å ha sittet for nært et bål
  • slalomski som ikke blir levert tilbake etter mange purringer. måtte til slutt dra å hente de selv 1 år etter at de ble lånt bort

Det skal sies at de fleste som jeg har lånt bort til, kanskje ikke er så turvante selv. Så de vet kanskje ikke at et telt må tørkes etter bruk... men dette blir endel merarbeid for meg å blir så irritert at jeg har nesten bare lyst til å slutte å låne bort.

 

 

Endret av Dortase
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dortase skrev (50 minutter siden):

Hei

Jeg lurte på hvordan dere stiller dere til å låne bort turutstyret deres? 

Selv så bruker jeg å låne bort når jeg kan, synes det er fint å bidra til at folk kommer seg på tur, samtidig miljøgevinsten med at alle trenger ikke å ha alt. Men begynner å bli lei av at noen ikke kan behandle ting ordentlig.

  • Har selv opplevd å få tilbake telt som er våt og gjørmete. Slik at jeg må vaske å tørke det selv etterpå
  • Fått tilbake en Jervenduk med flere hull etter å ha sittet for nært et bål
  • slalomski som ikke blir levert tilbake etter mange purringer. måtte til slutt dra å hente de selv 1 år etter at de ble lånt bort

Det skal sies at de fleste som jeg har lånt bort til, kanskje ikke er så turvante selv. Så de vet kanskje ikke at et telt må tørkes etter bruk... men dette blir endel merarbeid for meg å blir så irritert at jeg har nesten bare lyst til å slutte å låne bort.

 

 

Jeg låner også ut, men da med en streng og grunndig gjennomgang av hvordan alt skal brukes, vedlikeholdes og hvilken stand det skal leveres tilbake i, før avreise (iallfall til folk som ikke er turfolk).

Hvis det er lengre turer bruker jeg leieting.no og leier det da ut til en veldig billig penge, men med en forsikring på kjøpet. Det gjør meg muligens til en streng venn, men jeg får iallfall igjen turustyret i god stand og beholder således vennskapet:D

Det er også ting jeg ikke låner ut, bl.a lettvektstelt og soveposer siden det fort går i stykker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (4 minutter siden):

Jeg låner også ut, men da med en streng og grunndig gjennomgang av hvordan alt skal brukes, vedlikeholdes og hvilken stand det skal leveres tilbake i, før avreise (iallfall til folk som ikke er turfolk).

Det er nok her jeg har feilet. Har vel tenkt at dette var normal folkeskikk...

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (Akkurat nå):

 

Det har jeg ingen tillit til etter at jeg lånte ut utstyret mitt til brodern😄. Han fikk dunposen min våt fordi han ikke skiftet til regntrekk på sekken når det regnet. Derettertørket den i tørkerommet og sov i den uten innerpose. Det skal sies at han ikke tør å låne utstyr av meg etter den gangen siden jeg ble så sur på han 😅. Nei, men seriøst så tror jeg folk har ulike standarde for vedlikehold og at man må være veldig tydelig på hva man forventer av den andre. Sånn for å unngå å bli uvenner. Det var jo ikke noe vondt ment fra brodern sin side, han tenkte bare ikke over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ofte er slik at de som tør å låne bort utstyret sitt - også er typen som behandler utstyret sitt godt. De som låner utstyr derimot, kan ha helt andre preferanser. "Det er ikke mitt, så da er det ikke så nøye". Det blir derfor fort en mis-match.

Syns den løsningen @Sovjetunionenhar valgt med klar kommunikasjon er viktig. Soveposer vil jeg aldri ha lånt bort uansett - ikke en gang til søsken. 

Har ikke blitt spurt om å låne bort utstyr, men generellt er det mulig å låne turutstyr hos andre aktører, slik som Barnas Turlag, Brannvesen(redningsvester), speideren, frivillighetssentralene, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner bort noe utstyr innimellom (kajakk, ski+skisko, telt, primus etc) men kun til vante turfolk som jeg stoler på. Faderen og et par kompiser kan låne det de vil, for de er minst like nøye som meg på å behandle ting ordentlig. Og skulle noe bli skadet erstatter de det. Har dog lånt bort trugene til svigermora til en kompis men dem skal det godt gjøres å ødelegge med mindre du går aktivt inn for det... 

De få gangene noen har spurt om å låne noe til en kompis på besøk, tenåringen som skal på skoletur etc, sier jeg som oftest nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! :) 

Ja okai da, kanskje et tennstål fra eBay, men ikke det fra Casström. Skal noe ødelegges så får det være pga min egen dummhet og uhell, ikke andres.
Er såpass kjent med at mange gir faen i lånt utstyr, enten det er turutstyr, verktøy eller lign, selv om de lover at de skal være forsiktige og hele den regla der. Har mistet trua på sånt...
Dette er og grunnen til at jeg ikke låner av andre, for det kan skje at noe går i stykker, og det har ikke jeg samvittighet til.

