Gå til innhold
  • Bli medlem

Var stillongsene bedre før?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Sitter her i en gammel stillongs som jeg ikke klarer å slite ut.... heldigvis. Har 2 stillongser som er 10-20 år gamle i polyester. Sykler en del og går tur hver dag, men disse nekter å slites hull i og gi opp tilværelsen. Står hhv Cloze og Alltid på merkelappene. Flotte hverdagsplagg. 

Til sammenligning hadde jeg et par stillongser i polyester fra hhv Stormberg og Craft som ble slitt hull i skrittet i løpet av et par år, tross samme materiale. Så jeg sitter her og lurer på om stillongser rett og slett var mer slitesterke for 10 år siden... Mye rart man skal fundere på når været er dårlig og kommunegrensene stengt ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yep!

fra "utstsyr du er skikkelig fornøyd med": Jeg har vel også et par polyester fra 1990-tallet.

"Jeg er egentlig ganske fornøyd med det meste av turutstyret mitt. Mye er kjøpt på tilbud og en god del er "piratmerker, -membraner", som over tid har vist sig bra. En del merkevarer betaler man overpris for - også innen for andre områder. En del har vi dobbelt av, fordi Elginnen var aktiv klatrer og turfreak, da vi traff hverandre.

Men det som nok tar prisen i kvalitet og holdbarhet er et par originale "Stillongs" stillongs. Varemerket er likesom "primus" og "zalo" blitt en betegnelse. De er norsk fremstillet av norsk ull! Ikke noe pyse-merino ull her!

Stillongsene er nok eldre enn de fleste her på FF, da de vel snart er ca. 50 år! OK, de er da stoppet ganske litt her og der og sydd i baken, men varmer like bra for det. De har vært brukt i massevis på skiturer (for varme om sommeren). I 2 vintersesonger var jeg skiguide og et par sesonger ekstra skibums i Østerrike, hvor de ble brukt hver dag fra jul til påske. Siden ble de brukt innerst under tørrdrakt i forbindelse med yrkesdykking i knap 20 år. 

Se, dette er et kvalitetsplagg,  som jeg tviler på man kan få i dag!"

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrken er en ting, men passformen da?

Etter å ha kjøpt en masse forskjellige "under lang", (som brukes under Gore-Tex" buksene i regnvær - og når det er kalt), merkeklær, som ikke passer, har jeg endelig funnet et sett på Sport outlet til 150 spenn. 

Disse er ikke for smale over legger eller lår (som de fleste andre) eller for trang i halsen (lengde for giraff). Det er i grunnen greit om lengde og magemål passe sånn noenlunde.

Jeg kan ikke si at jeg helt klarer å følge med på når de lange under, blir utslitt. Jeg har en liten mistanke om at "noen" klarer å kaste disse når de ser "gamle og slitt" ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.