Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til tre kjøpt i USA


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Da har vi blitt koronafaste i USA og alt utstyret som skulle hentes i Norge i påska blir derfor liggende  på loftet til mamma og pappa. Siden jeg satser hardt på at statsgrensene blir åpnet etter hvert, så skal vi jo på telttur hele familien her over og det betyr at vi trenger et TELT (og jeg må jo innrømme at jeg ble litt glad da jeg fikk denne muligheten til å legge til et telt i samlingen, særlig om jeg kunne få meg en amerikansk modell). Tenkte jeg skulle spørre her, siden det er så mange som kan så utrolig mye om de amerikanske teltmodellene her. Jeg bor altså i USA og teltet skal kjøpes her, bare så det er sagt. 

Teltet skal være: 

  • Stort nok til to voksne og en baby 
  • Ha to innganger
  • Ha GOD lufting, det blir drita varmt her på sommeren. 
  • Høyt nok under taket til at mannen ikke forsurer og drar hjem (vi snakker minst 110cm minst, han surer på alle høyder lavere enn det). 
  • Langt nok til at samme mann på 190 har plass
  • Ha et fortelt der man kan lagre bagasjen uten at den blir våt. 
  • 3 sesongers og kunne brukes i fjellet her, men trenger ikke tåle ekstremvær eller vintervær da jeg aldri kommer til å få lurt med mannfolket på tur i sånne omstendigheter.. 
  • Maks 2,5 kilo 

Ok, snurr debatt! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativt Exped Orion 3 UL for å holde deg litt til typer du har/har hatt fra før?

Det treffer ihverfall ift høyde, men bommer noen smørklatter på vekta. (Aner ikke prisen "over there" på Exped telt.. mistenker at en del amerikanske er litt billigere.)

image.thumb.png.9460426f698c5b3def5d61285005df80.png Exped.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BA Copper Spur UL HV3 som Terka forslår. Har 2 manns i litt eldre modell. HV er litt lettere og har bedre stangløsning som gjør det mer stabilr. Teltet jeg bruker klart mest. Serien har vunnet flere priser. Mitt er vel fra 2009 og holder tett enda selv om jeg hadde bikkje 6 av årene. Er tapede sømmer standard så vidt jeg husker. Kjøp med ekstra bunnduk. Da kan du sette opp kun innertelt, f.eks under en tarp, sette opp kun yttertelt npr det ikke er insekter eller sette opp begge deler. Siden det normalt settes med innertelt først trenger du bunnduken hvis du skal sette opp yttertelt først f.eks i regn. Teltet lufter bra og slipper badstue, jeg har lys farge på yttertelt. Mener mitt er 107 i høyde, jeg er 187 og har plass igjen over hode i høyeste del av teltet. Endevegger er ganske så rette så lengde er heller ikke problem. Jeg kan ligge på magen i mitt med en klespose og pute ovenfor liggeunderlag type LW. Da med armer under puta uten at at jeg spenner i duken. Akkurat kommet 2020 modell av det. Se om du finner forrige på tilbud, lite forskjell på de.

Endret av borgern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Terka nevnte så stilig ut da 😄 ellers se om du finner noe fra Sierra Designs! De har mye bra, har dog ikke testet noen av teltene deres selv, men de skal også ha mye bra der. 

 

Av 3 personers ser jeg at Full Moon 3Clearwing 3 og Sweet Suite 3 seeeer ut til å falle innenfor kriteriene. Men hver din smak 😄 lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi kjøpte et mountain hardwear casa 4 til samme bruk når ungene var små. Høyde inne var 168 cm og det kan ikke overdrives den positive betydningen av ekstra høyde har med barn tilstede. Vi kunne gå oppreist inne i dette teltet. Barn ligger ikke akkurat rolig og de skal ut på de merkeligste tidspunkt. Vårt telt er nok 3 eller 3.5 kg som fortsatt er lett for et 4 mannstelt. En blanding av myggnetting og vanlig i innerteltet som ga fantastisk lufting. Vårt telt er ut av produksjon men jeg ville nok ha lett etter et telt med større høyde. Første bildet er av mitt telt det to andre er fra nettet.

mvh

Tore

 

DSC_0147.jpeg

image.png

image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (På 1.4.2020 den 12.43):

HMG Ultamid 4. Det settes opp med vandrestaver, men du kan få kjøpt en karbonstav som erstatning. Koster utrolig mye penger:-(

https://www.hyperlitemountaingear.com/collections/ultralight-backpacking-shelters-tents/products/ultamid-4-ultralight-pyramid-tent

Dette ser jo helt konge ut, men det må også være noe av det mest overprisa jeg har sett i mitt liv:D Dette er jo prisen for YTTERTELTET, med innertelt er det jo 15 000 dask HERREGUD! 🤣🤣🤣

