Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg keron 3gt vs Helsport Spitsbergen Xtreme 3


KS10

Anbefalte innlegg

Skal bestemme meg for nytt vintertelt og valget står mellom Keron 3gt og Spitsbergen Xtrem 3. Er interessert i andres erfaringer på godt og vondt rundt disse teltene. 

Umiddelbare betraktninger: Spitsbergen er bredere innvending, har stormmatter, høy og lav ventil, og mulighet for å åpne opp det lille forteltet fullstendig. 

Keron 3gt har større fortelt, lettere å slå opp pga utvendige stangkanaler og færre barduner.

Et bekymringspukt er dog glidelåsene til hilleberg på vinteren. Ser de bruker mindre/spedere glidelås på ytterteltsdørene kontra Helsport. Frykter at disse lettere vil ise opp og potensielt ødelegges på lange vinterturer. Har også hørt at en del sliter med defekte glidelåser på sine hilleberg-telt. 

Hva er deres erfaringer rundt dette og teltene generelt? 

Takk for svar! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Døra på Keron er usedvanlig mye bedre designet enn på Spitsbergen.  Keron er lettere.  Keron har større åpning i innerteltet fordi glidelåsen følger takprofilen. Det er dermed lettere å komme ut og inn av innerteltet samt at man ikke tar oppi så lett når man sitter i åpningen med bena i kuldegropa. 
 

Jeg har både Spitsbergen Xtrem og Keron GT. Begge i 4- manns. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Keron 4GT. Har ikkje hatt ising i glidelås før denne sesongen, og det har ein del sesongar bak seg. På med litt silikon eller liknande så tenkjer eg det er greit. 

Når dette skal byttast ut (det har fått juling) står det også for meg mellom Keron 3GT og Spitsbergen. Eg kjem til å kjøpe det eg kjem over rimeligst. Gode telt båe to. Båe toler uver. 

Dersom det vert Helsport byttar eg bardunane til Hilleberg sine. 

Edit; det er også høgaktuelt med Spitsbergen pro med litt modifikasjoner. Eg e ikkje superfan av stormmatter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje noen av dem, men har Spitsbergen Xtreme 4 og Nammatj 3 GT (som har mye av de samme løsningene som Keron).

Begge to er knall telt for å presisere det, du trår ikke feil med noen av dem.

Mine personlige vurderinger:

  • Keron sin bardunløsning er bedre (vurderer å bytte til Hilleberg barduner og løsning på mitt Spitsbergen. MEN det er ikke feil/dårlig løsning på Helsport heller.)
  • Formen på hovedinngangen i Keron er bedre (den buede )
  • Foreløpig liker jeg glidelåsløsning på ytterdør i Spitsbergen bedre - bilde nedenfor. Dobbel glidelås på dør på Spitsbergen, mens Keron har 2 glidelåser i teltduken.
    • På Spitsbergen åpner døren for både tett dør og myggnetting med samme glidelås, mens på Keron må du åpne 2 glidelåser dersom begge er helt/delvis lukket og du skal åpne helt).
    • Samtidig så kan den buede åpningen på Keron åpnes begge veier eller ovenfra og delvis ned (åpnes kun på ene siden på Spitsbergen), dette er pluss på Keron.
    • God mulig dette er en vanesak, har hatt Helsport teltet lenger enn Hilleberg teltet...
  • Glidelåsen på innerteltet til Keron er lenger ut til sidene ( = større åpning eller mer plass til å sitte ved fotgrop i forteltet)
  • Glidelåsen på innerteltet til Spitsbergen har en bedre løsning, endene overlapper nede og kan åpnes både på høyre og venstre side.
    • På Keron (antatt samme som Nammatj) stopper glidelås inne i side innerst fra dør i yttertelt dvs den i praksis alltid åpnes i side nærmest dør i yttertelt.
    • Forskjellen her er ift om person på høre side eller venstre side f.eks må ut så er det valgfritt å gå ut uten å "krype over" person på andre siden på Spitsbergen. (- Igjen, personlig preferanse)
  • Areal på yttertelt - Stort yttertet: Spitsbergen har 200 cm bredde og 155 cm lengde, mens Keron har 180 cm bredde og 183 cm lenge - Arealmessig så er det  vel nesten det samme?
  • Areal på innertelt - Spitsbergen er 20 cm bredere - kan være avgjørende om man skal ligge  3 voksne i teltet over tid.
  • Vekt: Keron er lettere (dersom dette har noe å si for bruken)

 

image.png.4e6e983c436daca840a39cd3338a0833.png

image.png.4840e89939ee9d36f07367218269ef20.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Keron 4Gt og Svea3 extreme (forgjengeren til Spitsbergen).

