Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat 7 lw - ISKALD! Dårlig opplevelse.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg var akkurat i marka i hengekøye, og temperaturen var rundt -5 grader. Jeg hadde akkurat kjøpt Exped Downmat 7 lw som er rata ned til -24 grader, for jeg skulle være sikker på å være varm! Jeg blåste madrassen helt opp. Og  til min store skuffelse var den veldig kald og jeg frøs hele natten, selv med et lite skumplast-liggeunderlag under der igjen. Når jeg kommer hjem ser jeg med solskinn i gjennom madrassen at alt dunet er knudret sammen og ikke jevnt over madrassen i det hele tatt.

Jeg er veldig skuffet over dette produktet. Hva er deres erfaringer? Skal det være så vanskelig å få dunet til å ligge jevnt? Dette var min første tur med nytt underlag.

Er Synmat bedre? Jeg forstod det slik at denne isolasjonen er limt til veggene på lagene, slik at isolasjonen ikke flytter seg rundt.

Bør jeg reklamere på dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nordmarka skrev (6 minutter siden):

Hei, jeg var akkurat i marka i hengekøye, og temperaturen var rundt -5 grader. Jeg hadde akkurat kjøpt Exped Downmat 7 lw som er rata ned til -24 grader, for jeg skulle være sikker på å være varm! Jeg blåste madrassen helt opp. Og  til min store skuffelse var den veldig kald og jeg frøs hele natten, selv med et lite skumplast-liggeunderlag under der igjen. Når jeg kommer hjem ser jeg med solskinn i gjennom madrassen at alt dunet er knudret sammen og ikke jevnt over madrassen i det hele tatt.

Jeg er veldig skuffet over dette produktet. Hva er deres erfaringer? Skal det være så vanskelig å få dunet til å ligge jevnt? Dette var min første tur med nytt underlag.

Er Synmat bedre? Jeg forstod det slik at denne isolasjonen er limt til veggene på lagene, slik at isolasjonen ikke flytter seg rundt.

Bør jeg reklamere på dette produktet?

Dette er en reklamasjon, bare send det inn igjen så får du nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordmarka skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, Sovjetunionen og SnorreL 😄

Da skal jeg reklamere på produktet, og tror heller jeg kjøper en Synmat 9 LW istedenfor! Jeg vil bare glemme dette med hvor isolasjonen er liksom.

Jeg har aldri tenkt på det med noen av mine downmats, dunen holder seg der de skal være, så det kan hende du skal gi det et forsøk til og se om du er mer fornøyd med noe som ikke er feilvare. Jeg ha både synmat og downmat 7lw og downmaten er langt varmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også verdt å merke seg at etter at vi nå endelig har fått en standard for angivelse av R-verdi så har omtrent alle Exped sine underlag gått ned. I motsetning til Thermarest som har gått opp. Jeg for min del har et Mountain Equipment Aerostat Down i tillegg til Thermarest Neoair Xlite. ME underlaget vil jeg kategorisere som på grensen til svindel, det er ikke noe varmere enn Thermarest underlaget, til tross for at oppgitt temperaturgrense er mye lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (3 minutter siden):

Også verdt å merke seg at etter at vi nå endelig har fått en standard for angivelse av R-verdi så har omtrent alle Exped sine underlag gått ned. I motsetning til Thermarest som har gått opp. Jeg for min del har et Mountain Equipment Aerostat Down i tillegg til Thermarest Neoair Xlite. ME underlaget vil jeg kategorisere som på grensen til svindel, det er ikke noe varmere enn Thermarest underlaget, til tross for at oppgitt temperaturgrense er mye lavere. 

Hvor kan jeg lese om dette standard-systemet for R-verdi du snakker om?

Så du foretrekker Thermarest over Exped?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mer informasjon om selve testen: https://www.astm.org/Standards/F3340.htm

Her er en artikkel som omtaler bakgrunnen for at den ble utviklet: https://www.outsideonline.com/2371291/nerdiest-most-important-sleeping-pad-news-ever

Her er en tabell med diverse liggeunderlag med gammel og ny R-verdi: https://sectionhiker.com/the-new-sleeping-pad-r-value-standard-has-arrived/

 

Jeg for min del er strålende fornøyd med mitt Thermarest underlag, ME er jeg mindre fornøyd med. Exped har jeg ingen erfaring med, men jeg må si at jeg synes det virker som man får langt mer underlag for både vekten og pengene i et Thermarest Xtherm enn tilsvarende underlag fra Exped.

