Gå til innhold
pottesur

Turtips Rogaland - telt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig gått til anskaffelse av utstyr til å dra på telttur. Jeg har vært på mange dagsturer, og elsker å gå i fjellet, men er nybegynner når det kommer til teltlivet. Noen som har forslag til sted i Rogaland jeg kan dra? Gjerne et sted med fin utsikt. Jeg bor i Stavanger, og har gått en del i Ryfylkeheiane. Fint hvis det ikke er altfor langt å kjøre fra Stavanger, maks 1-2 timer. Er ikke vant til tung sekk, så de første turene trenger kanskje ikke være så fryktelig lange. Vurderer å stikke ut i midten av neste uke hvis værmeldingen holder seg som den er! 

Håper noen har noen gode tips :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som først stopp med telt er Røssdalen et valg, men der kan det være andre. Og det er et godt stykke å kjøre.

Ellers er det gode plasser i Fidjadalen, på slettene ved Mån eller lengre inne.

Så er det selvsagt mulig å dra inn i Madlandsheia, men da trr jeg du vil treffe på snø. Det gjelder uansett å ha med en varm sovepose og godt underlag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevner to klassikere der. Kan også spille inn Veraland og Imsområdet. Begge i Sandnes kommune. Ikke typiske fjellturer kanskje, men greit innen rekkevidde og uten snø nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode tips her allerede, stemmer også for dem. :) Har ikke gått alle selv,  men flere er gode å begynne med, spesielt også for "kosen". 

I tillegg vil jeg legge til Skjult lenke - logg inn for å se den, her er det knallfint for all slags camping og selve turen er i lett terreng. :) Dvs du følger ruta fra parkeringsplassen og går ut der den stikker ut til høyre med Brekketjørna, og fortsetter litt til "rundt", med klokka, kanonfine plasser å ligge i "åpen" skog med vannet der. Så om været er der, er det veldig fint. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg sliter med om (når?) jeg skall på telttur er å finne områder der det er mulig å finne greit plasser der det går an å sette opp telt.  Ser ikke helt for meg telt i terrenget ved Veraland - ikke mye flate plasser der? (har gått de vanlige rundturene). 

Røssdalen er jo grei - og drømmeplassen er jo på Mån - men der kan det gjerne fortsatt være veldig kaldt? kanskje sne?

Se siden fjell-vandring.net - der er det masse forslag pr kommune for telt-turer (og andre turer:-))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips - da har jeg noen alternativer å velge mellom. 

Mån høres interessant ut - noen som vet om det er mye snø der? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.