Jeg liker ikke døren til Svea, her er Keron mye bedre. ikke opplevd problemer med ising. dvs. det har iset, men ikke vært et problem. verken på det ene eller andre teltet.
Det er ikke lettere å sette opp Keron enn Svea. Dette utgjør ingenting om kanalene er utenfor eller innenfor. 
Stormmattene til er i veien på vår, sommer og høst. Jeg synes derimot de er kjempekjekk på vinteren. Dog savner jeg de ikke nevneverdig når jeg bruker Keron4GT.
At man kan løfte opp hele "bakre fortelt" på Spitsbergen for å få panorama utsikt og svært god ventilasjon gjør at jeg ville valgt det om teltet primært skal brukes på sommer, noe du ikke skal.

Ikke sikkert det hjalp noe. Men jeg tror jeg ville kjøpt det billigste av de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron any day! Døra er nevnt, bardunene er nevnt, det er også ferre av de (@færre plugger), elefantørene er nevnt (@du trenger de ikke), lett å få stramt.

Så på Svea i sin tid, men gikk for Keron 3GT.

Sideveggene i innerteltet i Keron 3 er mer eller mindre helt rette, dvs at oppgitt bredde er utnyttbar helt ut. Innvendig er også Keron høyere i større bredde. Stengene på Keron er 328cm, Spitsbergen har 330cm. Utvendige stangkanaler stjeler litt, men ser ikke helt hvordan Helsport greier å trylle frem så mye høyde og samtidig så mye bredde. Faktoren er 3.14 for begge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her! Min hovedbekymring er glidelåsen på keron sin ytterdør som er langt spinklere enn på helsports extrem-telt. Forstår virkelig ikke hvorfor de ikke bruker en tykk vislon-glidelås på et telt ment for krevende vinterturer. Foruten litt økt vekt (noen få gram) må jo det i alle tilfeller være bedre? Har også lest flere klage på at glidelåsene deres går fort i stykker. 
Hvis noen har noen innspill her er det fint :)

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at TS kjøper Spitsbergen av to gode grunner: 

1.Han er tydeligvis bekymret for glidelåser og ved å velge Spitsbergen slipper han det (selv om  det ikke er noe å bekymre seg for). 

2. Støtter samtidig en norsk bedrift, som er viktig i disse dager. 
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, SnorreL said:

Foreslår at TS kjøper Spitsbergen av to gode grunner: 

1.Han er tydeligvis bekymret for glidelåser og ved å velge Spitsbergen slipper han det (selv om  det ikke er noe å bekymre seg for). 

2. Støtter samtidig en norsk bedrift, som er viktig i disse dager. 
 

 

Og ikke minst en fantastisk kundeservice! Men noe i meg sier samtidig at jeg har veldig lyst på et keron pga lavere vekt og mindre mikkmakk med oppsett. Har Soulo fra før og er godt fornøyd med det. 

Hva er deres erfaring med Hillebergs kundeservice? Helsport har tidligere erstattet mitt telt med et nytt uten noen spørsmål og har nå nylig sendt meg 3 nye stangledd gratis. Hva kan jeg forvente av søta bror? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg KS10 og kjøp begge to  :-). (jeg er telt-hore)  Akkurat nå har jeg faktisk kun Keron 4 GT og Spitsbergen X-Trem Camp 4.Nettopp solgt ut 3 andre. Vet faktisk ikke hvilket av disse to jeg ville beholdt hvis jeg skulle ha bare ett, men fornuften sier Keron. Synes at det er gøy med jøglefargene på Spitsbergen og at Ousland bruker samme teltet i modifisert versjon. Synes også at storm-matter er ok på vinteren, selv om jeg vet det ikke er nødvendig.

