Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna på høyfjellstur?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har et Hilleberg Unna og tilhørende meshtelt. Jeg er ikke verdens mest erfarne telter, og aldri lagt i telt på "høyfjellet". Jeg planlegger en tur "hjem" til Nordnorge på slutten av sommeren/tidlig høst, og har veldig lyst å gå på tur i Saltfjellet (muligens deler av Telegrafruten). Jeg kommer ikke til å dra på tur om det kun er meldt drittvær, men av erfaring kan det jo fort bli litt mer vær enn meldt. Er det noen her inne som har erfaring med dette teltet på en tur ala dette, og har gjort dere noen erfaringer?

Om noen ellers har noen gode tips om telting på fjellet kontra telting i marka, tar jeg gjerne i mot 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Suverent telt til tur på fjellet👍🏻 Har også brukt det på vinteren - riktignok i finvær😊

Har ved et par anledninger sikret plugger med steiner i sterk vind. Resultatet var lite blafring og god søvn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Unna er et solid helårstelt, så du er trygg med det.   Jeg ville tatt det vanlige innerteltet på høyfjellstur, ikke netting-innerteltet.

I høyfjellet er du lite beskyttet mot vær og vind.  Om det blåser mye bør du kanskje tenke på vindretning og hvor du kan finne teltplass i le, for å få det behagelig i teltet.

Jeg kjenner ikke forholdene på Saltfjellet (har lyst på telttur på Saltfjellet, men tror det ikke blir i år).  Det kan være vanskelig å finne pluggfester på høyfjellet (steinete bakke og lite vegetasjon, f.eks), så jeg pleier ha med noen liner slik at pluggene kan settes ned der det er feste, ikke der hvor telthjørnene er (linene brukes som forlenger mellom festeløkka i teltet og pluggen).  Hvis du skal virkelig høyt til fjells hvor det nesten ikke er festemuligheter i bakken, kan du ta med noen lange liner for å forlenge barduner o.l for å få feste rundt større steiner.

P1010968.thumb.jpeg.7f8ab65bb74135cf8b95655aa24a993a.jpeg

(Fra teltplass på 1550-1600 moh i Breheimen)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i tillegg til Helsport Ringstind, et Helsport Trolltind. Det har litt samme konstruksjon som Hilleberg Unna, men har inngangen på siden. Jeg har ingen erfaring med å sette opp dette i sterk vind så tips er velkommen.. Har brukt det i skogsområder, men ikke på høyfjellet. Ringstind teltet er veldig enkelt å sette opp i sterk vind, men med Trolltind er jeg usikker.

N2.thumb.JPG.7ed0a87de04d171c82cd9279a6273205.JPG

 

 

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (11 timer siden):

Jeg har i tillegg til Helsport Ringstind, et Helsport Trolltind. Det har litt samme konstruksjon som Hilleberg Unna, men har inngangen på siden. Jeg har ingen erfaring med å sette opp dette i sterk vind så tips er velkommen.. Har brukt det i skogsområder, men ikke på høyfjellet. Ringstind teltet er veldig enkelt å sette opp i sterk vind, men med Trolltind er jeg usikker.

N2.thumb.JPG.7ed0a87de04d171c82cd9279a6273205.JPG

 

 

.

Det sies at man plugger ned den lukkete endene av stangkanalene mot vinden. Så trer man i stenger og tar resten derfra. Ikke prøvd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (32 minutter siden):

Det sies at man plugger ned den lukkete endene av stangkanalene mot vinden. Så trer man i stenger og tar resten derfra. Ikke prøvd selv.

Har tenkt å gjøre det sånn, men hva skjer da med teltstengene når den siste stangbuen tres i og teltet reiser seg og det ikke er noen barduner ennå så holder stengene opp mot vinden. Det ble Trolltind på meg isteden for Unna på grunn av vekt, volum og pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (17 minutter siden):

Har tenkt å gjøre det sånn, men hva skjer da med teltstengene når den siste stangbuen tres i og teltet reiser seg og det ikke er noen barduner ennå så holder stengene opp mot vinden. Det ble Trolltind på meg isteden for Unna på grunn av vekt, volum og pris. 

Man knyter jo i hvert fall en av bardunene i noe tungt (f.eks ryggsekken) for sikkerhets skyld. :) 
(Det lærte jeg den ubehaglige måten 😂)

Endret av tubbs
  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 minutt siden):

Man knyter jo i hvert fall en av bardunene i noe tungt (f.eks ryggsekken) for sikkerhets skyld. :) 
(Det lærte jeg den ubehaglige måten 😂)

Bra tips da skal jeg prøve det. Får nok øve meg litt i hagen nå mens jeg venter på snøsmeltingen på Hardangervidda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (11 minutter siden):

Bra tips da skal jeg prøve det. Får nok øve meg litt i hagen nå mens jeg venter på snøsmeltingen på Hardangervidda. 

Har alltid med noen ekstra barduner som jeg også kan knyte i en av pluggfestene.(De er jo ikke midt på teltet slik som bardunene er)  :)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (2 timer siden):

Man knyter jo i hvert fall en av bardunene i noe tungt (f.eks ryggsekken) for sikkerhets skyld. :) 
(Det lærte jeg den ubehaglige måten 😂)

Hehe, det har jeg sluppet å lære den harde veien, men jeg har en (ikke så turvant) kompis som var på Trolltunga i fjor sommer som måtte løpe ut i vannet for å fange et telt på avveie. Jeg skulle betalt mye for å sett det nå i etterkant som jeg vet det gikk bra :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 3.4.2020 den 12.04):

Det sies at man plugger ned den lukkete endene av stangkanalene mot vinden. Så trer man i stenger og tar resten derfra. Ikke prøvd selv.

Det er en fornuftig måte å gjøre det på. Det gjør det også lettere å tre inn stengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill og svar!

Lenge siden jeg har vært på ordentlig tur der jeg og, men vet det fins noen lokale DNT hytter som er åpne (og med hund tillatt og om det skulle bli helt krise, hehe!

Det er et eller annet med barfjell-landskap som jeg finner så uendelig vakkert. Bor på Østlandet nå, og selv om jeg har blitt glad i skogen, er det ikke helt "mitt" turlandskap (om jeg skulle velge fra øverste hylle, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.