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (5 minutter siden):

Litt mer saklig priset, men fortatt stort og du får tak i tilpasset innertelt i mesh:  https://www.msrgear.com/ie/tents/all-season-tents/front-range-4-person-ultralight-tarp-shelter/13313.html

Satt AKKURAT og kikket på samme, så dette var litt morsomt. Hvor fant du innertelt? Og hva koster det? Linken funker ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (40 minutter siden):

Satt AKKURAT og kikket på samme, så dette var litt morsomt. Hvor fant du innertelt? Og hva koster det? Linken funker ikke 

Sikkert noen land-spesifikke greier MSR driver med. Finner du den ikke når du søker på msrgear.com?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (38 minutter siden):

Det så jo veldig fint ut da, litt dyrere enn msr sitt, finner ikke hvor tungt det innerteltet er, ser du det? 

Jeg har duomid. Dcf telt har den egenskapen at de ikke lar seg pakke ned så mye. Så volumet er ganske stort. Til gjengjeld veier det lite. Jeg synes ikke det tåler vind så bra da. Siden lufting på slike telt foregår under i fra så får vinden godt tak i teltet. 

Men det er perfekt dersom det er rolig vær. Hadde jeg hatt en utømmelig konto hadde jeg gått for HMG sitt telt da. Men det får være grenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (2 minutter siden):

Jeg har duomid. Dcf telt har den egenskapen at de ikke lar seg pakke ned så mye. Så volumet er ganske stort. Til gjengjeld veier det lite. Jeg synes ikke det tåler vind så bra da. Siden lufting på slike telt foregår under i fra så får vinden godt tak i teltet. 

Men det er perfekt dersom det er rolig vær. Hadde jeg hatt en utømmelig konto hadde jeg gått for HMG sitt telt da. Men det får være grenser. 

Jeg vurderte å ikke kjøpe dfc da, siden det var drita dyrt, polyester må jo holde ok når det uansett ikke er et uværstelt. Hvor mye vær tåler det vil du si? Og hvor mye plass tror du vi trenger, holder det med duomid? Vill du hatt med madammen og prebbskij junior i duomiden?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (55 minutter siden):

Det så jo veldig fint ut da, litt dyrere enn msr sitt, finner ikke hvor tungt det innerteltet er, ser du det? 

Se langt ned på denne siden under "specs" og scroll ned til innerteltmodellen til det teltet du ser på. Innerteltet til supermid veier 680 gram. Du finner også lengde/høydemål der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (27 minutter siden):

Jeg vurderte å ikke kjøpe dfc da, siden det var drita dyrt, polyester må jo holde ok når det uansett ikke er et uværstelt. Hvor mye vær tåler det vil du si? Og hvor mye plass tror du vi trenger, holder det med duomid? Vill du hatt med madammen og prebbskij junior i duomiden?? 

Duomid er ok for 2, men det blir trangt om det er dårlig vær. Har kun brukt det alene hittil. Sist jeg brukte det blåste det godt. Teltet stod, men jeg klarte ikke flapringen fra bunnen av duken så jeg endte opp med å flytte meg utenfor et stykke ned i lien for å få sove (inni jervenduken). 

Personlig er det genialt å ha med på enkle turer som et alternativ til tarp. Jeg har ikke innertelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 1.4.2020 den 10.21):

Alternativt Exped Orion 3 UL for å holde deg litt til typer du har/har hatt fra før?

Det treffer ihverfall ift høyde, men bommer noen smørklatter på vekta. (Aner ikke prisen "over there" på Exped telt.. mistenker at en del amerikanske er litt billigere.)

image.thumb.png.9460426f698c5b3def5d61285005df80.png Exped.

Fun fact fra teltnerden: de har faktisk ikke Exped orion UL telt i USA og Canada. Grunnen er at USA og Canada har påbud om at teltet skal trekkes med noe flammeavvisende stoff som Exped mene at forringer levetiden på teltet. De vil ikke ødelegge teltetene ved å ha på denne coatingen og derfor kan de heller ikke selge telt der over.

Jeg prøvde nemlig i min tid å kjøpe Exped orion UL i Canada, men fant det ikke. Da jeg skrev til Exped var dette forklaringen:) Det var dog i 2016 så ting kan selvfølgelig ha forandret seg siden da, men jeg har ikke sett noen Exped orion telt her så langt, så det kan hende det holder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 1.4.2020 den 10.45):

Er det ikke enklere å bytte til litt kortere og litt blidere mann?

 

HAHahhahahaa, ja, nå har han svært gode egenskape på andre områder da, som oppveier forsuring i lave telt, så jeg tror jeg heller kjøper et høyt ett :D. Men ja, betimelig spørsmål, jeg vurderer å bare ha han med når vi sover under åpen himmel.. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.