Hvitserk, som har en rekke Grønlandskryssinger hvert år med betalende kunder, har i mange år brukt Keron tilnettopp dette. Hadde neppe gjort det hvis glidelåsene eller fravær av stormmatter var et problem.  Tror du blir fornøyd uansett hvilket telt du velger.

 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale å se på Fjellreven Polar Endurance 3, litt dyrere men fy for et gjennomtenkt telt! Gigantiske lufteåpninger, følger med dobbelt sett dac pressfit 10mm, duken er av denier 75, altså svært kraftig og slitesterk! Glidelåser har e aldri noe tull med og stormmattene gjør akkurat det dem ska. Våkna opp til 15m/s vind på feil side av telt oppe på tur i Finnmark, stengene sto helt stille mens duken blafra, brukte da begge settene og teltet føltes så solid at du kunne lett ha økt en del m/s og enda være trygg. Litt mindre innertelt enn de to andre alternativer men er desidert et bra valg! Ikke ille vekt heller med tanke på at vekta er oppgitt med begge stangsettene tror e, har ikke målt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt festepunkter til kun en tørkesnor i Keron? Extrem-serien til Helsport har nettinghylle i taket, og mitt Svea-telt har ytterligere festepunkter til to tørkesnorer i innerteltet. Og har Keron fått bardunsamlere på nyere modeller? 

Jeg har altså forgjengeren Svea 3 Camp, er vel en 2015-modell, og er veldig fornøyd med teltet. Ligger vel en eller to ute på finn.no for tiden.Denne modellen har litt kortere stenger på endene, så det får en mer aerodynamisk form. Hilleberg Kaitum har en lignende form. Keron/Spitsbergen har brattere vinkling i endene. Jeg vet at man kan klare seg uten stormmatter, men det er raskere og enklere å få sikret teltet i dårlig vær med stormmatter. Personlig ville jeg ikke valgt et vintertelt uten stormmatter; forankringen blir jo bedre! Det er fint med to fortelt, men å ha en utgang bak er av mer akademisk interesse. Bruker inngangen foran uansett vindretning og vær, mens bakrommet fungerer mest som bagasjerom eller pissegrop om vinteren. Fargekombinasjonen av rød-gul teltduk og nøytral grå innertelt gir et fantastisk fint innemiljø. Aldri opplevd noe kødd med glidelåsene og synes bardunstrammerne er bedre enn på Keron, men dette er hva man er vant med.

Keron GT/Spitsbergen er så like telt at det blir ikke feil uansett hva man lander på. Men Spitsbergen trumfer på at man kan rulle opp forteltet i bakenden. Fullsize fortelt foran og gapahuk-løsning bak? Jatakk! 

Og jo, det er ikke feil å støtte norske bedrifter som i tillegg har en fantastisk kundeservice.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt til slutt på Keron, og ikke spitsbergen. Litt vemodig å si adjø til mitt gamle fjellheimen extrem og de gjøglete fargene. Det var dog romfølelsen i innerteltet (glidelås helt ut til sidene) og hvor enkelt det var å sette opp teltet som ble avgjørende. Fått testet det på en overnatting. Et digert beist, men førsteinntrykket er bra. Så får jeg bare håpe at det ikke blir noe tull med glidelåsene 😁

Endret av KS10
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

I skrivende stund er begge teltvarienter på vei i posten for sammenligning i showrommet "stua". Jeg er fortsatt ikke helt klok på hvilket jeg ønsker å velge, men har latt meg fascinere av Spitsbergen's mulighet til å åpnes i den ene enden - men, på den andre siden, hvor ofte gjør man det på en vintertur? Derimot, så ble jeg litt paff når jeg ser at Helsport produserer sine telt i Bangladesh, intet nytt selvsagt, men jeg kjenner litt på arbeideren i meg som vet at der har de ikke de beste arb.vilkårne.

