Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Oslo-området


Anbefalte innlegg

Annonse

Tror det blir vanskelig med kanotur i Marka.  Det ligger is på Bjørnsjøen (ca. 330-340 moh), se Webkamera Kikutstua. Etter det jeg kunne se sist helg, hadde isen gått på Maridalsvannet (ca. 150 moh, men det er byens drikkevann så der kan du ikke padle).  Så isen ligger nok fortsatt på vannene i det meste av Marka.

 

Endret av Luesveis
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er isgang noen steder. F.eks er vel det meste av Nøklevann isfritt. Var en tur i Lillomarka torsdag ved et vann. Der var det sørpeis over det meste enda, dog blir den borte om få dager. Selv om det skulle være mye isfritt vil det ofte ligge is enda i syddelen av vann på denne tiden. Det jeg ville prøvd å sjekke er fra Losby og vannene syodover derfra. Vann i Østmarka går som regel noe tidligere enn i Nordmarka. Litt i høyden i Nordmarka er det folk som pilker enda.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Walle said:

OFA har satt ut båtene sine på Børtervann, så det kan jo kanskje være ett alternativ?

Får fint til å padle rundt på Børtervann ett par dager :-)

Det så veldig fint ut!

Tenkte å ta med egen kano og ser at Mønevannet ligger lavre enn enn Børtervann og er kortere gåavstand fra parkering. Antar at muligens isen har gått der også? Sjekket google og det var visstnok 4 km fra nærmeste parkering og til Børtervann. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tttime skrev (47 minutter siden):

fra nærmeste parkering og til Børtervann

Sist jeg padlet på Børtervann (en god del år siden) måtte jeg parkere på Bysetermåsan. Derfra er det i underkant av 5 km å bære/trille til Børtervann på grusvei. Fra parkeringa på Losby er det cirka 2 km inn til Mønevann. Om det er isfritt der inne er jeg usikker på. Jeg ville kanskje syklet/jogget inn for å se før jeg satte avgårde med hele ekvipasjen.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (På 4.4.2020 den 14.25):

Jeg tror Bogstad er åpent. Der kan man padle et stykke oppover Sørkedalselva. Men det er kanskje ikke det beste stedet for en tur over flere dager, selv om det vel er mulig å telte på Vestbredden av vannet. http://www.oslovinterpark.no/webkamera/640-webkamera-wyller-heimdall

hei

Bogstad vannet er åpent bortsett fra en liten iskant helt i viken i nordvest. (Jeg var der i går, lørdag).

Det er autorisert telt og bålplass på vestsiden, nord for Fossum industriområde. Der er en liten langgrunn sandstrand med telt- og bålplass, faktisk 2, så det er ganske god plass samt 2 do'er. Her i Corona helgene er det ganske populært, da det er enkel og kort tilgang også fra landsiden. På hverdager er det som regel ingen - selv nå. Veldig grei plass med barn. Man kan jo ha hovedleir her og så padle et par dagsturer. 

Lenger sør tett på demningen til Lysakerelven er det også en liten sandstrand/badeplass med tilgang fra vei. Velegnet til sjøsetting av kanoer. Privat (Løwenskjold) vei, så å parker annet sted. Du kan se strendene på Google maps sattelit foto.

Bogstadvannet er stort og mulig å padle opp i elven. Gjedde fiske - har fanget selv! Det skal også være velsmakende gjørs, som kan tas ute på vannet fra kano, men skal være vanskelige å fange. 

Det er bever fellet treer (forbavsende store!) her og der langs Bogstad vannet, så det er bever i vassdraget.  Jeg vet ikke hvor hiet er, men det kan jo være et oppdrag for barna å padle rundt og finne det - kanskje oppe ved Sørkedals elveoset. 

Elgen

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God info om Bogstad! 
Men at det er gjørs i Bogstadvannet, tviler jeg sterkt på. Den må i så fall være satt ut i nyere tid. Jeg er født og oppvokst ved Lysakerelva, og gjørs har jeg aldri hørt om i det vassdraget. Men i gamle dager var det i alle fall ganske stor abbor der. Dessuten er det tatt ganske stor ørret i vannet. Men det går nok temmelig mange dorgetimer pr. slik. Ellers er det mort, laue, ål, sørv og ørekyte der, i tillegg til nevnte gjedde. 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gjørs i Bogstadvannet, nei, men diger ørret kan jeg bekrefte. Har tatt en på 3,75kg der for en del år siden. Tatt på død laue under gjeddefiske.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd! Blir nok å satse på et vann i østmarka. Fant en lur metode å sjekke isbestanden på vann: Søk på vannet på instagram, velg «område» eller «#navnpåvann» og trykk på «Nyeste». Ofte finner man tilfeldige bilder tatt bare et par timer eller dager tilbake:)

Benytter tråden til å spørre om noen vet hvordan fisket er i Oslofjorden nå?

Holder meg selvfølgelig utenfor gyteområdene og slipper ut torsken om den skulle bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tttime skrev (3 minutter siden):

Takk for alle gode råd! Blir nok å satse på et vann i østmarka. Fant en lur metode å sjekke isbestanden på vann: Søk på vannet på instagram, velg «område» eller «#navnpåvann» og trykk på «Nyeste». Ofte finner man tilfeldige bilder tatt bare et par timer eller dager tilbake:)

Benytter tråden til å spørre om noen vet hvordan fisket er i Oslofjorden nå?

Holder meg selvfølgelig utenfor gyteområdene og slipper ut torsken om den skulle bite.

April er normalt den beste måneden for å fiske sjøørret i Oslofjorden. Foreløpig virker imidlertid fisket tregt. Med et par varme dager kan det imidlertid plutselig løsne. Fisk gjerne på forholdsvis grunnt van, der det er littt strøm og i skumringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tttime skrev (13 timer siden):

Benytter tråden til å spørre om noen vet hvordan fisket er i Oslofjorden nå?

Holder meg selvfølgelig utenfor gyteområdene og slipper ut torsken om den skulle bite.

Jeg fikk en mindre sjøørret i går (37 cm). Men ellers meldes det om lite aktivitet. 
 

Jeg skal for øvrig en tur til Øyungen i ettermiddag, og skal melde isstatus. Tviler sterkt på at det er åpent der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (9 timer siden):

Jeg skal for øvrig en tur til Øyungen i ettermiddag, og skal melde isstatus. Tviler sterkt på at det er åpent der. 

Øyungen er fullstendig islagt. B2378691-6C9E-4F59-B037-6D9040D7EA72.jpeg.46efbf5a4024dfd73ccd0fc9f832d88c.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.