(Egentlig så har jeg jo ingen venner som driver med noe særlig friluftsliv, så slipper jo igrunn dilemmaet..)

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (6 minutter siden):

Er såpass kjent med at mange gir faen i lånt utstyr, enten det er turutstyr, verktøy eller lign, selv om de lover at de skal være forsiktige og hele den regla der. Har mistet trua på sånt...

😯 er folk sånn? Meg bekjent kjøper man ny om man ødelegger noe lånt?... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (14 minutter siden):

😯 er folk sånn? Meg bekjent kjøper man ny om man ødelegger noe lånt?... 

Det tenker jeg også er helt normal, selvfølgelig folkeskikk. Men klart, en hel del unntak finnes der ute. Kanskje er det mer regelen enn unntaket til og med, men jeg håper ikke det!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

Har/har hatt noe eldre utstyr som er til utlån, eller gis bort når noen trenger.

Noe utstyr lånes ut til familie og venner med en klar beskjed om at det forventes i hel tilstand tilbake. (Noe kan ødelegges under bruk ut fra generell bruksslitasje, da stiller det seg litt annerledes om jeg står for 99% av bruken og så går det i stykker under vanlig bruk den ene prosenten.)

Annet utstyr lånes ikke bort pga personlig bruk, eller det er dyrt eller vanskelig å få erstatta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (42 minutter siden):

😯 er folk sånn? Meg bekjent kjøper man ny om man ødelegger noe lånt?... 

Noen ja, ikke alle selvsagt..

Man har og de som "nja njo men den skaden var så liten at det betyr vel ingenting..", eller "neei det kan ikke vært meg altså, den må vært der fra før.."...osv,

Så låne bort utstyr: Nei, nettopp for å unngå situasjoner som dette.
Er nok sær, men vi har alle forskjellige erfaringer på dette området, og for min del er det da lettere å la være...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner kun bort utstyr som jeg har kjøpt en bedre erstatning for i utstyrsboden. Så rett og slett utstyr som har gått av med pensjon, men som er greit å ha i tilfelle..... Stoler ikke på at folk er like nøye med utstyret som det jeg er.

Veldig billige ting har jeg lånt vekk flere ganger, dette er utstyr som det ikke gjør så mye om skulle gå i stykker da det er lett å få erstattet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner gladlig bort det meste, men jeg forventer at det er i godt stand ved tilbakelevering. Stort sett ikke noe problem, da de som låner også er av samme oppfatning. Noe annet finner jeg merkelig!

Er stort sett en eller annen primus/kokevariant, kano, gps eller inreach som har blitt lånt ut. Har også hatt noen "skal se om dette er noe for meg"-utlån. Og det har gått bra hver gang 😊

Har også en kamerat som endte opp med å kjøpe nye fjellski til en annen. Skulle bare låne for en svipp på fjellet, men litt lite snø og noen uheldige møter med stein førte til nye ski for utlåner. Ryddig og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (14 timer siden):

Ja og nei.

Har/har hatt noe eldre utstyr som er til utlån, eller gis bort når noen trenger.

Noe utstyr lånes ut til familie og venner med en klar beskjed om at det forventes i hel tilstand tilbake. (Noe kan ødelegges under bruk ut fra generell bruksslitasje, da stiller det seg litt annerledes om jeg står for 99% av bruken og så går det i stykker under vanlig bruk den ene prosenten.)

Annet utstyr lånes ikke bort pga personlig bruk, eller det er dyrt eller vanskelig å få erstatta.

Som om jeg skulle sagt det selv... kommer an på utstyret og hvem som ønsker å låne...

Og så har jeg innsett at barn er barn... Jeg har av og til kjøpt inn ekstra utstyr som kan brukes dersom jeg ikke skal være med, og for at jeg skal slippe å være redd for at ting går i stykker...

For barn skjønner jo ikke nødvendigvis at man ikke kan stå og hoppe på et liggeunderlag til nærmere to tusen...

Samme med batteribanker. jeg har noen som er dustedyre... som er tilpasset solcellepanel og kan kjøre forstøverapparat til sønnen min sin astma i en krisesituasjon dersom strømmen skulle gå.  Ungene har en lei tendens til å ødelegge portene på powerbankene, så da kjøper jeg heller ekstra powerbanker til noen hundrelapper som de kan gjøre som de vil med...

Jeg sender ikke med dem Helinox stoler på tur når ikke jeg er med...

Samme egentlig med familie og venner. Dersom det ikke er de nærmeste relasjonene eller det er de som man vet har historikk med uforsiktighet... Da får de rett og slett ikke låne det dyreste utstyret.

Men jeg har jo en del eldre eller billigere utstyr som jeg ikke har noen betenkeligheter med å låne bort...

