Gå til innhold
  • Bli medlem

Et hav av liggeunderlag...


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt... 

Jeg er altså på utkikk etter 4sesongs liggeunderlag, og per nå står det mellom Exped DownMat og Exped SynMat. Planen er å bruke liggeunderlaget året rundt, jeg fryser lett om natta, og ønsker et liggeunderlag med R-verdi >5.

Når det gjelder sovepose velger jeg alltid syntetisk, men har dere kanskje noen anbefalinger også på dun vs syntetisk på disse soveposene? 

 

Håpet er å bestille i morgen og dra på tur i påska 🤩

 

Hilsen Anna 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vurdert Therm-a-rest XTherm som alternativ om du tenker å bruke det om sommeren også. Jeg skiftet nettopp ut begge mine DownMats med dette pga lavere vekt og at det er enklere å pakke kompakt. Fjellsport har gode priser på 2 av modellene nå. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag.html?manufacturer=28

 

Bananos skrev (14 timer siden):

Når det gjelder sovepose velger jeg alltid syntetisk, men har dere kanskje noen anbefalinger også på dun vs syntetisk på disse soveposene? 

Du tenker kanskje dun vs syntetisk i liggeunderlag og ikke soveposer? I liggeunderlag er ikke dette samme greien som med soveposer. Det er ganske uvanlig å bruke dun i liggeunderlag, og så vidt meg bekjent er det kun Exped som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananos skrev (15 timer siden):

Heisann

Jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt... 

Jeg er altså på utkikk etter 4sesongs liggeunderlag, og per nå står det mellom Exped DownMat og Exped SynMat. Planen er å bruke liggeunderlaget året rundt, jeg fryser lett om natta, og ønsker et liggeunderlag med R-verdi >5.

Når det gjelder sovepose velger jeg alltid syntetisk, men har dere kanskje noen anbefalinger også på dun vs syntetisk på disse soveposene? 

 

Håpet er å bestille i morgen og dra på tur i påska 🤩

 

Hilsen Anna 😊

Ikke kjøp Downmat. Dunet ligger løst i liggeunderlaget og beveger seg rundt. Hvis dunet har klumpet seg uten at du merker det får du en kald natt i møte! Kjøp evnetuelt Synmat der isolasjonen er limt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet exped eller therm-a-rest, men jeg ville også vurdert Sea to Summit Comfort Plus insulated, eller comfort plus XT.
har begge disse og de er meget gode og varme. 
Et stort pluss at man pumper opp to lag, så man kan regulere hardheten bedre, uten at man synker ned i bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sea To Summer Etherlight Insulated (10cm tykk) er betydelig mer behagelig enn noen av Exped underlagene jeg har hatt. Men, vinterstid foretrekker jeg å bruke Exped Downmat LW9. Da jeg synes denne er varmere. Kun brukt pumpepose på den, og den ligger oppblåst i bedding hele vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.