Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Rogaland - telt


pottesur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig gått til anskaffelse av utstyr til å dra på telttur. Jeg har vært på mange dagsturer, og elsker å gå i fjellet, men er nybegynner når det kommer til teltlivet. Noen som har forslag til sted i Rogaland jeg kan dra? Gjerne et sted med fin utsikt. Jeg bor i Stavanger, og har gått en del i Ryfylkeheiane. Fint hvis det ikke er altfor langt å kjøre fra Stavanger, maks 1-2 timer. Er ikke vant til tung sekk, så de første turene trenger kanskje ikke være så fryktelig lange. Vurderer å stikke ut i midten av neste uke hvis værmeldingen holder seg som den er! 

Håper noen har noen gode tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som først stopp med telt er Røssdalen et valg, men der kan det være andre. Og det er et godt stykke å kjøre.

Ellers er det gode plasser i Fidjadalen, på slettene ved Mån eller lengre inne.

Så er det selvsagt mulig å dra inn i Madlandsheia, men da trr jeg du vil treffe på snø. Det gjelder uansett å ha med en varm sovepose og godt underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her allerede, stemmer også for dem. :) Har ikke gått alle selv,  men flere er gode å begynne med, spesielt også for "kosen". 

 

I tillegg vil jeg legge til Brekketjørna ved Gåsavann, her er det knallfint for all slags camping og selve turen er i lett terreng. :) Dvs du følger ruta fra parkeringsplassen og går ut der den stikker ut til høyre med Brekketjørna, og fortsetter litt til "rundt", med klokka, kanonfine plasser å ligge i "åpen" skog med vannet der. Så om været er der, er det veldig fint. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med om (når?) jeg skall på telttur er å finne områder der det er mulig å finne greit plasser der det går an å sette opp telt.  Ser ikke helt for meg telt i terrenget ved Veraland - ikke mye flate plasser der? (har gått de vanlige rundturene). 

Røssdalen er jo grei - og drømmeplassen er jo på Mån - men der kan det gjerne fortsatt være veldig kaldt? kanskje sne?

Se siden fjell-vandring.net - der er det masse forslag pr kommune for telt-turer (og andre turer:-))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.