Når det er sagt så er liggeunderlag i hengekøye, etter mitt syn, en dårlig løsning. Da er det helt klart en underdyne du ønsker, hvis du er på budsjett hadde jeg sett på den som Hekta På Tur selger under sitt eget merke, Falkeberg. Hvis det i tillegg til å være kaldt, blåser en del så trenger du gjerne et vindtett lag utenpå denne igjen for å holde varmen. Hele tanken bak isolasjon er å få luften i underlaget eller underdynen til å stå i ro, det klarer du ikke hvis det blåser rett gjennom isolasjonen.

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (6 minutter siden):

 (..)det virker som man får langt mer underlag for både vekten og pengene i et Thermarest Xtherm enn tilsvarende underlag fra Exped.

Det er jeg veldig enig. Pakkvolum og oppbevaringsvolum er også mye mindre for Thermarest X-Therm  enn Exped. Sistnevnte må oppbevares utrullet for å bevare loften til duna/syntetisolasjonen. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (5 minutter siden):

Det er jeg veldig enig. Pakkvolum og oppbevaringsvolum er også mye mindre for Thermarest X-Therm  enn Exped. Sistnevnte må oppbevares utrullet for å bevare loften til duna/syntetisolasjonen. 

Utrullet og med åpen ventil, da holder de i evigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn kjempestor forskjell fra eldre til ny R-Verdi for Exped Downmats.(Endringen på Theremarest X-Therm er dog veldig positiv):

image.png.a66b89603574f8c5fbaa6f37151de1e7.png

Denne er jo litt interresant også ift dun i liggeunderlag og lagring (Starter med teamet lagring)😞

 

Ref videoen over så skal de jo ikke ta skade av å ligge sammenrullet så lenge dunet er 100% tørt. (Og de kommer jo også sammenrullet/komprimert fra fabrikk.) Jeg har selv Thermarest Xtherm og Downmat 9 i div størrelser, men lagrer også Downmats hovedsaklig ukomrpimert når de er tatt i bruk (lagrer dem litt blåst opp og liggende). 

Jeg hadde tidligere noen Downmat Winter UL hjemme, de ble returnert da det i de uytterste kanalene på hver side var tomt dun og dun ellers lå delvis i partier.. De kvadratiske Downmats 9 xx jeg har nå rister jeg litt innimellom for å få dun til å spre seg utover om det har sunket litt ned mot en av endene.

Bildet nedenfor er fra Winter UL (eller hva det nå het..) som ble returnert med en gang. 

image.png.262aaf5e4a932a9ff8a0b316d90b579e.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes komforten på Exped er best. Thermarest blir også bra om jeg har ett tynt skumunderlag oppå. Uten tynt skumunderlag øverst synes jeg thermarest gir for lite løft i rævva og for mye løft i korsryggen når jeg ligger på rygg.

 

Har alltid hatt synmat, fordi jeg vil ikke være så bekymret for fukt og klumpete dun. Har ikke prøvd downmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 31.3.2020 den 16.17):

Bildet nedenfor er fra Winter UL (eller hva det nå het..) som ble returnert med en gang. 

image.png.262aaf5e4a932a9ff8a0b316d90b579e.png

Det var akkurat sånn det så ut på mitt splitter nye underlag også. Sånn skal det jo ikke være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 31.3.2020 den 16.17):

De kvadratiske Downmats 9 xx jeg har nå rister jeg litt innimellom for å få dun til å spre seg utover om det har sunket litt ned mot en av endene.

image.png.262aaf5e4a932a9ff8a0b316d90b579e.png

Dette har vi snakka om før Terje ! 🤣
Du har rektangulære liggeunderlag. (Rektangel er en firkant der vinklene i alle fire hjørner er rette.)
 

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet @tubbs, prøver bare å innføre litt vranglære på forumet 😁

PS. Et kvadrat er også  et rektangel ("en firkant der vinklene i alle fire hjørner er rette"), men det er i tillegg et et rektangel med to like lange tilstøtende kanter. ;) 

Endret av Terka
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

(tenker nestemann som svarer gjør noen googlesøk, før det kommer enda mer fakta inn i diskusjonen) 🙈

Neida!  Se over 😄 Dessuten anser jeg "soveflate" og grunflate på innertelt (i relasjon til plass for liggeundlerag) som areal, og dermed todimensjonalt. Men trekker jeg komfort inn i vuderingen så blir det straks en tredimensjonal vurdering på både liggeunderlag og telt.

nordmarka skrev (8 timer siden):

Det var akkurat sånn det så ut på mitt splitter nye underlag også. Sånn skal det jo ikke være?

@nordmaka, jeg ville ihvertfall forhørt meg med butikk. Er det helt tomt i noen av kanalene så ville jeg sendt det tilbake direkte.

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.