Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Eberlestock F1 pakkramme-system?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Jeg investerte i fjor høst i "familiens" drømmetelt, et Frisport Taiga og har pådratt meg et problem - det er et stort og uhåndterlig beist. Fikk stappet det opp i min gode gamle Bora 95, men da var det ikke mye ekstra plass i sekken og lite realistisk å laste resten på kona - what to do?

Hadde egentlig sett for meg at løsningen var en Norrøna Recon Syncroflex, men tross større samlet pakkvolum er mye av dette i sidelommer og det fortsatt problematisk å få plass til både telt og utstyr, samtidig som sekkens egenvekt er forholdsvis høy. Startet å tenke alternativ og ramlet inn i en verden av for meg ukjente jaktsekker som Mystery Range, Stone Glacier, Kifaru, Kuiu og Eberlestock, var også innom tanken på en Tentipi Bärmes pakkramme. Etter mye research tror jeg at Eberlestock F1 pakkramme med en pakkpose/duffelbag og muligens noen små sidelommer vil være beste løsning for meg. Problemet er at jeg finner lite/ingen praktisk erfaring fra tilsvarende bruk. Det jeg lurer på er da;

1) Har noen praktisk erfaring med Eberlestock F1 for bæring av større kolli (ikke jakt/slakt)?

2) Har noen andre goder erfaringer/tips/innspill til hva de ville valgt for å fått med seg et enormt talt samt diverse bagasje og utstyr til en familie på fem (4, 6 og 10 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke Bergans PowerFrame 130L+? Hovedrom + topplokk utgjør 130 liter, dem er gedigen. Sidelommene er på 14L per, altså ender du på 158 liter. Om dette ikke er nok så kan du ta av sekkeposen og bære hva enn du vil. Bæresystemet er mye diskutert. Noen foretrekker PowerFrame framfor Syncroflex, men de fleste motsatt. Brukte selv den sekken i flere år og synes at den er topp! Tung egenvekt men du har til gjengjeld en bærekapasitet uten like. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraktposen til Taiga er ganske rommelig og kan komprimeres noe, men måler i utgangspunktet 60x40x30 cm, målt lett sammenklemt (se vedlagt bilde opp mot standard 1L Nalgene flaske og 1 m tommestokk).

Takk for tips om PowerFrame, det at hovedrom + topplokk utgjør 130 liter alene var nyttig info (trodde dette var inkludert sidelommer) -> noen som vet hvordan dette er for Norrøna Recon Synkroflex? Har vurdert både Bergans og Norrøna, men er 173 cm, og lest at Bergans egner seg best for personer over 175 cm samt at en del har opplevd at hoftebelte knirker. Passform er åpenbart subjektivt, man kan ev. dra og prøve begge på ryggen.

En av grunnene for at jeg så til andre alternativ (som nevnte Eberlestock) er at teltet, som beskrevet, mer eller mindre fylte min Bora 95 og jeg var bekymret for at hovedrommet på Bergans og Norrøna i praksis var på samme nivå, noe du avkreftet for Bergans @AmundJS. Ser fra diverse bilder at det også er mulig å stroppe teltet utenpå pakkrammesekkene, f.eks. på tvers over bunnrommet, slik at den ikke tar opp like mye plass oppi, dette gikk ikke på Bora 95. Tenkte at en frittstående pakkramme hvor jeg kunne spenne fast teltet og en form for pakkpose separat hadde vært en god idé, men begynner nå å vippe tilbake igjen til at det kanskje er like greit med en ferdig sekk tross alt.

IMG_2051.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet veier vel såpass mye at det vanskelig skal gjøres å bære med seg dette over noe distanse, når du også skal bære for resten av familien. En skikkelig sekk veier ca 5kg og teltet er vel rundt 10? Kanskje du kan vurdere en bagasjetralle med litt store hjul? Fins utgaver som kan spennes i hoftebelte/trekksele og da slipper du ødelagt rygg før du setter camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dovner beina av det tykke hoftebeltet til Bergans. Det må testes før kjøp. Andre liker dette veldig godt. Både Recon pack og Powerframe er jo tunge sekker, men om du legger en dufflebag til vekta på Eberlestock sin, så er ikke forskjellen like stor lenger..