Fra A til Å, er det noen som har eventuelle nye innspill til disse to teltene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt Keron 3GT, og vi har et gammelt Helsport Rago 3 (som i praksis er helt likt Spitsbergen 3 Camp pro, og dermed også Keron). Jeg har aldri savna muligheten til å rulle opp hele det lille forteltet (gapahuk-løsning). Teltet brukes for det meste på vinteren, men vi har også brukt det på campingturer på sommeren, og ventilasjonen med alle luker og dører åpne er uansett bra. Aldri opplevd noe problem med glidelås på Keron (eller noen andre Hilleberg-telt, har Soulo og Nallo 3GT nå, hatt Enan). Jeg hadde valgt Keron any day, men det er personlige preferanser, begge er gode telt. Angrer fortsatt på at jeg solgte Keron, kjenner det stikker hver gang jeg leser om det 😆 . Men, har mulighet til å låne et annet Keron 3GT av en kompis - og så kan jeg jo dra på tur med venninna mi som kjøpte mitt 😁 Jeg ser poenget med å støtte norsk bedrift, samtidig så synes jeg at skandinavisk produsent som produserer i Baltikum også er prisverdig og verdt å støtte. Jeg har bare hatt god erfaring med Hillebergs kundeservice, de har sendt nye stang-strikker til meg kjapt og gratis, ikke testa noe utover det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Walle said:

Hvilket telt endte du opp med, og hvorfor? 

Jeg endte opp med Keron 3GT. Begge teltene er gode telt, men for min del så subbet døren til innerteltet på hodet når jeg satt med beina ut i ytterteltet. Det problemet har jeg ikke med Keron, også med oppblåsbart liggeunderlang (jeg er 188 cm). Samt, jeg kom frem til at Keron lar seg også åpne opp på lik måte som Spitsbergen. Så, til slutt ble det Keron - til dels for at de ser ut til å behandle arbeiderne sine godt (ikke at Helsport ikke prøver - men jeg tror det er begrenset hvilken påvirkning de har på fabrikkene) og - som vi nok alle er svake for - så var det 30 prosent av på fjellsport. :) Samt, døren på Keron er knall og veldig deilig å kunne stige ut av teltet uten å stange hodet. I tillegg mener jeg å huske at det også er færre barduner å styre med. Utrolig kjapt telt å sette opp. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knektstang skrev (15 timer siden):

Jeg endte opp med Keron 3GT. Begge teltene er gode telt, men for min del så subbet døren til innerteltet på hodet når jeg satt med beina ut i ytterteltet. Det problemet har jeg ikke med Keron, også med oppblåsbart liggeunderlang (jeg er 188 cm). Samt, jeg kom frem til at Keron lar seg også åpne opp på lik måte som Spitsbergen. Så, til slutt ble det Keron - til dels for at de ser ut til å behandle arbeiderne sine godt (ikke at Helsport ikke prøver - men jeg tror det er begrenset hvilken påvirkning de har på fabrikkene) og - som vi nok alle er svake for - så var det 30 prosent av på fjellsport. :) Samt, døren på Keron er knall og veldig deilig å kunne stige ut av teltet uten å stange hodet. I tillegg mener jeg å huske at det også er færre barduner å styre med. Utrolig kjapt telt å sette opp. 

 

Grattis med nytt telt :) 

Jeg har Keron 3 GT selv, og er veldig fornøyd med både det (og de to andre Hilleberg teltene jeg har, henholdsvis Saitaris og Unna)

'Enkelt' og robust design. Der jeg setter veldig pris på designet av døren til forteltet og ventilene. (som de aller fleste som valgte Keron telt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Walle said:

Grattis med nytt telt :) 

Jeg har Keron 3 GT selv, og er veldig fornøyd med både det (og de to andre Hilleberg teltene jeg har, henholdsvis Saitaris og Unna)

'Enkelt' og robust design. Der jeg setter veldig pris på designet av døren til forteltet og ventilene. (som de aller fleste som valgte Keron telt)

Takker! Det er alltid en omstendelig prosess å velge et nytt telt, men jeg er fornøyd med valget. Har Allak 3 fra før og det er det beste 3-sesongsteltet jeg har hatt. Brukte det også litt i vinter, blant annet under en vinterstorm. Det stod helt støtt, men det blir for liten plass å rutte med i ytterteltet. Det problemet har jeg, for å si det mildt, ikke i Keron. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.