Og jeg kan like gjerne innrømme at jeg er en utstyrsronker av dimensjoner som ikke fikser utstyr som er ødelagt så godt...selv om det bare skulle være delvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye turutstyr, mer enn jeg strengt tatt bruker eller trenger. Men nei, jeg låner aldri ut utstyr. Fordi jeg har opplevd at utstyr har forsunnet eller blitt ødelagt av låneren. En god kniv jeg lånte ut ble for eksempel brukt til å splitte ved med en stein som batong, og med en stein som underlag. For mange år siden lånte en arbeidskamerat ei hagle. Som han ramlet med og bulket løpet på. Telt med rift i duken..

Imidlertid har jeg for vane å gi bort utstyr til familiemedlemmer som trenger det, særlig unge som har lyst til å utforske friluftslivet. Jeg har gitt bort kniver, telt, underlag, tarper, hengekøyer, fjellduker, ryggsekker, kokeutstyr og primuser. Utstyr jeg bruker selv blir hverken utlånt eller gitt bort. Men mange av mine familiemedlemmer har fått gratis fra mitt "overskuddslager", og at det blir brukt ser jeg på turrapporter på Facebook. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner gjerne bort, men da får de som regel ikke det beste. Når jeg har lånt bort telt/lavvo så tar jeg gjerne noen kontrollspørsmål for å sjekke kunnskapsnivået. Har flere ganger hatt prøveoppsett av telt med de som skal låne. Da får man sneket inn meldinger om hva man selv synes er viktig.

Junior kan låne hva hun vil, for gevinsten er økt turglede for henne. Om noe skulle bli skadet så tar vi en gjennomgang, og så setter jeg det på kontoen for læring for henne. Hun skjønner også hvilket utstyr som jeg er forsiktig med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner bort noe utstyr, men noe utstyr er det ikke snakk om å få låne.
Jeg låner ikke bort Niak teltet, ikke dunposer og heller ikke annet lettvektsutstyr. 
Solid utstyr dog kan jeg fint låne bort til venner. 

Jeg lånte bort Hilleberg Jannu til en erfaren turkompis for en del år siden fordi han ønsket å teste det på en vintertur på Hardangervidda. Av en eller annen pussig grunn klarte han å knekke vinkelleddet på den ene stangen. 
Da jeg fikk teltet tilbake var dette stangleddet selvsagt bestilt og erstattet og teltet tørket/luftet. Jeg visste jo at han var minst like nøye med utstyr som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på personene og utstyret. Har et "lager" med ski fra diverse fyllinger - fyller gladelig opp skiboksen til kona når hun skal på tur med studenter, "så du har noe å hente om noe knekker", men aldri ski vi bruker selv. Som flere her har man jo et lager av gammelt utstyr som kanskje er såpass slitt at man ikke vil bruke det på lange turer (slitte ryggsekker, slitne telt o.l) men tar vare på det for å tyne ut siste rest på korte turer, og det kan godt lånes vekk. 

Samtidig har jeg også sett gjennom mange år som speiderleder at klare instruksjoner på utstyrsbruk og vedlikehold ikke alltid hjelper, noen er hjelpesløse, snubler over glidelåser inn i telt, snubler i barduner, prøver å slå plugger gjennom stein når det ligger jord oppå, drar kanoer over spisse steiner, "glemmer" å vaske opp før stormkjøkkenet pakkes bort, brenner fast rensenåler, slår øksa i bakken, skraper kanoåra i bunnen, stikker kniv gjennom teltduken for å se hva den tåler. En ting er når de er unge, men når det fremdeles er sånn når de er 16, har vi en utfordring. 

Vi hadde også for vane å sende patruljetelt med speiderne hjem til tørk etter turer - med beskjed om å henge opp, men en lurer jo på hvilken offentlig institusjon man skal ringe når teltet kommer tilbake etter 14 dager like vått:

Leder: Men har du ikke hengt det opp?

"Speider": Jo, pappa hang det i garasjen

Leder: Men det er jo vått enda, tok du det ut av posen?

"Speider": Nei, skulle vi det...

 

Når det er sagt har jeg hatt rovere i gruppa som har fått lånt det meste, fordi de over tid har vist at de kan. 

 

  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dyrere utstyret er, jo mer lettvekt er det ofte. Tynn silnylon duk, tynne DAC lettvekt teltstenger, skjøre smådeler på brennere etc.

Alt dette er solid nok, men må behandles riktig for at det ikke skal bli ødelagt.

jeg har kun èn venn jeg kan låne vekk dyrt utstyr til. «Campingteltet» kan jeg låne til hvem som helst.

er det noen som skal på tur med barn strekker jeg meg litt ekstra og er mer raus med utlånet, selv om det kanskje er barn som sliter mest på utstyret. Men ikke alle barn har foreldre som har turutstyr.

Eller så har man i dag BUA, Turlaget, frelsesarmeen og enkelte biblioteker som driver med organisert utlån av turutstyr 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner ikke ut noe. Har vært på tur med noen som lånt av andre, og jeg får helt mark av å se åssen de behandler ting bare fordi det ikke er deres... 
Men bare så det er sagt, så kan jeg låne ut noe ekstra utstyr til folk jeg skal på tur med, men da har jeg jo full kontroll å 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.