Når det gjelder sidelommene på Recon Pack, så er dette fullt ut effektivt volum da de sitter helt utenpå sekken og kan romme like mye om sekken er stappfull eller tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (37 minutter siden):

For meg dovner beina av det tykke hoftebeltet til Bergans. Det må testes før kjøp. Andre liker dette veldig godt. Både Recon pack og Powerframe er jo tunge sekker, men om du legger en dufflebag til vekta på Eberlestock sin, så er ikke forskjellen like stor lenger..

Når det gjelder sidelommene på Recon Pack, så er dette fullt ut effektivt volum da de sitter helt utenpå sekken og kan romme like mye om sekken er stappfull eller tom.

Vet du hvor mange liter selve sekkerommet på Recon-packen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot skrev (5 minutter siden):

Vet du hvor mange liter selve sekkerommet på Recon-packen er?

Nei, men det er stort. Tror Berganssekken er litt større. Det var så godt svar jeg hadde akkurat nå.. :) Det kan vel googles frem, evt bruke søkefunksjonen her på forumet. Vil tro dette er diskutert mange manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (47 minutter siden):

Dette teltet veier vel såpass mye at det vanskelig skal gjøres å bære med seg dette over noe distanse, når du også skal bære for resten av familien. En skikkelig sekk veier ca 5kg og teltet er vel rundt 10? Kanskje du kan vurdere en bagasjetralle med litt store hjul? Fins utgaver som kan spennes i hoftebelte/trekksele og da slipper du ødelagt rygg før du setter camp.

Bagasjetralle var et fint innspill, men ikke alltid like praktisk f.eks. i myrlendt terreng og tror jeg holder meg til sekk. Klar over at egenvekta på telt og sekk fort bikker 15 kg, men har tidligere grei erfaring med å gå lengre distanser med 30-40 kg sekk og er her heller ikke snakk om så mange kilometer med en 4-åring på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Nei, men det er stort. Tror Berganssekken er litt større. Det var så godt svar jeg hadde akkurat nå.. :) Det kan vel googles frem, evt bruke søkefunksjonen her på forumet. Vil tro dette er diskutert mange manger.

Det var et greit svar det ;)

Har forsøkt å søke meg fram til svar, men ikke klart å finne ut av det (mulig det er jeg som er dårlig til å lete). Oppdaterer tråden hvis/når jeg vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3F5FE533-C75E-4320-BCEF-ADC45EC026D7.jpeg.66eaf7f4ebc95f837fe233f7566c6035.jpeg

Hvis du stapper stengene langs ryggen og tar teltposen under topplokket får du plass til mye ekstra bagasje med en reconpack.

Topplokket på reconpacken har remmer i alle fire hjørnene så det kan løftes ganske høyt. Sekken er også god å bruke ved 30kg+.
 

Soveposen på bildet er 75x35x35

Endret av Bsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsv skrev (18 timer siden):

3F5FE533-C75E-4320-BCEF-ADC45EC026D7.jpeg.66eaf7f4ebc95f837fe233f7566c6035.jpeg

Hvis du stapper stengene langs ryggen og tar teltposen under topplokket får du plass til mye ekstra bagasje med en reconpack.

Topplokket på reconpacken har remmer i alle fire hjørnene så det kan løftes ganske høyt. Sekken er også god å bruke ved 30kg+.
 

Soveposen på bildet er 75x35x35

Takk, det var et illustrativt bilde, størrelsen var jo nesten spot on.

Var slik jeg tenkte å pakke direkte på pakkramme (Eberlestock F1) og har nå gått mer tilbake til at Recon Pack (e.l.) også kan pakkes på denne måten, med fordelen av å få en mer ferdig sekk på kjøpet. Litt spent på hvordan sekken vil føles med vekten av teltet på toppen, men tenker at det kan pakkes tilsvarende på et sammenklappet soveposerom i bunnen, med eller uten stenger i posen, og bruke resten av sekkrommet til øvrig bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering!

Lastet sekken med teltet (Frisport Taiga) i bunn, fylte opp med en ukomprimert sovepose samt en full 50 liters "dagstursekk" under lokket. Kunne fint stappet inn mer både her og der og ikke startet på sidelommer eller topplokk. Også god plass og tilrettelagt for enkel innfesting av minst tre liggeunderlag utenpå. Alt i alt veldig fornøyd med Recon Pack'en som løser problemet med å få med Taiga pluss bagasje til familietur, og samtidig fremstår som en skikkelig gjennomført og bunnsolid kvalitetssekk. Litt lei meg for at jeg ikke fikk dratt og sett/prøvd Eberlestocken, men dette er totalt sett en mye bedre løsning for mitt behov.

IMG_2338.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.